ПОГЛЕД ИСКОСА: Сликари нове предметности
У БЕОГРАДСКОЈ приватној Галерији Арте на Андрићевом венцу и у великој Галерији СКЦ-а, током октобра и новембра приказана је изванредна изложба седморице уметника.
Представљене су слике из шездесетих година Радомира Дамњановића Дамњана, Бранка Миљуша, Радомира Рељића, Драгоша Калајића, Душана Оташевића, Пеђе Нешковића и Боре Иљовског. Реч је о врхунским ликовним достигнућима, сликама већег галеријског формата, из домаћих колекција. Та дела са историјском димензијом, другачија су од свега што сада настаје на ликовној сцени. У остварењима савремених фантаста, реалиста и сликара апстракције нема пре свега у тој мери најплеменитијег духовног састојка, квинтесенције коју зовемо "чиста ликовност". То значи и да је на овим више од пола века старим творевинама присутан прави сликарски нерв и ма колико оне задирале у људску фигуру на њима нема ничег илустративног или само занатског, што су савремени хиперреалисти довели до пароксизма. Промичу на сликама ових седморо врхунских стваралаца хумор, провокација и револуционарни дух (леви и десни - као контрареволуција и припадништво Црној интернационали).
Нема на њима, међутим, досетке, цинизма, баналности и слављења естетике ружног - што у основном смислу одређује уметност после осамдесетих година прошлог века. Тренутак у коме су настале био је најузбудљивији у задњих сто година - време око 1968. године толико је богато и садржајно да га у естетском, интелектуалном, дизајнерском и музичком смислу ни до данас нисмо исцрпли. Зато је сликар, професор и теоретичар Владислав Шћепановић са правом приметио да је много занимљивије истраживати двадесети уместо двадесет првог века, доба сенилности, досаде, заморног рециклирања и тоталитарног запоседања сцене од стране неоконцептуалиста. Шездесете су биле године незапамћеног полета контракултуре и алтернативних стилова живота и стваралаштва који по свом хуманизму никада доцније нису надмашени. Из тог духа слободе долазе и овакве симболичке представе, прегнућем увек нове и свеже Галерије Арте.
Како пише Јана Милосављевић у каталогу ове изложбе, то што су стварала ова седморица сликара, без икакве намере да се повежу у групу, израсло је на искуствима али и надрастању сукоба апстрактне уметности, енформела, геометријске апстракције Децембарске групе и фантастике Медиале. Нове појаве у сликарству означене су као нова фигурација, нова наративност, нова слика, нова реалност предмета, нови симбол и у једном виду те уметности, у Енглеској и Сједињеним Америчким Државама, као поп-арт.
Вероватно је најбоље одређење дао Јерко Денегри - нова предметност. Оно, међутим, подсећа на термин сличног повратка фигурацији у Немачкој уочи Другог светског рата, познат као Neue Sachlichkeit. Треба исто тако бити свестан да је давање кратких а крајње садржајних дефиниција покрета и стилова најтеже у домену писања о уметности.
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)
МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.
12. 12. 2024. у 13:43
ОВОГ ДАТУМА ТЕМПЕРАТУРА ПАДА НА МИНУС 15: Детаљна временска прогноза до краја децембра
МЕТЕОРОЛОГ Иван Ристић најавио је да нас након краткотрајне стабилизације времена у другој половини децембра очекује јаче захлађење тачно 21. и 22. децембра.
12. 12. 2024. у 13:58
"УЦЕЊИВАО НАС ЈЕ": Илић 23 године крио разлог свађе са Поповићем
МИРОСЛАВ Илић одржао је први од два велика солистичка концерта у „Сава центру”, и то баш на 74. рођендан.
13. 12. 2024. у 17:54
Коментари (0)