ПОГЛЕД ИСКОСА: Визија Петра Мошића

Пише Дејан Ђорић

20. 08. 2025. у 05:00

ДА БИ се разумело реалистичко сликарство које је унапредио Петар Мошић (Београд, 1981-2025), сликар који је отишао у напону снаге, треба се вратити у прошлост, у предмодернизам.

ПОГЛЕД ИСКОСА: Визија Петра Мошића

Фото Приватна архива

Уже гледано модернизам започиње са импресионизмом, тачније, са револуцијом Едуара Манеа. За разлику од других у XIX веку сликао је без детаља, мање и веће површина са акцентима, тежећи ка монохромији. Настојао је ка композиционој, колористичкој и обликовној сведености, неки детаљи (шака, стопало) постају више знак а не реалан призор.

Појављује се по први пут у историји сликарства недовршеност, поједине форме само су назначене а делови слике обрађени на различите па и супротне начине. Позадина слике вид је чисте једнобојне апстракције. На слици се испољава ослобођени, снажни, жустри потез; по први пут се тај основни градивни елемент слике, елементарни траг, толико осамостаљује. На појединим сликама позадина са фигурама крајње је замрљана, само назначена, реч је о сликарству помоћу мрља, мада колористички крајње хармонизованом. У тим оквирима ће се кретати генерације сликара у следећа два века.

Са путевима које је Едуар Мане отворио сликарству, према импресионизму али и експресионизму и апстракцији, ма колико да је полазио од стварности, стварао увек по моделу и фотографији, неку врсту необавезног, разбарушеног и раслабљеног реализма, уметност више није могла а можда ни умела на прави начин да се врати реалном а још мање измаштаном призору. Од Манеа ће реализам све више бити побуна против новог диктата - модернизма који је сменио салонско сликарство и академски реализам као основу ликовног образовања. Модернизам, па чак и авангардизам, постали су нови видови академизма, не само нова мода већ и нова догма, сурови, агресивни господар јавне сцене, медија, ликовних академија и академија наука. Реалистички сликати данас значи бити у опозицији, насупрот званичне струје, бити другачији, или како велики ликовни критичар Ђорђе Кадијевић каже: "Једина садашња авангарда је класична слика".

У овом сећању на Петра Мошића треба истаћи да је био и остао најбољи млади реалиста кога имамо, чије су вредности одмах препознавали на Западу. Када је почињао био је одбијан у нашим галеријама, упорним радом доказао је да реализам може имати савремену форму, не само ону из XIX века, па бити и друштвено активан, Мошић се често бавио актуелним терором над децом и младима. Стилски је објединио многе форме, изашавши из уско схваћеног реализма или хиперреализма; његово сликарство сећа и на маниризам, Каравађа, барок а у извесном смислу происходи из ренесансе. Као и сваки велики уметник објединио је реално са имагинарним, он је и сликар фантастике, метафизички схваћене.

Више од тога, дослутио је коначно, био је визионар који је прорекао свој крај. Последњих година често је сликао лепе девојке са црним лептиром на уснама и очима. Сликао је пољубац смрти. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
НА СТОЛУ СУ РАТНИ ПРЕДЛОЗИ, БРИСЕЛ ХОЋЕ РАТ! Орбан се хитно јавио из Копенхагена

"НА СТОЛУ СУ РАТНИ ПРЕДЛОЗИ, БРИСЕЛ ХОЋЕ РАТ!" Орбан се хитно јавио из Копенхагена

МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан навео је из Копенхагена, где учествује на самиту Европске политичке заједнице, да је ситуација озбиљна и да се на столу налазе, "отворени, ратно оријентисани предлози".

02. 10. 2025. у 08:59

Коментари (0)

РЕНОВИРАЊЕ СОБЕ уз повољно и веома практично решење