СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада

Novosti online

12. 12. 2023. у 16:00

ЕКСПОНЕНЦИЈАЛ­НИ раст продаје електричних возила (ЕВ) трансформише ау­томобилски сектор бр­же него што се тренутно предвиђа, а ови четворо­точкаши ће доминирати до краја деценије.

СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада

Фото Shutterstock

Њихо­ва продаја на глобалном нивоу ће се повећати шест пута до 2030. годи­не, а њихов тржишни удео ће се кретати од 62 до 86 процената. Ово се исти­че у анализи америчког истраживачког центра за заштиту животне средине Rocky Mountain Institute (RMI) објављеној у сеп­тембру.

Слична предвиђања о расту продаје има и кон­султантска компанија Boston Consulting Group (BCG), која истиче да ће до 2035. године, укупан удео продатих е-возила достићи готово 80 одсто укупног броја продатих путничких аутомобила. Процењује се да ће уз Кину, Европа бити део света у коме се очекује највећи пораст броја ЕВ, поготово јер се ради на даљем снижавању њихо­вих цена како би постала приступачна и доступна најширој популацији.

RMI очекује да ће се трошкови производње батерија преполовити у овој деценији, а то ће утицати да електрична возила буду јефтинија и да коштају исто као ау­томобили на дизел или бензин. Ова "преломна тачка" изједначавања це­не, како се наводи, оче­кује се већ 2024. године у Европи, 2025. у Кини, 2026. у САД и 2027. у Ин­дији.

Транзиција на елек­трична возила утиче и на реструктурирање тр­жишта рада у ауто-индустрији доносећи велике промене. Напуштање производње возила са мо­торима са унутрашњим сагоревањем значи и да се мења профил радника који ће у скорој будућно­сти бити потребни ауто- индустрији. Ове промене донекле изазивају боја­зан у Европи, будући да европска ауто-индустрија запошљава велики број људи. Анализе показују да ће овај сектор морати знатно да измени радне профиле у односу на са­дашњу ситуацију, па се тако у истраживању Bo­ston Consulting Group на­води да ће само Немачка преласком на производњу електрификованих возила морати да пре­квалификује најмање 2,4 милиона радника који су тренутно запослени у ау­то-компанијама.

Са сличном ситуаци­јом суочили су се и рад­ници у крагујевачком "Фијату", који од јануара 2021. године послује у оквиру концерна "Сте­лантис", а чине га "Фијат Крајслер аутомобили" и PSA група. Фабрика у Крагујевцу се припрема за почетак производње нове генерације ауто­мобила на електрични погон, а прва возила ће, како је најављено, иза­ћи следеће године. Због тога је било потребно да се радници обуче за но­ви производни процес, а то су постигли радећи на електричним моделима у "Фијатовим" погонима у Словачкој и Пољској.

Фото Shutterstock

Директор компаније "Стелантис" Карлос Та­варес, истакао је да ће се ово електрично возило продавати на свим кон­тинентима, а, осим у Ср­бији, производиће се и у Бразилу и Мароку.

- Ово ће бити пр­ва фабрика серијских електричних возила на Балкану, а за већи део аутомобила оспособљени су радници из Крагујевца који су били на обуци - ис­такао је Таварес.

- Тако да 2024. излазе прве "панде" из фабрике у Шумадији.

У извештају Међу­народне агенције за енергетику истиче се да повећана потражња за електричним возилима покреће потражњу за батеријама и сродним критичним минералима.

Потражња за аутомобил­ским литијум-јонским батеријама, како се дода­је, порасла је за око 65 од­сто у 2022. у односу 2021. годину, првенствено као резултат раста продаје електричних путничких аутомобила.

У ауто-индустрији бу­дућности, као и свим активностима које је подржавају, укључујући и производни ланац ба­терија, биће потребни квалификовани кадрови широких профила, а потенцијал за таква зани­мања постоји и у нашој земљи. Србија већ има фабрику "Елевен Ес" у Суботици која је у апри­лу ове године прва запо­чела производњу лити­јум-гвоздено-фосфатних (ЛФП) батерија у Евро­пи. Како је саопштила компанија, овај погон у Суботици изграђен је по највишим светским еко­лошким стандардима, а читаво пословање у потпуности је усаглашено са зеленом агендом и регу­лативом ЕУ.

- Предвиђања показују да ће тржиште ЛФП ће­лија доживети значајан раст у наредним годинама, а само у послед­ње две глобална продаја порасла је више од девет пута - кажу у компани­ји.

- С обзиром на то да су кинеске компаније тренутно већински про­извођачи ЛФП батерија, ширење индустрије у Европи биће кључно за револуцију батерија на тржишту ЕУ.

Подсетимо и да је сло­вачка компанија "Ино­бат", крајем септембра ове године, објавила да је Ћуприју одабрала као локацију за своју гига- фабрику за производњу и рециклажу батерија. Тим поводом потписан је Ме­морандум о разумевању са Министарством при­вреде Србије и овом оп­штином у Поморавском округу. "Инобат" је обја­вио да се ради о фабрици батерија за електрична возила укупног капаци­тета од 32 гигават-сата, која би требало да буде отворена 2025. године са почетним капацитетом од четири гигавата.

"Инобат" послује у области иновативног ис­траживања и развоја бате­рија за електрична возила и део је шире "Инобат групације" са седиштем у Словачкој која поседу­је погоне у Словачкој и објекте у развоју у Шпа­нији и САД.

Сваке године 40.000 нових радних места

ТРАНЗИЦИЈА аутомобилске индустрије ка електрифи­кацији изазваће огромне структурне промене по пи­тању радних места, показује студија коју је спровела Boston Consulting Group.

Промене у производњи ће из­менити и захтеве за вештинама и дистрибуцију радне снаге. У деценији пред нама директно запошљавање у произвођачима аутомобила и добављачима фоку­сираним на моторе са унутрашњим сагоревањем ће се смањити за пет одсто, док ће се радна снага у ин­дустријама које се ослањају на електрична возила по­већати за 34 процента.

Поред овог великог трансфера из основне аутомобилске индустрије у суседне инду­стрије, у Европи ће се сваке године отварати додатних 40.000 радних места у грађевинарству и на радовима за прилагођавање инфраструктуре за производњу и дистрибуцију енергије потребне за електрификацију.

Са е-индустријом стижу и велике плате

ИНДУСТРИЈА е-мобилности са собом доноси захтев за висо­коквалификованим образовним профилима који сходно томе могу да рачунају на добра примања и на стицање зна­ња која ће бити примењива не само у нашој земљи, већ и у комплетној ауто-индустрији. У том ланцу, који почиње обез­беђивањем критичних минерала, а обухвата производњу батерија и електричних возила, као и инфраструктуру за е-мобилност, међу траженим образовним профилима ће бити: техничари и инжењери за производњу батерија, радници на монтажи електричног погона, дизајнери и инжењери електричних возила, истраживачи технологије батерија, програмери за ЕВ системе, специјалисти за елек­тромоторе, хемијски инжењери, технолози у производњи батерија, рударски инжењери, инжењери аутоматике, ин­сталатери станица за пуњење и техничари за одржавање, инжењери логистике, грађевински инжењери.

М-23-50-4350

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове

Можете ли да замислите лепоту свакодневице која почиње на обали Саве до које стижете лаганом шетњом кроз јединствену луксузну пешачку зону, а завршава се испијањем вина на вашој пространој тераси с погледом на реку или у врхунском ресторану до ког стижете пешке? У истом дану сте с лакоћом обавили посао, одрадили тренинг, уживали у куповини нових комада гардеробе најлуксузнијих брендова у непосредном комшилуку, а стигли сте и да са децом проведете време у зеленилу, јер се све што вам треба налази надохват руке.

14. 05. 2024. у 10:00

Коментари (1)

Dolce Vita на обали Саве: Станови на овој локацији су за оне који живе своје снове