СА СТРАХОМ НЕ БИХ НИКУДА СТИГАО: Горан Шушљик о ратној драми "Време смрти", маестралном Жарку Лаушевићу, жељи Небојше Глоговца...

Ј. БАЊАНИН

06. 04. 2024. у 05:00

СА нашим познатим глумцем и продуцентом Гораном Шушљиком нашли смо се у хладовини тек олисталог дрвећа на адреси Тополска 18. Истоимена песма, настала за потребе култне серије "Срећни људи", објављена је 1995, а исте године је наш саговорник постао стални члан Југословенског драмског позоришта и први пут освојио Стеријину награду за глумачко остварење.

СА СТРАХОМ НЕ БИХ НИКУДА СТИГАО: Горан Шушљик о ратној драми Време смрти, маестралном Жарку Лаушевићу, жељи Небојше Глоговца...

Фото Никола Скендерија

Признање Стеријиног позорја добио је и 2005, а две године касније овенчан је и Наградом "Цар Константнин" за најбољу мушку улогу у филму "Хадерсфилд". Управо ово остварење било је прекретница на Шушљиковом професионалном путу, јер се због њега први пут, заједно са покојним колегом Небојшом Глоговцем, упустио у посао продуцента.

Из окриља његове продуцентске куће изашли су филм "Травелатор", серије "Фолк" и "Чизмаши", а потом и екранизације романа Добрице Ћосића: "Корени", "Време зла" и "Време смрти", чијих првих 15 епизода смо премијерно пратили на Новој С, а очекујемо их и на РТС. Вођен идејом да човек који има жељу и енергију може да учини многе ствари, Шушљик неуморно ради. Снимање серије "Ожиљак" недавно га је одвело чак у Билбао, на обали Атлантског океана, а тренутно ради постпродукцију још 15 епизода "Времена смрти", које ћемо гледати од јесени, али и припрема нове пројекте о којима још не може да прича.

Осим тога, гледамо га у трећој сезони серије "Тајне винове лозе", и као Светог Саву у представи "У име Оца и Сина" у Народном позоришту. Уз све то, Шушљик, како нам у разговору каже, живи нормалан живот посвећеног супруга и оца, а када стигне бежи у околину Сремских Карловаца у којима је завршио чувену Карловачку гимназију.

* Како су изгледали ваши први кораци у послу продуцента?

- Имам добру и топлу емоцију везану за почетак, али тада нисам уопште знао шта је то бавити се продукцијом и да ће она прилично заокупити мој живот, моје време, па и моје амбиције. То је сад довољно далеко да имам тај неки сентимент и мислим да је то била права одлука, без обзира на то што није била свесна. Све је почело из жеље Небојше Глоговца и мене да екранизујемо "Хадерсфилд", који смо играли у позоришту, јер смо мислили да је добра идеја да од тога настане филм. То је била емотивна и импулсивна реакција изазвана жељом да све што смо осећали, у вези са тим текстом, оним што смо играли и пријемом публике у позоришту, оставимо и за генерације које то накнадно не би могле да гледају. Тако је кренуло и онда је то отишло негде где тада, а има томе већ 18 година, нисмо ни размишљали, ја нарочито, па ни Небојша, да би стигло ево до сада.

Фото ИМДб

Са Небојшом Глоговцем у филму "Хадерсфилд"

* Јесте ли већ тада знали која ћете дела Добрице Ћосића ставити пред ТВ публику? И да ли сте се плашили да екранизујете његове заиста обимне романе?

- Не, имао сам само жељу. Са страхом не бих никуда стигао. Ако је и постојао, нисам га осећао, већ само бригу како до тога доћи. Док сам радио "Корене", паралелно сам поновно читао дела Добрице Ћосића и то се само отварало. Схватио сам да та целина, која постоји као литература, у ствари има много тога што се заиста нас тиче и сада у овом времену. Ово време је прилично компликовано и доста личи на делове Ћосићевог опуса, рецимо, на "Време зла", које третира период пред Други светски рат и почетак тог рата. Неминовно се намећу паралеле са овим временом у којем живимо и нажалост је тако. Било ми је то узбудљиво и мислио сам да је то добар материјал да се претвори у серију и да је телевизија идеалан медиј да се та прича исприча.

* Шта вам је била идеја водиља и које поруке сте желели да стигну до оних који су читали Ћосића, или чак и оних који нису?

- Највише смо се бавили, а и сам Ћосић, тиме како појединац у компликованим околностима, и историјским и социјалним, покушава да преживи, да опстане, где проналази наду. С друге стране, то је озбиљан пресек стварне историје, али она мора увек да буде гледана из угла појединца или неког нуклеуса, а то је најчешће породица. Дакле, ми смо у ствари причали породичне приче. Породица као мала, али веома комплексна структура је центар, рецимо, "Корена", и она је и тада била угрожена, као што можемо да кажемо да је и сада. Чак начин на који је угрожена не разликује се много од тог осећања опресије, страхова, подземних вода које нагризају и породицу Катић негде крајем 19. века.

Фото Eye to eye

Са Надом Шаргин у серији "Време зла"

* У овом делу "Времена смрти" приказали сте ратне недаће и страхоте које је тешко гледати. Шта ћемо да видимо у наредних 15 епизода?

- Држали смо се онога што је понуђено у четири романа "Време смрти". Првих 15 епизода обухвата прве две књиге насловљене "Прерово иде у рат" и "Сувоборска битка". Завршавамо први део победом, али не у некој бици, него уопште успевањем да се тај непријатељ, који је нагрнуо на лето 1914, протера из земље. То је у војничком смислу била невероватна победа. А и у политичком смислу у доба тог рата је била такође огромна победа, јер један мали народ је успео да се супротстави тој огромном сили. Има чак и реплика да смо ми тада први пут препознати као европски народ који је прихваћен као члан европске породице управо тим невероватним подвигом. У другом делу нас чека, пре свега, Ваљевска болница. Након те победе и протеривања непријатеља преко Дрине, Србију је напала пошаст која је угрозила и уништила више живота него сам рат, а то је тифус. То је болест која није само медицински феномен, него метафора за болест друштва, болест света и за борбу човека против немани разне врсте. А сам крај другог дела ће се односити на поновну офанзиву непријатеља на Србију и изгон војске и народа пут Албаније.

* Приказали сте лице и наличје ратовања, у коме се све победе и порази преламају преко судбина обичних људи.

- Ово чиме се бавимо, а ни сам роман, није ратни спектакл. То је породична драма или ратна драма. Није нам био циљ да правимо спектакуларну реконструкцију ратних дејстава и свега тога, него покушавамо да причамо причу о појединцима који су заглављени у том ужасном времену. Оно јесте у нашој и у светској историји препознато као тријумф воље, а у ствари је ужасна трагедија од које се никада нисмо опоравили с обзиром на све жртве и последице онога што смо проживели. Те последице живимо и дан-данас. Велики проценат становништва је уништен и нестао, а да не причамо о економији и образованом свету, који је тек стасао у тој земљи. Све оно што је требао да буде погон за прогрес морало је да крене испочетка.

Фото Eye to eye

Жарко Лаушевић у "Времену смрти"

* Први део серије "Време смрти" завршава се важном победом, а значајна фигура у томе био је Живојин Мишић, кога је у серији одиграо Жарко Лаушевић.

- То је чудно осећање. Након Жаркове смрти, не само ја него цео ауторски тим суочавали смо се са њим скоро свакодневно у монтажи. Још немам утисак и осећај да је нестао, то је заиста тако, и не говорим ово из сентименталних и патетичних разлога. Он је нарочито у овим последњим улогама оставио неку врсту свог уметничког тестамента. И он је заиста задивљујући. То није била само пословна сарадња већ однос који је прожет оним што је живот. Тешко је кад неко оде из тог живота.

* У "Времену смрти" били сте не само продуцент, него сте тумачили Луку Бога, прекаљеног војника, како сте га описали.

- Лука Бог каже за себе да је рођен са сабљом. То је, наравно, нека врста метафоре, али он тако живи и мисли. Он је специфичан, јако добро написан лик. Та његова сирова жеља за победом, његов его и суровост, која је само маска за нешто што се може назвати не само бол војника него бол човека који је суочен са ужасима и који налази један једини начин, а то је да непријатеља савлада. А тај непријатељ је најчешће у њему самом.

Фото Eye to eye

* Јунак ког играте у "Тајнама винове лозе" није баш такав, а није ни у потпуности позитиван лик.

- То је друга врста карактеризације зато што је друга врста жанра. Тим ликовима није дато да буду претерано нијансирани и можемо рећи да је то једна врста типа кога лако препознајемо у свакодневици. То су они типови који се свуда "мувају". Волим да играм све и свашта, а ово ми је било интересантно.

* Имали сте прилике да ту играте са колегама које нису често на нашим малим екранима, попут Луције Шербеџије.

- Луцију сам упознао доста давно, мислим да је то било 1999. када смо се неким чудом и она и ја нашли на гостовању Југословенског драмског у Ници. Сретао сам је потом с времена на време, али никада нисмо играли. Ово је била прилика да се мало више дружимо, иако наш однос у серији уопште није пријатељски. Луција је приватно драга, весела, пуна енергије, тако да је било јако добро радити са њом.

Фото Metro production

"Тајне винове лозе"

* А јесте ли приватно љубитељ вина?

- Јесам, ако ме баш питате. Вино је, како год то звучало, моја свакодневица. Доста често сам у Сремским Карловцима и могу рећи да имамо и ми заиста добрих вина у којима уживам.

* Један сте од четворо српских глумаца у "Ожиљку", првој серији у чијој изради су учествовали српски и шпански продуценти, као и познати "Амазон прајм". Како је до тога дошло?

- Улогу сам добио на кастингу, који није био баш лак, јер сам морао да савладам руски језик, који не знам. Наша Милена Радуловић игра главну улогу у тој серији у великој продукцији, што се не дешава тако често, али ту су и Стефан Капичић, Младен Совиљ, ја и још неколико наших глумаца. Добро је што су "Адреналин" и "Телеком Србија" успели да направе ту сарадњу и да покажемо да, не само глумачки, него и продукционо можемо да изнесемо производ који је релевантан и на светском тржишту, пошто то прави "Амазон". Било је узбудљиво, а крајње нормално што се тиче сарадње са странцима, јер се процес снимања не разликује умногоме овде и тамо. Имао сам срећу да ту серију снимам и у Билбау. То је врло интересантан део Шпаније и тако чудесан град, који и јесте и није Шпанија у смислу културе, идентитета, кухиње...

* Осим уметности, шта још чини ваш живот занимљивим?

- Живим један нормалан живот. Када то кажем, мислим на двоје деце, њихове пубертете, породицу, обавезе и проблеме. Није то ништа спектакуларно, нити живим живот неке звезде. Далеко од тога. Мувам се по граду и уживам у животу колико је могуће. Није лако живети било где, а није богами ни у Београду. Зато када стигнем бежим у природу, негде у околину Сремских Карловаца.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

АЛТА Банци награда за најбрже растућу банку у Србији