УВОЗИМО КРШЕВЕ КОЈЕ НИКО НЕћЕ: У Србију ушло скоро 40 одсто половњака старијих од 15 година

Елена Божић Талијан

12. 07. 2025. у 07:00

УВОЗ старијих половњака у Србију расте, иако се очекивало да би овај негативан тренд могао да крене да јењава. У првих шест месеци ове године први пут је регистровано чак 71.495 коришћених аутомобила, што је повећање од 6.220 возила, или 9,2 процента у односу на исти период 2024. Од тога је само 4.173 возила млађе од пет година, док је 52.751, или 74 одсто увезених аута, старије од једне деценије, показује анализа Српске асоцијације увозника возила и делова

УВОЗИМО КРШЕВЕ КОЈЕ НИКО НЕћЕ: У Србију ушло скоро 40 одсто половњака старијих од 15 година

Свако може да нађе свој модел, Фото З. Јовановић

Ако се посматра број кола старијих од 15 година, њих је било 27.276, и чинила су 38 одсто увоза. На наше тржиште је у првом полугодишту ове године ушло чак 4.453 возила маторијих од две деценије са стандардом "евро 3". Генерални секретар Асоцијације аутомобилских новинара Србије Петар Живковић оцењује да би сви волели да возе нова кола, али, да је, нажалост, ово реалност.

- Држава ни у 2025. није урадила оно што су обећали још пре три године - констатује Живковић. - Ми смо једина земља у Европи и на Балкану која дозвољава увоз кршева који су опасни и за безбедност у саобраћају и за екологију.

РЕГИСТРУЈ СЕ И ЧЕКА ТЕ 5 ДАНА БОНУСА - БЕЗ РИЗИКА!

У Српској асоцијацији увозника возила и делова истичу да сама чињеница да се повећава број први пут регистрованих половних возила не би нужно била разлог за забринутост, уколико би се радило о модернијим аутомобилима који доприносе подмлађивању и унапређењу возног парка.

- Ипак, доступни подаци показују да је знатан део тих возила старије генерације, са нижим еколошким и безбедносним стандардима - наводе у овој организацији. То отвара важна питања о утицају на квалитет ваздуха и сигурност у саобраћају. Значајан број увезених возила не поседује савремене безбедносне системе, попут активне помоћи у кочењу, задржавања траке, или заштите пешака, што додатно наглашава потребу за реформама у овој области.

РЕГИСТРУЈ СЕ И ЧЕКА ТЕ 5 ДАНА БОНУСА - БЕЗ РИЗИКА!

И "маторци" далеко од џепа

ПРОСЕЧНА цена свих оглашених аутомобила старости до 20 година, који су најтраженији међу купцима, у првих пет месеци 2025. била је за око седам одсто виша у поређењу са истим периодом прошле године, показала је анализа специјализованог портала "Половни аутомобили". У анкети је учествовало више од 7.000 посетилаца, а 70 одсто је рекло да активно тражи или планира куповину возила. Готово 40 процената је рекло да им је висока цена највећа препрека да пазаре половњак. Следећа највећа тешкоћа је неповерење у продавце и огласе, сматра 32,8 одсто испитаника, док 20 процената оцењује да на тржишту нема довољно квалитетних возила.

Како подсећају, пре скоро три године Влада Републике Србије усвојила је "Програм заштите ваздуха у Републици Србији од 2022 до 2030". Тим документом било је предвиђено да се током 2023. донесе одлука о забрани увоза возила са моторима "евро 3" и "евро 4" стандарда почев од 1. јануара 2024. Програм је, такође, прописивао увођење подстицаја за замену старих дизел мотора моторима који испуњавају "евро 6" норму, као и могуће проширење на бензинске агрегате. Од 1. јануара 2025. планирана је и забрана увоза возила са "евро 5" стандардом, а она су произведене у периоду од 2011. до 2015. године. Међутим, како истичу у асоцијацији, ниједна од ових мера до данас није спроведена у пракси.

Како је у региону

ЦРНА Гора је још крајем 2018. забранила увоз возила са "евро 3" стандардом, а од 1. јула прошле године и аутомобиле са "евро 4" нормом. Северна Македонија дозвољава да на њено тржиште уђу само возила са "евро 4" мотором и новији, а најављено је да ће ускоро подићи стандард на минимум "евро 5". У БиХ је од маја 2019. забрањен увоз аутомобила са "евро 3" и "евро 4" моторима.

У овој организацији наводе и да је статистика за првих шест месеци прошле године о броју први пут регистрованих половњака у Србији указивала на забрињавајући тренд. Од тадашњих, укупно 65.275 возила, чак 30.618, односно 45,37 одсто, имало је моторе који испуњавају тек "евро 3" и "евро 4" норме које су у великом броју земаља Европске уније различитим мерама дестимулације повучене из употребе због негативног утицаја на животну средину. Како оцењују, упркос очекивањима да би током 2025. могао да се смањи број увезених половњака због пада продаје нових возила у Европи и све строжих еколошких прописа, подаци за прво полугодиште показују супротан тренд.

Тако је, од укупно увезених 71.495 половних аута, шест одсто, или 4.453 било са "евро 3" стандардом. У поређењу са истим периодом прошле године, број возила ове норме који је ушао на наше тржиште је мањи за 1.820, што указује на смањење понуде најстаријих аута у ЕУ. Када је реч о колима са мотором "евро 4" у првом шестомесечју 2025. увезено је 22.823, односно, 31,92 процената. И ту је приметан благи пад, са 23.345 колико их је пласирано у Србију лане. Највећи раст у увозу бележе возила са "евро 5" стандардом, са 19.514 у 2024. на 25.475 у овој години, што је удео од 35,63 одсто. Ово су аутомобили старости од 10 до 14 година. Што се тиче норме "евро 6", њихов увоз је порастао са 16.143, колико их је ушло Србију 2024, на 18.744 и чине 26,22 одсто увоза. Из асоцијације увозника напомињу да је овај стандард уведен још 2016, и да и међу овим возилима има значајан број старијих аутомобила.

Од нових највише пазаримо бензинце

ШТО се тиче нових возила у нашој земљи се највише продају бензинци, затим хибриди, дизел, а куповина електричних аутомобила је испод један одсто, каже генерални секретар Српске асоцијације увозника возила и делова Борис Ћоровић. Он је оценио да у Србији људи нису још увек довољно свесни колико су електрични аутомобили корисни, али је истакао и да је проблем недовољно развијена инфраструктура за њихово пуњење.

- Одржавање тих возила вишеструко је јефтиније, али је њихова куповина скупља - каже Ћоровић. - Ипак, у Србији од 2020. постоје субвенције, односно држава даје 5.000 евра купцу електричног аутомобила.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
БЕБА ИЗ СРБИЈЕ СЕ УГУШИЛА НАОЧИГЛЕД РОДИТЕЉА: Незапамћена трагедија на Халкидикију

БЕБА ИЗ СРБИЈЕ СЕ УГУШИЛА НАОЧИГЛЕД РОДИТЕЉА: Незапамћена трагедија на Халкидикију

БЕБА из Србије, стара свега 13 месеци, изненада је изгубила живот у једном угоститељском објекту на Халкидикију. Како наводе грчки медији, ова незапамћена трагедија одиграла се пред очима дететових родитеља.

16. 07. 2025. у 14:33

Коментари (0)

КОНАЧНО ОТКРИВЕНО ЗАШТО СУ УБИЛИ ЛИК ДАРЕ ИЗ ЖИКИНЕ ДИНАСТИЈЕ: Главни разлог је био професор са Харварда