СРБИЈА ИМА ПОТЕНЦИЈАЛ ЗА ЗАНИМАЊА БУДУЋНОСТИ: Транзиција на електрична возила у ауто-индустрији доноси промене и на тржишту рада
ЕКСПОНЕНЦИЈАЛНИ раст продаје електричних возила (ЕВ) трансформише аутомобилски сектор брже него што се тренутно предвиђа, а ови четвороточкаши ће доминирати до краја деценије.
Њихова продаја на глобалном нивоу ће се повећати шест пута до 2030. године, а њихов тржишни удео ће се кретати од 62 до 86 процената. Ово се истиче у анализи америчког истраживачког центра за заштиту животне средине Rocky Mountain Institute (RMI) објављеној у септембру.
Слична предвиђања о расту продаје има и консултантска компанија Boston Consulting Group (BCG), која истиче да ће до 2035. године, укупан удео продатих е-возила достићи готово 80 одсто укупног броја продатих путничких аутомобила. Процењује се да ће уз Кину, Европа бити део света у коме се очекује највећи пораст броја ЕВ, поготово јер се ради на даљем снижавању њихових цена како би постала приступачна и доступна најширој популацији.
RMI очекује да ће се трошкови производње батерија преполовити у овој деценији, а то ће утицати да електрична возила буду јефтинија и да коштају исто као аутомобили на дизел или бензин. Ова "преломна тачка" изједначавања цене, како се наводи, очекује се већ 2024. године у Европи, 2025. у Кини, 2026. у САД и 2027. у Индији.
Транзиција на електрична возила утиче и на реструктурирање тржишта рада у ауто-индустрији доносећи велике промене. Напуштање производње возила са моторима са унутрашњим сагоревањем значи и да се мења профил радника који ће у скорој будућности бити потребни ауто- индустрији. Ове промене донекле изазивају бојазан у Европи, будући да европска ауто-индустрија запошљава велики број људи. Анализе показују да ће овај сектор морати знатно да измени радне профиле у односу на садашњу ситуацију, па се тако у истраживању Boston Consulting Group наводи да ће само Немачка преласком на производњу електрификованих возила морати да преквалификује најмање 2,4 милиона радника који су тренутно запослени у ауто-компанијама.
Са сличном ситуацијом суочили су се и радници у крагујевачком "Фијату", који од јануара 2021. године послује у оквиру концерна "Стелантис", а чине га "Фијат Крајслер аутомобили" и PSA група. Фабрика у Крагујевцу се припрема за почетак производње нове генерације аутомобила на електрични погон, а прва возила ће, како је најављено, изаћи следеће године. Због тога је било потребно да се радници обуче за нови производни процес, а то су постигли радећи на електричним моделима у "Фијатовим" погонима у Словачкој и Пољској.
Директор компаније "Стелантис" Карлос Таварес, истакао је да ће се ово електрично возило продавати на свим континентима, а, осим у Србији, производиће се и у Бразилу и Мароку.
- Ово ће бити прва фабрика серијских електричних возила на Балкану, а за већи део аутомобила оспособљени су радници из Крагујевца који су били на обуци - истакао је Таварес.
- Тако да 2024. излазе прве "панде" из фабрике у Шумадији.
У извештају Међународне агенције за енергетику истиче се да повећана потражња за електричним возилима покреће потражњу за батеријама и сродним критичним минералима.
Потражња за аутомобилским литијум-јонским батеријама, како се додаје, порасла је за око 65 одсто у 2022. у односу 2021. годину, првенствено као резултат раста продаје електричних путничких аутомобила.
У ауто-индустрији будућности, као и свим активностима које је подржавају, укључујући и производни ланац батерија, биће потребни квалификовани кадрови широких профила, а потенцијал за таква занимања постоји и у нашој земљи. Србија већ има фабрику "Елевен Ес" у Суботици која је у априлу ове године прва започела производњу литијум-гвоздено-фосфатних (ЛФП) батерија у Европи. Како је саопштила компанија, овај погон у Суботици изграђен је по највишим светским еколошким стандардима, а читаво пословање у потпуности је усаглашено са зеленом агендом и регулативом ЕУ.
- Предвиђања показују да ће тржиште ЛФП ћелија доживети значајан раст у наредним годинама, а само у последње две глобална продаја порасла је више од девет пута - кажу у компанији.
- С обзиром на то да су кинеске компаније тренутно већински произвођачи ЛФП батерија, ширење индустрије у Европи биће кључно за револуцију батерија на тржишту ЕУ.
Подсетимо и да је словачка компанија "Инобат", крајем септембра ове године, објавила да је Ћуприју одабрала као локацију за своју гига- фабрику за производњу и рециклажу батерија. Тим поводом потписан је Меморандум о разумевању са Министарством привреде Србије и овом општином у Поморавском округу. "Инобат" је објавио да се ради о фабрици батерија за електрична возила укупног капацитета од 32 гигават-сата, која би требало да буде отворена 2025. године са почетним капацитетом од четири гигавата.
"Инобат" послује у области иновативног истраживања и развоја батерија за електрична возила и део је шире "Инобат групације" са седиштем у Словачкој која поседује погоне у Словачкој и објекте у развоју у Шпанији и САД.
Сваке године 40.000 нових радних места
ТРАНЗИЦИЈА аутомобилске индустрије ка електрификацији изазваће огромне структурне промене по питању радних места, показује студија коју је спровела Boston Consulting Group.
Промене у производњи ће изменити и захтеве за вештинама и дистрибуцију радне снаге. У деценији пред нама директно запошљавање у произвођачима аутомобила и добављачима фокусираним на моторе са унутрашњим сагоревањем ће се смањити за пет одсто, док ће се радна снага у индустријама које се ослањају на електрична возила повећати за 34 процента.
Поред овог великог трансфера из основне аутомобилске индустрије у суседне индустрије, у Европи ће се сваке године отварати додатних 40.000 радних места у грађевинарству и на радовима за прилагођавање инфраструктуре за производњу и дистрибуцију енергије потребне за електрификацију.
Са е-индустријом стижу и велике плате
ИНДУСТРИЈА е-мобилности са собом доноси захтев за висококвалификованим образовним профилима који сходно томе могу да рачунају на добра примања и на стицање знања која ће бити примењива не само у нашој земљи, већ и у комплетној ауто-индустрији. У том ланцу, који почиње обезбеђивањем критичних минерала, а обухвата производњу батерија и електричних возила, као и инфраструктуру за е-мобилност, међу траженим образовним профилима ће бити: техничари и инжењери за производњу батерија, радници на монтажи електричног погона, дизајнери и инжењери електричних возила, истраживачи технологије батерија, програмери за ЕВ системе, специјалисти за електромоторе, хемијски инжењери, технолози у производњи батерија, рударски инжењери, инжењери аутоматике, инсталатери станица за пуњење и техничари за одржавање, инжењери логистике, грађевински инжењери.
М-23-50-4350
ТРАМП ОТКРИО СВОЈИМ САВЕТНИЦИМА: Ову земљу ће прву посетити када преузме дужност председника САД
НОВОИЗАБРАНИ амерички председник Доналд Трамп рекао је саветницима да жели да отпутује у Кину након преузимања дужности, објавио је јуче Волстрит џурнал, позивајући се на изворе блиске разговорима.
19. 01. 2025. у 08:22
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
РАДИОАКТИВНА ТАЈНА У ЛЕДУ ГРЕНЛАНДА: Мрежа тунела и нуклеарни отпад - потенцијални проблем за Трампа (ФОТО/ВИДЕО)
КАКО се планета загрева, "Camp Century" - смештен на једној од најудаљенијих локација на Земљи, око 1.500 километара северно од Нука, главног града Гренланда - постао је предметом обновљеног интересовања и забринутости око тога колико ће дуго остати закопан.
19. 01. 2025. у 10:15
Коментари (1)