КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Све је на маргини
ПРВУ збирку кратких прича Ане Марије Грбић "Срнећа леђа", објављену у "Геопоетици" 2021. године, чини шест приповедачких целина. Свака од њих садржи по пет прича.

Фото: Приватна архива
У оквиру тих целина сведених наслова, на основу којих се не може наслутити или закључити много о садржају, а који унеколико јесу инвентивни, налазимо мотивске везе између прича, као и сродност хронотопа.
У готово свим целинама преовлађује извесна суморност - приповеданог места и времена, предела, атмосфере, ситуација, самих јунака и исхода њихових судбина.
Суморност приповеданих места Десимировац, Белосавци, Крушовица или пак места која сабирају болесне: Институт за кожне и венеричне болести, Институт за онкологију, Клиника за инфективне и тропске болести, Клиника "Лаза Лазаревић итд., употпуњује суморност и безнадежност јунака обичних људи обичних имена: Јован Вокановић, Јагода Великић, Мирјана Гузина, Марта Саватић, Јасмина Тешић, Сара Аврамовић, Слађа, Марина, Берисав, Андреј и други, који због своје толике обичности садрже извесну необичност.

Фото Архива
Иако је та суморност константа, сценографија у свакој причи је другачија. Док читамо приче Ане Марије Грбић, због њихове краткоће, али и ефектности, што није лако постићи у овом жанру, стичемо утисак филмичности. Као да се свака прича састоји из неколико кадрова који се ланчано смењују. И њихово смењивање у подсвести нам изазива пулсацију једне чињенице - да је све на маргини.
На основу приповедачких поступака и њихових домета закључујемо о сталном, неексплицитном присуству ироније, чак и гротеске, која је у функцији доказивања апсурдности бивања на свим тим местима, као и ефемерности и промашености односа међу јунацима.
Све приче Ане Марије Грбић имплиците сведоче о томе како је заправо све фалш и треш, како је све руина у односу на оно што би живот требало да буде, у односу на оно чему се тежи или пак да су поједини јунаци у својим сремљењима потпуно нереални, што утврђује њихово место на маргини. У прилог томе говори и чињеница, записана у књизи, да су сви домови културе по малим местима претворени у продавнице испред којих локална безвољна, заправо изгубљена, екипа цевчи пиво и псује власт. Они носе гумене "адидас" папуче. Јагода Великић је касирка у једној таквој продавници у Десимировцу. Њени зуби су натрули и жути. Она чезне да се уда за Јована Вокановића, полудипломираног јединца једног великог десимировачког домаћинства. Ипак, до тога неће никада доћи.
У истом том месту извесна Вида се спрема за гласање, па три пута пере косу, пегла свилену мараму с мотивима пауновог репа, планира да обуче пурпурни комплет и да дочека председника. Спремила је за њега и саксију са цвећем, умотану у светлуцави папир. И кад се сретну, казаће му да се осећа толико добро, да боље не може.
Мирјана Гузина презире птице, јер оне могу да одлете, и одлећу, с јесени тамо где је топлије и лепше.
Приче Ане Марије Грбић, нарочито оне које кадрирају руралност, а које садрже и натуралистичке елементе, по самом приповедачком поступку, по начину карактеризације јунака, по ситуацијама у којима се они затичу, подсећају на приче Владана Матијевића.
Но, јунаци неких прича Владана Матијевића знају да буду и ведри, и врло динамични. Они живот, упркос сведености места, интензивније и отвореније конзумирају, не настојећи особито да мисле о смрти.
Јунацима прича Ане Марије Грбић нема мрдања, па ни спаса, и то појачава њихову статичност.
Оно што је за ову успелу збирку кратких прича каратктеристично јесте живост самог језика, његово нијансирање које функционално садржи и псовке које изговарају јунаци у сложеним ситуацијама. Дискурс се у потпуности уклапа с њиховим бићем и статусом.
Све наведено довољан је разлог да пробамо "Срнећа леђа" Ане Марије Грбић - са шлагом или без њега.

"ТО ЈЕ ИСТИНА" Илон Маск хитно реаговао на објаву Виктора Орбана о УСАИД-у (ВИДЕО)
МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан назвао је на друштвеној мрежи Икс организацију УСАИД чудовиштем створеним да сломи, сруши и нагриза слободу и независност нација, након чега је милијардер Илон Маск на то одговорио "истина".
23. 02. 2025. у 15:10

СУТРА ЋЕ БИТИ ОБЈАВЉЕНО: Највећи удар на Русију од почетка рата
БРИТАНСКИ министар спољних послова Дејвид Лами изјавио је данас да ће у понедељак објавити листу мера у оквиру новог, великог пакета санкција Русији, пренели су данас британски медији.
23. 02. 2025. у 10:05

КИНЕЗ СЕ ЗАМОНАШИО НА СВЕТОЈ ГОРИ Добио име Амфилогије и поручује: "Никада нисам био срећнији, осим можда као дете"
ЖИВОТНЕ приче које се крију иза монаха на Светој Гори представила је грчка телевизија "Скај" у емисији "ПримеТиме". Пред камерама су се нашли један Кинез који је постао монах, један студент из Солуна који је одмах након дипломе изабрао монаштво, монах који живи у самоћи последње 24 године.
23. 02. 2025. у 11:28
Коментари (0)