НЕКИМА РУКА СПАСА, ДРУГИМА ПРИЈАВА: Репортери "Новости" у патроли са јединицом МУП за безбедност на рекама
ПРВИ су у пружању руке спаса скакачу с моста или оном непромишљеном са сплава, најбржи су проналазачи изгубљеног у невремену негде далеко од обале, а још вештији у спречавању нелегалне трговине или "хватању" пијаног чамџије.
"Радно место" припадника Јединице МУП за безбедност на рекама је скоро 1.000 километра токова Дунава, Тисе и Саве у Србији. Они раде 365 дана у години, 24 часа дневно, са циљем да побољшају осећај сигурности на рекама. Због тога спроводе редовне акције појачане контроле, док је током последње забележено 12 прекршаја и написане пријаве против девет особа.
Било је и бахатих, па је исти суграђанин добио пријаву за истеклу регистрацију чамца, затим за непоштовање мере забране управљања, изречене два сата раније, а он је уједно и "лице са потернице", односно тражен је због вештог избегавања уручивања "плаве честитке".
У акцију контролисања са члановима Јединице МУП за безбедност на рекама и инспекторима Одељења за инспекцијске послове безбедности пловидбе Министарства грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, распоређени на три чамца, кренули су и репортери "Новости". Током петочасовне пловидбе проверено је 26 пловила, "упецана" четири пијана возача, један без дозволе за управљање моторним чамцем, као и тројица са истеклом документацијом. Осим њих, санкционисани су и власници два пловила без истакнутог идентификационог броја, али и један чији мотор није уписан у пловидбену дозволу.
Посада ове јединице МУП делује брзо и ефикасно. Од дојаве да неко планира скок са Бранковог моста до њихог доласка прођу тачно два минута, а до неког другог пар тренутака више. За њих не постоје дан или ноћ, сунце, магла или снег. Обучени су и спремни за свакакве метеоролошке услове.
Откад ова јединица ради под овим називом, од децембра прошле године, заплењено је око 80 тона шверцоване нафте, две тоне дувана, 220.000 боксева цигарета, а имали су и 35 спасилачких акција. Поднели су близу 200 извештаја надлежним судовима и тужилаштвима о уоченим неправилностима у речном саобраћају.
- Наши главни задаци су сузбијање нелегалне трговине, најчешће је реч о нафти и њеним дериватима и дувану, али и спречавање свих других врста криминалитета који се јављају на рекама. Значајне су и спасилачке акције, од спречавања суицида до проблема са пловилом, бродарским незгодама, дешавало се да корисници река уђу у непредвиђене услове па се изгубе. Највећу сатисфакцију имамо кад неком пружимо другу шансу за живот - говори начелник полицијске станице за безбедност на рекама Београда мајор полиције Илија Шкорић.
Поседују квалитетне чамце прилагођене пружању помоћи свим учесницима у водном саобраћају. Од конкретне ситуације зависи који ће бити активиран. За спасилачке акције, каже мајор Шкорић, користе гумене јер су ниски да би се особа која је већ преживела пад са десет или 20 метара што лакше и са мање повреда извукла из воде, док за откривање шверца користе оне веће, такозване "вук".
Каже да су превентива и едукација, а не кажњавање, основ њиховог посла. Акцијама појачане контроле желе да пошаљу поруку да су реке покривене полицијским и инспекцијским службама.
Ако се пије - не вози се ни аутомобил, па тако ни чамац, а саобраћајни знак има исту функцију - да обавести, упозори или нареди, било да је постављен поред коловоза или на обали реке.
И пловни путеви имају значајан удео у саобраћају, а и на води постоје правила понашања баш као и на друмовима. Четвороточкаши се не возе без дозволе, нерегистровани, под дејством алкохола и наркотика, исто важи и у речном саобраћају.
Припадници Јединице МУП за безбедност на рекама и инспектори безбедности пловидбе Министарства грађевинарства неретко заједничким снагама секу таласе Дунава, Тисе и Саве.
- Посао нам је знатно олакшан од кад сарађујемо са Јединицом МУП, ми се међусобно допуњујемо и одлично функционишемо. Када говоримо о саобраћају и транспорту производа, људи прво помисле на друмски, иако је роба која се превози пловним путем немерљиво већа. Камион вуче приколицу са, на пример, 25 тона товара, а овамо имамо бродове који гурају "зграду" дугачку 200 метара, тешку 11.000 тона и раде 24 часа - објашњава за "Новости" инспектор Драган Гавриловић.
- Знак је знак, како на надвожњаку на ауто-путу, тако и на мосту, и није случајно ту. И на реци, као и на коловозу, имамо леву и десну саобраћајну траку, означене километре, попут друмског, подједнако је важан и водни саобраћај.
Активни су током целе године, али, говоре, обим њиховог посла зависи од броја људи на реци. Док професионални саобраћај функционише 365 дана, сезона пловила за спорт и рекреацију, такозваних малих наутичара, траје од пролећа до касне јесени.
Било лето или зима, плус 40 или минус 20, чувају безбедност на рекама даноноћно због грађана. Свака нова ситуација је другачија и доноси нову лекцију и искуство, а нема веће награде од захвалности родитеља спасеног детета. Иако је живот само један, чувари на рекама неретко "додају" и други.
ГЛИСИРАЊЕ
ПРЕКРШАЈ попут прекорачења брзине на друму, на реци се зове глисирање. Разлика је у томе што на води не постоје такозвани радари који мере брзину, већ се "прекорачење" констатује на основу субјективног осећаја, односно како неко доживи таласе које је проузроковала брза вожња. Забрана глисирања важи од нултог километра Саве, односно од ушћа, па све до осмог километра, односно до горњег шпица Аде Међице, као и у делу рукавца Дунава, у близини хотела "Југославија".
СПАСАВАЊЕ УЖИВО ПРОГРАМУ
СКАКАЊЕ са Бранковог моста током програма уживо, каже мајор Шкорић, специфична је ситуација коју неће заборавити.
- Имао сам укључење за једну телевизију, тема је била, чини ми се, дивље плаже, а човек иза нас скочи с моста, па смо имали акцију спасавања уживо.
КАЗНЕ ДО ДВА МИЛИОНА
ЧУВАРИ на рекама не пишу казне, већ констатују затечено стање. Подносе прекршајне пријаве, а надлежни судови одлучују о казнама у зависности од конкретног случаја, у складу са одредбама Закона о пловидби и лукама на унутрашњим водама. Распон казни је, кажу, од 10.000 до чак два милиона динара!
С друге стране, заплењену робу прослеђују Дирекцији за управљање одузетом трговином која је "шаље даље". Углавном се поклања сиротиштима или државним институцијама, нафта се користи за грејање, док се возила прослеђују на коришћење.
Препоручујемо
АКЦИЈА МУП: Алко-тест за капетане лађа - Контрола пловила на Дунаву и Сави (ФОТО)
22. 10. 2022. у 19:25 >> 19:30
РУСИ ОСВОЈИЛИ КУРАХОВ? Рогов: Наше трупе подигле заставу над зградом градске управе
РУСКЕ трупе заузеле су зграду градског већа у западном делу града Куракова у ДНР и подигле на њу тробојку.
14. 12. 2024. у 13:48
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ЖЕЉКУ САМ МОЗАК ИСПРАО" Вељко открио како васпитава децу и шта их прво учи
БОКСЕР Вељко Ражнатовић и његова супруга Богдана у мају месецу добили су трећег сина коме су дали име Исаија, а неодољиви дечак мења се из дана у дан, окружен браћом Крстаном и Жељком.
14. 12. 2024. у 20:04
Коментари (0)