СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада
ЕКСПОНЕНЦИЈАЛНИ раст продаје електричних возила (ЕВ) трансформише аутомобилски сектор брже него што се тренутно предвиђа, а ови четвороточкаши ће доминирати до краја деценије.
Њихова продаја на глобалном нивоу ће се повећати шест пута до 2030. године, а њихов тржишни удео ће се кретати од 62 до 86 процената. Ово се истиче у анализи америчког истраживачког центра за заштиту животне средине Rocky Mountain Institute (RMI) објављеној у септембру.
Слична предвиђања о расту продаје има и консултантска компанија Boston Consulting Group (BCG), која истиче да ће до 2035. године, укупан удео продатих е-возила достићи готово 80 одсто укупног броја продатих путничких аутомобила. Процењује се да ће уз Кину, Европа бити део света у коме се очекује највећи пораст броја ЕВ, поготово јер се ради на даљем снижавању њихових цена како би постала приступачна и доступна најширој популацији.
RMI очекује да ће се трошкови производње батерија преполовити у овој деценији, а то ће утицати да електрична возила буду јефтинија и да коштају исто као аутомобили на дизел или бензин. Ова "преломна тачка" изједначавања цене, како се наводи, очекује се већ 2024. године у Европи, 2025. у Кини, 2026. у САД и 2027. у Индији.
Транзиција на електрична возила утиче и на реструктурирање тржишта рада у ауто-индустрији доносећи велике промене. Напуштање производње возила са моторима са унутрашњим сагоревањем значи и да се мења профил радника који ће у скорој будућности бити потребни ауто- индустрији. Ове промене донекле изазивају бојазан у Европи, будући да европска ауто-индустрија запошљава велики број људи. Анализе показују да ће овај сектор морати знатно да измени радне профиле у односу на садашњу ситуацију, па се тако у истраживању Boston Consulting Group наводи да ће само Немачка преласком на производњу електрификованих возила морати да преквалификује најмање 2,4 милиона радника који су тренутно запослени у ауто-компанијама.
Са сличном ситуацијом суочили су се и радници у крагујевачком "Фијату", који од јануара 2021. године послује у оквиру концерна "Стелантис", а чине га "Фијат Крајслер аутомобили" и PSA група. Фабрика у Крагујевцу се припрема за почетак производње нове генерације аутомобила на електрични погон, а прва возила ће, како је најављено, изаћи следеће године. Због тога је било потребно да се радници обуче за нови производни процес, а то су постигли радећи на електричним моделима у "Фијатовим" погонима у Словачкој и Пољској.
Директор компаније "Стелантис" Карлос Таварес, истакао је да ће се ово електрично возило продавати на свим континентима, а, осим у Србији, производиће се и у Бразилу и Мароку.
- Ово ће бити прва фабрика серијских електричних возила на Балкану, а за већи део аутомобила оспособљени су радници из Крагујевца који су били на обуци - истакао је Таварес.
- Тако да 2024. излазе прве "панде" из фабрике у Шумадији.
У извештају Међународне агенције за енергетику истиче се да повећана потражња за електричним возилима покреће потражњу за батеријама и сродним критичним минералима.
Потражња за аутомобилским литијум-јонским батеријама, како се додаје, порасла је за око 65 одсто у 2022. у односу 2021. годину, првенствено као резултат раста продаје електричних путничких аутомобила.
У ауто-индустрији будућности, као и свим активностима које је подржавају, укључујући и производни ланац батерија, биће потребни квалификовани кадрови широких профила, а потенцијал за таква занимања постоји и у нашој земљи. Србија већ има фабрику "Елевен Ес" у Суботици која је у априлу ове године прва започела производњу литијум-гвоздено-фосфатних (ЛФП) батерија у Европи. Како је саопштила компанија, овај погон у Суботици изграђен је по највишим светским еколошким стандардима, а читаво пословање у потпуности је усаглашено са зеленом агендом и регулативом ЕУ.
- Предвиђања показују да ће тржиште ЛФП ћелија доживети значајан раст у наредним годинама, а само у последње две глобална продаја порасла је више од девет пута - кажу у компанији.
- С обзиром на то да су кинеске компаније тренутно већински произвођачи ЛФП батерија, ширење индустрије у Европи биће кључно за револуцију батерија на тржишту ЕУ.
Подсетимо и да је словачка компанија "Инобат", крајем септембра ове године, објавила да је Ћуприју одабрала као локацију за своју гига- фабрику за производњу и рециклажу батерија. Тим поводом потписан је Меморандум о разумевању са Министарством привреде Србије и овом општином у Поморавском округу. "Инобат" је објавио да се ради о фабрици батерија за електрична возила укупног капацитета од 32 гигават-сата, која би требало да буде отворена 2025. године са почетним капацитетом од четири гигавата.
"Инобат" послује у области иновативног истраживања и развоја батерија за електрична возила и део је шире "Инобат групације" са седиштем у Словачкој која поседује погоне у Словачкој и објекте у развоју у Шпанији и САД.
Сваке године 40.000 нових радних места
ТРАНЗИЦИЈА аутомобилске индустрије ка електрификацији изазваће огромне структурне промене по питању радних места, показује студија коју је спровела Boston Consulting Group.
Промене у производњи ће изменити и захтеве за вештинама и дистрибуцију радне снаге. У деценији пред нама директно запошљавање у произвођачима аутомобила и добављачима фокусираним на моторе са унутрашњим сагоревањем ће се смањити за пет одсто, док ће се радна снага у индустријама које се ослањају на електрична возила повећати за 34 процента.
Поред овог великог трансфера из основне аутомобилске индустрије у суседне индустрије, у Европи ће се сваке године отварати додатних 40.000 радних места у грађевинарству и на радовима за прилагођавање инфраструктуре за производњу и дистрибуцију енергије потребне за електрификацију.
Са е-индустријом стижу и велике плате
ИНДУСТРИЈА е-мобилности са собом доноси захтев за висококвалификованим образовним профилима који сходно томе могу да рачунају на добра примања и на стицање знања која ће бити примењива не само у нашој земљи, већ и у комплетној ауто-индустрији. У том ланцу, који почиње обезбеђивањем критичних минерала, а обухвата производњу батерија и електричних возила, као и инфраструктуру за е-мобилност, међу траженим образовним профилима ће бити: техничари и инжењери за производњу батерија, радници на монтажи електричног погона, дизајнери и инжењери електричних возила, истраживачи технологије батерија, програмери за ЕВ системе, специјалисти за електромоторе, хемијски инжењери, технолози у производњи батерија, рударски инжењери, инжењери аутоматике, инсталатери станица за пуњење и техничари за одржавање, инжењери логистике, грађевински инжењери.
М-23-50-4350
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ТРАГЕДИЈА, ПОЧИВАЈ У МИРУ" Анђушића погодила вест - нашли га мртвог: "Никад не знате кроз шта људи пролазе"
"ТРАГЕДИЈА, почивај у миру..."
17. 12. 2024. у 18:26
Коментари (1)