СРБИЈА ДОБИЈА ДРУГУ ФАБРИКУ ЕЛЕКТРИЧНИХ АУТОМОБИЛА? Вучић тражио од Сија производњу возила на струју код нас
СРБИЈА би могла да добије још једну фабрику електричних аутомобила. Ову могућност наговестио је председник Александар Вучић током посете кинеског председника Си Ђинпинга, који је у разговору са великим лидером са истока покушао да излобира за тај веома значајан пројекат. Очекује се одговор Пекинга, а та опција озбиљно ће се разматрати.
Пре него што је највећи кинески произвођач е-возила компанија BYD лане у децембру одлучила да гради своју гигафабрику у мађарском Сегедину, спекулисало се да је и наша земља разматрана као потенцијална дестинација и да нам је то за длаку измакло.
"Стелантисова" фабрика у Крагујевцу требало би у октобру да почне производњу електричне "панде" у пуном капацитету, а економски аналитичари и стручњаци истичу да би долазак још једног произвођача значајно подигао економску активност у нашој земљи и утицао на раст српског БДП. Електрично возило би као финални производ побољшао структуру нашег извоза која је у аутомобилској индустрији сада базирана на пласирању неких једноставнијих, ситнијих делова, а то би утицало и на смањење спољнотрговинског дефицита.
Како оцењује директор Аутомобилског и мобилити кластера Србије Игор Вијатов, изградња још једне фабрике е-аутомобила би била сјајна вест. Поред крагујевачког "Стелантиса" то би, како додаје, учврстило позицију наше земље као значајног произвођача тих возила у Европи.
- У Србији има око 200 компанија које праве ауто-делове - наводи за "Новости" Вијатов. - Још један произвођач значи додатну прилику за наше добављаче делова да уђу у њихове ланце снабдевања. Они ће бити ангажовани за погон у Крагујевцу, а нова фабрика отвара нове пословне могућности за њих. Такође, шанса за наше добављаче биће и кинеска производња електричних возила у Сегедину.
Изградња још једне фабрике е-аутомобила у Србији би, како додаје, привукла и нове инвеститоре, произвођаче ауто-делова да дођу. Све ово значи и отварање нових радних места за наше грађане. Он истиче да производња возила на електрични погон доноси нове технологије, нова знања и изазове. Биће нам потребан, како додаје, потпуно другачији тип радника, односно много више инжењера и ИТ стручњака.
У Кини постоји око 400 произвођача електричних аутомобила, али нису сви успешни. Неки, попут компаније BYD која гради фабрику у нашем комшилуку, успели су да се пробију и постану глобални играчи. Западни медији често пишу о пословном ривалству ове кинеске фирме и "Тесле" Илона Маска називајући то борбом Титана у области електричних возила. Британски "Гардијан" је почетком године писао да је у последњем кварталу 2023. године BYD први пут надмашио "Теслу" када је у питању продаја само аутомобила на батерије. Не чуди онда што се Мађарска, где је почела припрема земљишта за градњу фабрике овог произвођача из Кине, нашла на мети критика Брисела и љубоморе других чланица ЕУ.
Конкурентност кинеских произвођача е-возила у односу на европске значајно се повећава. Да то изузетно жуља Брисел, показује и изјава председнице Европске комисије Урсуле фон дер Лајен која је као једну од најзначајнијих тема са председником Сијем током његове посете Паризу навела захтев ЕУ за фер конкуренцију у трговини, јер постоји превелика понуда субвенционисаних кинеских производа као што су електрична возила.
Према речима Вијатова, Кина се такмичи са Европом и Америком, а кинески произвођачи електричних возила су заиста напредовали.
- Они праве електричне аутомобиле који су доста јефтинији од европских и америчких, а са сличним перформансама у смислу квалитета - наводи наш саговорник. - Појавиле су се информације да су поједини кинески произвођачи направили батерије са којима аутомобил може да прелази и 1.000 километара са једним пуњењем. Сада су електрични аутомобили декларисани да прелазе од 300 до 500 километара, што утиче и на њихова возила, па су она са мањом батеријом јефтинија, а са већом скупља.
За "Експо" летећи такси
КИНЕСКА компанија, једна од најпознатијих у свету у области тзв. летећих таксија, са којом Србија преговора како би се ове летелице успоставиле 2027. године када се одржава "Експо" у Београду, зове се EHang. Ово за "Новости" открива Петар Војиновић, уредник специјализованог сајта за ваздухопловство "Танго сикс". Вучић је током заједничке изјаве са кинеским председником Си Ђинпингом рекао да се кренуло у преговоре, али није хтео још да износи име фирме. Како Војиновић истиче, тзв. летећи таксији су заправо летелице са вертикалним полетањем и слетањем на електрични погон (eVTOL), као хеликоптери.
- Колико је EHang тренутно у самом врху глобалне трке за практичном демонстрацијом употребе ових летилица, доказано је пре два дана у Абу Дабију - истиче Војиновић. - Тада је изведен први демонстрациони лет са једним путником на простору Блиског истока. Он је превезен у њиховој двоседој летелици без пилота.
ДРАМА У ФРАНЦУСКОЈ: Масовна пуцњава, учествовало неколико стотина људи
У МАСОВНОЈ пуцњави повезаној с трговином дрогом у западној Француској, тешко је повређено петоро људи, међу којима и један тинејџер, рекао је министар унутрашњих послова Бруно Ретаиллеау, пише Гардијан.
01. 11. 2024. у 11:25
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
ХРВАТ УГЛЕДАО СРПСКУ ЗАСТАВУ НА ПОДУ: Одмах упалио камеру и урадио ово - због његовог потеза се усијале мреже (ВИДЕО)
ИВАН из Хрватске одушевио је читав регион када је једним малим гестом показао како је мало потребно а јако лепо, држати се оне чувене реченице "воли своје, поштуј туђе".
01. 11. 2024. у 10:24 >> 10:28
Коментари (25)