НЕКИ ПОЛОВЊАЦИ НЕМАЈУ ЧАК НИ ВАЗДУШНИ ЈАСТУК: Скоро половина коришћених возила која се увози у Србију је старих стандарда евро 3 и евро 4

Е. Б. Талијан

19. 08. 2024. у 11:04

ПОЛОВЊАЦИ са евро 3 и евро 4 мотором чине скоро половину возила која су на наше тржиште стигла у првих шест месеци ове године. Увоз ових аутомобила, који су небезбедни и еколошки неприхватљиви, забрањен је у свим земљама региона и Европе. Мада је Влада Србије од новембра 2022. најављивала да ће ово бити урађено и код нас од 1. јанура ове године, то више нико од надлежних не помиње.

НЕКИ ПОЛОВЊАЦИ НЕМАЈУ ЧАК НИ ВАЗДУШНИ ЈАСТУК: Скоро половина коришћених возила која се увози у Србију је старих стандарда евро 3 и евро 4

Фото З. Јовановић

Како за "Новости" каже Петар Живковић, генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије, очекивало се да ће се смањити увоз возила стандарда евро 3 и 4 када су Европљани најавили забрану извоза делова за те старе моделе међутим, то до сада није имало никаквог утицаја.

- Половина тих возила нема ДПФ филтере за пречишћавање ваздуха - наводи Живковић. - Примећено је да нека немају ни ваздушне јастуке, значи да су била хаварисана. Али наш народ нема пара и јасно је зашто их купује. Питање је колико ће таква возила да потрају, вероватно до првог великог квара. Не води се рачуна ни о безбедности, да ли су истрошени управљачки и кочиони механизми. Нико није против увоза половних аутомобила, само мора да се уведе ред и да се забрани увоз возила која су велики загађивачи и место им је на отпаду по годинама.

Евро 3, како додаје, код нас се на плацевима продаје од 2.000 до 2.500 евра, а евро 4 углавном од 3.000 до 5.000 евра.

Према подацима којима располаже Српска асоцијација увозника возила и делова, у првих шест месеци увезено је 65.275 коришћених аутомобила, а од тога 29.618 са евро 3 и 4 мотором. Тако су у том периоду на наше тржиште стигла 6.273 половњака чији мотори испуњавају тек евро 3 стандард, што је 9,61 одсто. Увезено је 23.345 возила са евро 4 мотором или 35,76 процената. Возила стандарда евро 5 у укупном увозу половњака чине 29,90 одсто, односно 19.514 јединица. Са евро 6 мотором у Србију су до 1. јула стигла 16.143 коришћена возила, што чини 24,73 процента.

Када се погледа старост ових возила, слика увоза половњака је још суморнија. Само 3.826 тих возила која су први пут регистрована у овом периоду су млађа од пет година. До десет година старости увезено је свега 18.818 возила, што значи да је у Србију у првом полугодишту увезено чак 46.457 половних возила старијих од десет година. Иначе, током целе 2023. године укупно је увезено 131.905 половњака.

Према Живковићевим речима, увоз евро 3 је смањен на испод 10 одсто, јер их нема више на тржишту у понуди.

- Удео евро 5 и 6 у укупном увозу половњака расте, зато што су нова возила скупа - оцењује наш саговорник. - Они који су планирали куповину аутомобила из салона због високих цена одлучују се за четвороточкаша старог од четири до пет година, а остали новац улажу у одржавање.

Он наводи и да свуда у свету пада продаја дизел-возила, а да само код нас расте. Разлози су како додаје, и цена и чињеница да могу да пређу много километара.

- Возачи треба да буду опрезни приликом куповине када је у питању пређена километража, јер има много превара, та ставка се фингира - каже Живковић. - Обавезно треба да провере, то је сада једноставно, постоје специјализовани портали, може се урадити и у бољим сервисима, као и у центру за моторна возила АМСС.

Он указује и да полако расте увоз и половних електричних возила и истиче да је то значајно и за продају нових е-аутомобила.

- То је начин да се људи увере да су батерије дуготрајне и да могу да пређу много километара - објашњава Живковић. - Могу да провере како се понаша такво возило које је старо четири или пет година, и према информацијама које добијамо, засада нема притужби.

Што се тиче нових аутомобила, у Србији је у првих шест месеци порасла продаја путничких и лаких комерцијалних возила за 21,18 одсто у односу на исти период лане. Продато је укупно 18.256 тих аутомобила што је за 3.191 више него у 2023. У истом периоду, само путничких четвороточкаша је купљено 15.158.

Возиће се олдтајмери?

ЗА шест година возила са евро 3 мотором могла би да добију статус олдтајмера. То је моторно или прикључно возило које је произведно пре 30 или више година. Имајући у виду да је производња аутомобила стандарда евро 3 почела 2000. године, могло би се поставити питање колико ће олдтајмера бити у нашем возном парку 2030.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
Са којим народом Срби деле највише генетског материјала - можда ћете се изненадити!

Са којим народом Срби деле највише генетског материјала - можда ћете се изненадити!

ЧУВЕНИ мит "ми смо црни јер смо 500 година били под Турцима", заправо нема везе са истином. Српски и Турски гени су веома различити, а највише сличности имамо са Македонцима (93%).

17. 08. 2024. у 21:29

Коментари (0)

АЛЕН ДЕЛОН СЕ ГРУДВА У БЕОГРАДУ: Фотографија глумца из наше престонице која је обишла цео свет