"ФИЈАТ" ПРАВИ НОВУ "ПАНДУ"? Гласне спекулације да ће крагујевачка фабрика производити електричне аутомобиле, али још нема потврде

Е. Б. ТАЛИЈАН

19. 04. 2022. у 10:00

ДРЖАВНИ врх и представници компаније "Стелантис" требало би 28. априла да представе петогодишњи план за крагујевачку фабрику "Фијат" и да најаве производњу новог електричног модела аутомобила. Ово у разговору за "Новости" каже Зоран Миљковић, заменик председника Самосталног синдиката "Фијат пластик" Крагујевац, истичући да су то незваничне информације. Слична сазнања, која је потврдило неколико анониминих извора, преноси и портал "Инфокг". С друге стране, Саша Ђорђевић, председник Самосталног синдиката "Фијат крајслер аутомобили", истиче да би он волео да је тако, али да засада нема никаквих званичних наговештаја.

ФИЈАТ ПРАВИ НОВУ ПАНДУ? Гласне спекулације да ће крагујевачка фабрика производити електричне аутомобиле, али још нема потврде

Фото Shutterstock

- О томе бруји цео "Фијат", требало би 28. априла да дође један од директора "Стелантиса" и неко из државног врха - наводи Миљковић. - Очекује се да ће тада бити најављена производња новог модела на електрични погон, а прича се да би то могао да буде "фијат панда".

Ђорђевић каже да сви у Крагујевцу чују те приче, али да је опрезан, јер ни са пословне линије "Фијат" нема наговештаја за то. Од почетка године, како наводи, запослени су радили само по два, три дана у месецу, а у априлу је то било 12. и 13.

- Прошле године је било веће ангажовање, а како ће бити даље зависи у ком правцу ће се ствари развијати - наводи Ђорђевић. - Јасно је да је ово неодрживо. Надам се да је то само прелазни период и да ћемо радити нови модел о коме се прича. То би значило и нова запошљавања. У јеку производње модела 500Л имали смо и трећу смену, која је касније напустила фабрику, јер се смањио обим производње. Ако би се радио нови модел, то би значило да се опет враћамо на три смене.

Информацију о томе, како наводи, ишчекују и кооперанти, који израђују различите компоненте за "Фијат". У крагујевачкој фабрици запослено је око 2.300 радника, а исто толико, или нешто више, има и подизвођача. Запослени у "Фијату" са овим смањеним бројем радних дана добијају 65 одсто од плате. Како указују и Миљковић и Ђорђевић, остаје да се сачека 28. април када ће се све знати. Најављује се да би радници тада требало да приме плату и да добију бонус ефикасности у износу од 10.000 динара. Према Миљковићевим речима, "Фијат пластик" је и даље у штрајку. Машине су, како наводи, измештене, па бранике монтирају у крагујевачкој фабрици. Професор Економског факултета Љубодраг Савић је опрезан када су у питању најаве о производњи новог модела.

- То смо толико пута до сада чули - каже Савић. - Уколико се на томе ради, онда је права прилика да се поправи уговор који је са "Фијатом" потписан 2008, јер је лош за Србију. Ја сам сурови економиста, држава је са тим уговором на губитку. Она плаћа порезе и доприносе, "Фијат" даје нето плату, а не плаћа ни општинске таксе. Србија је дала 350.000 квадратних метара пословног простора, гарантовала за кредит, изградила потребну инфраструкстуру. "Фијат" је требало да буде носилац српске привреде, а није, нема мултипликативног ефекта. Долазак једне такве фабрике требало је да прати отварање још 10 до 15 српских које би радиле полупроизводе, то се није десило. Сада је "Фијат" услужна радња.

УГОВОР ПРЕДВИЂАО И 300.000 ВОЗИЛА

СЕПТЕМБРА 2008. представници Владе Србије и "Фијат групе" потписали су уговор о заједничком улагању у крагујевачку фабрику "Застава" вредан око 950 милиона евра. У новој заједничкој компанији "Фијат" има 67 одсто власништва, а држава Србија 33 процента. Уговором је прецизирано да та компанија преузима имовину фабрике "Застава" у Крагујевцу, при чему ће почетна инвестиција "Фијата" износити око 700 милиона евра, а српске владе више од 200 милиона евра. Било је планирано да производни капацитет фабрике буде 200.000 аутомобила годишње до краја 2010. са могућношћу повећања на 300.000.

ДРАМАТИЧАН ПАД

НАЈВЕЋИ број возила крагујевачки "Фијат" је произвео 2012. и 2013. године, од 116.000 до 118.000 модела 500 Л. Лане је са траке изашло тек око 25.000 ових аутомобила.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ

ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ

О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.

15. 12. 2024. у 13:55

ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије немогућа мисија у квалификацијама за Светско првенство?

ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?

Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.

14. 12. 2024. у 13:16

БИЛА САМ ТРУДНА, А ОН ЈЕ БИО ГРУБ: Камера забележила Нолетову и Јецину свађу - снимак изненадио све

БИЛА САМ ТРУДНА, А ОН ЈЕ БИО ГРУБ: Камера забележила Нолетову и Јецину свађу - снимак изненадио све

НОВАК и Јелена Ђоковић у емотивној вези су од 18. године, што значи да су пола живота провели заједно. Важе за један од најскладнијих парова, али и код њих се дешавају несугласице.

15. 12. 2024. у 12:00

Коментари (1)

ЊИХ ДВОЈИЦА СУ У БОЛНИЦИ: Обрадовић забринуо гробаре после пораза од Будућности