ВАЖНИЈЕ ЈЕ ДА ЗНАЈУ ДА ЗАКОПЧАЈУ ДУГМЕ НЕГО ДА ПИШУ И ЧИТАЈУ: Полазак у први разред велики испит зрелости за дете

Д. Матовић

23. 08. 2024. у 11:44

ПОЛАЗАК у први разред представља велику промену не само за децу, већ и за њихове родитеље. Док се малишани најчешће радују новим искуствима, родитељи страхују како ће се њихово дете уклопити у нову средину, да ли ће имати проблема са дисциплином, како ће прихватити школска правила и хоће ли успоставити добар однос са учитељем и вршњацима. Има деце која се радују поласку у школу, бирају свеске, оловке, гардеробу за тај дан, али и оне која невољно иду.

ВАЖНИЈЕ ЈЕ ДА ЗНАЈУ ДА ЗАКОПЧАЈУ ДУГМЕ НЕГО ДА ПИШУ И ЧИТАЈУ: Полазак у први разред велики испит зрелости за дете

Фото: В. М.

Биљана Михаиловић, школски педагог и психолог каже да је страх од неизвесности природно осећање када дође тренутак да се дете одвоји од маме и тате и уђе у непознато:

- Деца треба да се припреме за боравак у колективу, у коме ће постојати захтеви које треба да испуне. Полазак у први разред је нова фаза развоја. Дете добија задатке на које треба да одговори. Родитељи и васпитачи током предшколског програма на то треба да га припреме. Да нека деца могу имати тешкоће уочи се још на тестирању и родитељи добијају упутства шта треба да раде пре њиховог поласка у школу. Како би дете превазишло проблеме, уколико се тешкоће са адаптацијом наставе, дете ће имати додатну подршку у образовању, комуникацијским и социјалним вештинама.

Једно од честих питања око којих родитељи ломе копља јесте да ли су деца која су ишла у вртиће у предности у односу на ону која нису. Научне студије показују да су ти малишани често бољи ђаци у основној школи. Они су већ научили да поштују туђе потребе, да сарађују са другима и сачекају свој ред, као и да лакше поднесу неуспех. Та деца умеју да систематизују и надограђују своје знање, уче кроз игру, стичу радне и хигијенске навике. Психолози кажу да им ова искуства могу олакшати прилагођавање школским обавезама, али да то не значи да су деца која нису ишла у вртић у неповољнијем положају. Јер, нека деца лакше прихватају промене и нове средине, а другој може бити потребно више времена и подршке.

Фото: В. Данилов

 

ПРВИ УЧИТЕЉ

 

ИСТРАЖИВАЊА показују да су родитељи често под већим стресом него деца. Анксоиозност родитеља може се пренети на децу, тако да стручњаци препоручују да остану смирени и оптимистични како би помогли малишанима да се лакше прилагоде. Девојчице се често лакше прилагођавају на школски живот. Оне су дружељубивије и обично боље припремљене за школу. Први учитељ често оставља дуготрајан утисак на дете и може значајно утицати на његов однос према образовању. Научне студије показују да деца која имају позитиван однос са првим учитељем чешће развијају љубав према учењу и постижу боље резултате током школовања.

- Самосталност је велики проблем младих првака, јер су презаштићени. Данас су сва деца окренута породичном, индивидуалном окружењу - каже психолог Бранка Тишма, за "Новости". - Научена су да одрасли обављају послове за њих и уместо њих. Када сам 1999. године први пут тестирала малишане пре поласка у школу, само троје деце није знало да завеже пертле, а 20 година касније седморо деце је то умело. Исти број деце је тестиран. Родитељи све више преузимају оно што би деца требало сама да раде, јер је брже, лакше и једноставније. Често то захтевају и од васпитацица у вртићима. Како је све подређено деци, она више воде рачуна о томе шта је њима потребно и не уважавају потребе других.

- Много је важније да пре поласка у први разред дете зна да закопча дугме, него да уме да чита и пише - каже ишма.- Седмогодишњаци су потпуно зрели за усвајање писмености, и психички и ментално. Док ми децу учимо да прецртавају слова, учитељ код њих развија и симболично мишљење. Много је важније да деца знају шта учитељ тражи од њих, као и да се снађу у конкретним ситуацијама, а врло брзо овладају почетном писменошћу и основном математиком.

Н. Јанковић

 

КОНФУЗИЈА У ГЛАВИ

 

- КАД дете крене у школу, родитељи не треба да му говоре ништа екстремно - каже Биљана Михаиловић. - Нити да га плаше, нити да дете шаљу у школу са поруком - уживај. Јер, ако детету кажемо уживај, оно неће радити ништа што треба. Важно је, такође, да све недоумице које имају разјасне са учитељима. Родитељи не смеју пред дететом да "разглабају" са комшијама и пријатељима о учитељици. Замислите конфузију у глави детета кад га мама оставља у школи, а пре тога је рекла да учитељица "није нормална".

Иако многе родитеље мучи питање да ли је њихово дете спремно да пође у школу, педагог Марина Виденовић, каже да се тиме не треба оптерећивати:

- Дете у одређеном узрасту треба да крене у школу, а школа треба да буде спремна за дете. До тог помака у образовању још није дошло. Подељена су мишљења о нивоу предзнања ђака првака, да ли треба да научи да чита пре школе. Родитељима је препуштено да погоде савршени ниво предзнања детета. Кад све зна, онда му је досадно. У нашем систему образовања, оно добија поруку да је све лако и чека да га друга деца престигну. Таква деца могу да имају проблема кад се сусретну са заиста тешким градивом. Систем образовања је груб и према деци која немају добро предзнање. Психолог каже да дете не мора да зна да чита, а онда учитељица између редова каже родитељима да је боље да је научило или да су га погрешно учили.

ДЕТЕ КОЈЕ ОДМАХ СТЕКНЕ ДОБРЕ РАДНЕ НАВИКЕ ВЕЋ ЈЕ НА ПУТУ ДА БУДЕ ДОБАР ЂАК

Мора се знати када се учи, а кад се игра

Први разред је и период кад деца први пут преузимају одговорност за своје обавезе, попут домаћих задатака, организације школског прибора.

- Добре радне навике не само да помажу детету да буде добар ђак, већ постављају темеље за дисциплину и самосталност у каснијем животу - сматра психолог Бранка Тишма. - Развијање свакодневне рутине је кључно за успех у школи. Много пре поласка у први разред треба одредити место где ће дете учити у стану. Добро је да се детету ту сваки дан да бојанка, сликовница, да нешто нацрта. И то не треба да траје дуже од 15 минута. Важно је да увек то раде у исто време, на истом месту и да не траје предуго.

Развијање свакодневне рутине је кључно за успех у школи. Бранка Тишма каже да је највећи проблем одлагање обавеза, а да деца која имају здраве радне навике то не раде:

- Деца која имају устаљен распоред са јасно дефинисаним временом за учење, игру и одмор, лакше се прилагођавају школским обавезама. Рутина помаже деци да стекну осећај стабилности, што смањује стрес и помаже им да се фокусирају на учење.

Стручњаци препоручују да се о школи прича позитивно, али реално. Да се детету каже да ће имати обавезе, да ће морати да слуша учитељицу и ради домаће задатке, али и да ће се играти и дружити са вршњацима. Родитељи треба да им испричају како су они доживели први радни дан у школи и да заједно са дететом организују простор у коме ће учити.

- Родитељи морају да буду свесни да школовање траје дуго и да не треба да страхују да ли ће све бити добро 1. септембра - каже Виденовићева. - Постоји период привикавања на школу и важно је да са што мање тензије уђу у тај процес. Чак и ако нешто не буде како треба током првог разреда, биће времена да се то исправи.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
СРАМОТИШ ХРВАТСКУ! Американац у Загребу са БГ таблицама - избушили му гуме (ВИДЕО)

"СРАМОТИШ ХРВАТСКУ!" Американац у Загребу са БГ таблицама - избушили му гуме (ВИДЕО)

"ПУТОВАО сам Босном, Србијом, Бугарском, дословно у све земље у окружењу у последњих шест месеци и био сам у небројено градова и једини град у којем сам се сусрео с насиљем је Загреб."

21. 08. 2024. у 20:10

Коментари (0)

Уштедите до 500 евра на вашем следећем путовању уз Контики!