ПОГЛЕД ИСКОСА - Снови за јавна приказивања

Дејан Ђорић

03. 08. 2021. у 17:31

НАЈВЕЋУ приватну галерију на Балкану која се састоји из неколико простора води искусни галериста Марко Брун.

ПОГЛЕД ИСКОСА - Снови за јавна приказивања

Фото Приватна архива

Његова галерија Штаб сада се налази у Тржном центру "Галерија" у комплексу Београд на води. Пажњу је у њој изазвала већа изложба слика Јошкина Шиљана. Како пише Ксенија Маринковић: "Радови којима се представља Шиљан на овој изложби, откривају нови облик уметникове храбрости". Његов претходни и изванредни део опуса чинили су радови између цртежа и слике, монументални по изразу и психолошки снажни.

Били су блиски аутоматском цртежу, некој врсти ликовног писма, психичког кардиограма, или исповести, која тече из уметника спонтано и без контроле и чији је шарм управо у непосредности и кршењу правила. Аутоматизам су први увели надреалисти, желећи да избегну рационални диктат свести. Управо Шиљанови старији али и најновији радови допуштају изравни говор подсвесног, како су Андре Бретон и компанија прижељкивали али, који код њих често није давао задовољавајући ликовни резултат, водећи у произвољност.

Шиљанов говор је насупрот надреалистичке патологије психизма прожет соковима и сновима једног изворног талента, нежношћу и хумором, које покреће чиста ликовна воља. Сликар је на своја платна унео и бројне исписе, духовите и дрзовите, ту су да провоцирају, ослобађају и забаве у исти мах. Можда се овде треба подсетити поуке легендарног историчара уметности Лазара Трифуновића, који је студенте учио да професор треба истовремено да делује на три плана: морално, да поучи и да забави. Шиљанови радови су све само не досадни, они изазивају знатижељу код деце као и код одраслих, позивају на домаштавање и у поплави заморне, агресивне и осредње савремене уметности, не форсирају публику (сликарка Љубица Мркаљ је у том смислу приметила "Људи се данас рађају уморни").

Овај уметник успева да привуче пажњу сасвим другим средствима од актуелних, у виду естетике ружног или шокантног, рекли бисмо чисто ликовним. На његовим сликама нема заправо ничега осим елементарног ликовног говора линије, мрље, боје и слова. Да, слова, ту су издвојене речи, реченице, поруке и исписи, ћирилице помешане са латиницом, јер и слово има своју визуелност као и број, па је и текст нека врста слике, таписерије (текст, лат. textum = ткање).

У великим европским музејима су прављене капиталне изложбе посвећене односу слова и слике, а Шиљан даје свој допринос тој старој естетици (још су се на готским сликама из уста прецизно насликаних фигура, као у савременом стрипу, извијале на горе целе реченице које су ликови наводно или заиста изговорили). Тачно је да у опусу овог ствараоца има можда и утицаја савременог, андерграунд стрипа као и те врсте уметности, у оној мери у којој тривијално улази у високу уметност, колико се сада бришу границе између условно речено ниже, популарне и високе, академске уметности.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ПУТИН НА САСТАНКУ ИЗДАО НАРЕЂЕЊЕ ВОЈСЦИ: Заробљене у Курску третирајте као терористе, хитно ослободите читаву територију!

ПУТИН НА САСТАНКУ ИЗДАО НАРЕЂЕЊЕ ВОЈСЦИ: Заробљене у Курску третирајте као терористе, хитно ослободите читаву територију!

РУСКИ председник Владимир Путин одржао је састанак на једном од командних места групе Курск, рекао је новинарима портпарол Кремља Дмитриј Песков. Он је на састанак стигао у војној униформи.

12. 03. 2025. у 20:09

ШВАЈЦАРСКИ ВЕЛТВОХЕ О ПРЕСУДИ ДОДИКУ: Шмит користи квази диктатуру да би елиминисао непожељне политичаре

ШВАЈЦАРСКИ ВЕЛТВОХЕ О ПРЕСУДИ ДОДИКУ: Шмит користи квази диктатуру да би елиминисао непожељне политичаре

ШВАЈЦАРСКИ лист Велтвохе је у оквиру текста о актуелној ситуацији у БиХ, оптужио је Немца Кристијана Шмита да користи квази диктаторску моћ да би елиминисао непожељне политичаре и упозоравају Берн каква их судбина чека ако пристану на сарадњу са ЕУ.

12. 03. 2025. у 16:03

Коментари (0)

Историјски рекорд сирове кафе на светској берзи: Зашто кафа никад није била скупља и да ли је имамо довољно?