КЊИЖЕВНА КРИТИКА - Посвећен нашој историји и култури

Слађана Илић

17. 09. 2024. у 05:00

КЊИГА интервјуа Милоша Јевтића "Књижевне адресе Милована Витезовића" (Библиотека "Сретен Марић", Косјерић, 2024) у целини представља најпоузданије сведочење о изузетно плодном и разноврсном Витезовићевом стваралаштву.

Као искусан новинар и познавалац књижевности, Милош Јевтић је постављао писцу инспиративна, али и деликатна питања, као и она која су у вези с друштвеним приликама у којима је Витезовић стварао. Тако је осветлио читаво једно доба, од шездесетих година 20. века до двадесетих година 21. века, практично све до последње адресе нашег писца.

Јевтић, логично, полази од пишчевог детињства и завичаја којем се овај увек враћао и којем је завештао свој легат (Библиотека "Сретен Марић", Косјерић). То детињство у Витезовићима обележено је једном посебном личношћу, деда Савом, из чијих је прича Милован најбоље разумео српску историју и заволео је. Она је читавог његовог живота била окосница Витезовићевих најзначајнијих дела, о чему најбоље сведоче следеће речи: "Ја сам раније говорио да сам се, још као дете, свесно, полусвесно или интуитивно, свеједно, определио за српску историју. [...] На пример, када је у питању Вук и ликови из његове околине, посебно ликови из епике, изгледало је као да описујем неке блиске, које однекуд познајем, чак добро познајем."

Такав однос према националној историји и култури, такво изражено осећање за њих, као резултат имало је настанак серије "Вук Караџић" која је уврштена на листу Европске културне баштине и преведена на све европске језике. Само то да нам је оставио Милован Витезовић било би много, а оставио је толико да је чак тешко све без грешке побројати и достојно проучити, а што би, вероватно, био вишедеценијски посао за читав један институт.

Фото промо

Како рече Душан Ковачевић: "Увек је радио два, три посла истовремено. Кад год бих га упитао шта ради он би кренуо да ми набраја. У шали сам говорио да је он 'човек у више примерака', јер то појединац не може физички да обави."

Сам Витезовић, као песник чије збирке имају различиту интонцију и различите мотиве, издваја неколико кругова у свом стваралаштву. Први је у вези са завичајем и представља својеврсно враћање дуга том за њега повлашћеном простору. Други је круг љубавног песништва који је, по мишљењу самог аутора, најзаокруженији. Трећи је мисаони, рефлексивни круг, "који помало има у себи и неке сумње и који је, можда, близак афоризмима". Четврти круг чине песме у којима се "испитује стање слободе и духа".

Говорећи о настанку поезије, заправо о сопственој песничкој радионици, Витезовић подвлачи значај утицаја својих важних претходника, а који су део књижевног канона, као и значај времена посвећеног у потпуности песми и језику.

Читајући "Књижевне адресе Милована Витезовића" сазнајемо и то да је писац своју прозу видео као део сопственог песничког стваралаштва, особито роман "Шешир господина Вујића" који је "једна романса о ђацима, о матурантима", а који је имао велики значај у његовој каријери. Изузетно су занимљиве појединости о почетку сарадње Милована Витезовића с телевизијом, на којој је касније био уредник играног програма, а потом и главни уредник Уметничко-забавног програма.

Овим редовима само смо начели причу о импозантном опусу, у готово свим жанровима, једног важног ствараоца који свакако служи на част српској култури. Витезовић би, да није отишао међу звезде, напунио ове године осамдесет година. Лепо је сетити га се не само тим поводом, већ и увек када је реч о великим духовним вертикалама српског народа о којима је он тако надахнуто писао. Један од најлепших његових порука за све нас свакако јесте свевремени увид "да је дело Саве Немањића крштеница српског народа".

СТРАШНИ СНИМЦИ ИЗ ЛИБАНА, КРВИ НА СВЕ СТРАНЕ: Преко 2.800 бораца Хезболаха повређено када су им експлодирали пејџери (ВИДЕО)

НАЈМАЊЕ 2.800 бораца либанске милитантне групе Хезболах повређено је у координисаном нападу Израела, а осам убијено, када су пејџери за комуникацију експлодирали на њима, јављају светски медији.

17. 09. 2024. у 16:34 >> 18:01

ОШТРО УПОЗОРЕЊЕ МОСКВЕ БАЈДЕНУ, ШОЛЦУ И МАКРОНУ: Моћније оружје од вашег је спремно

ПРЕДСЕДНИК САД Џозеф Бајден, немачки канцелар Олаф Шолц и председник Француске Емануел Макрон могу испровоцирати сукоб који може довести до неповратних последица, рекао је данас председник Думе Русије Вјачеслав Володин на пленарној седници.

17. 09. 2024. у 17:35