ЖИВИМО У НЕВИДЉИВИМ КАВЕЗИМА: Вајар Рајко Попивода о изложби у Галерији "Б2", свету који лута опасним лавиринтима
ВЕЋ у уводу текста за каталог који прати изложбу "У лавиринту" Рајка Попиводе, у београдској Галерији "Б2", историчарка уметности Данијела Пурешевић указује на необичну биографску подударност: уметник се, као петогодишњак, са родитељима затекао у Бриселу у време Светске изложбе, на којој су последњи пут у европској историји у кавезу били изложени људи, и то из тадашње белгијске колоније Конга.

Фото Приватна архива
- Дакле, године 1958, у средишту Европе. У престоници Белгије и данашњој престоници Европске уније - пише Пурешевићева.
А на поставци која ће трајати до 22. јануара, обухватајући дела настала у последње две деценије, један од главних мотива је - кавез, који се провлачи кроз стваралаштво једног од најугледнијих наших савремених вајара, од студентских дана.
- Веома рано моје осећање је било да сви ми живимо у некој врсти кавеза - каже Попивода, чија дела се налазе у јавним приватним колекцијама у земљи и иностранству, и иза кога је 35 самосталних изложби.
- Кавез ми је, још од тада, метафора односа човека и друштва. У њему нас држе други, али постоји и тај унутрашњи кавез, који смо сами себи наметнули.

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива

Фото Приватна архива
У последње време кавез је на Попиводиним радовима безбојан, јер су постављене нам границе, на први поглед - невидљиве. Али, како тврди, некада су биле много очигледније, па су кроз историју створене велике поделе између такозване западне цивилизације и остатка света - Африке, Јужне Америке, Азије...
- То цивилизацијско неразумевање доводило је до трагичних ситуација, од којих су неке још присутне - објашњава аутор, чији су радови подстакнути и страдањима људи који се исељавају из несигурних и ратом обухваћених подручја.
- Домови су им разорени и на сваки начин покушавају да се домогну Европе, тог "цивилизованог света", који је у много чему допринео њиховој трагедији. Ту их не примају благонаклоно, а њихов ужас је и наш, јер смо му сведоци.
Лавиринт је као и кавез, симбол често заступљен у делима овог уметника:
- Знамо га из митологије као страшни простор у коме се губи глава, али је и метафора живота, зато што смо увек у прилици да бирамо, чега би требало да будемо свесни.
Пролазак кроз лавиринт није само ствар случајности, већ и одлука којим ће се путем кренути даље.

Фото Приватна архива
Аријаднину нит, која човека проводи кроз тај лавиринт садашњице, према мишљењу саговорика треба тражити у очувању природе:
- Бригу за њен опстанак не би требало занемаривати, без обзира на сва политичка и друга питања и тешку глобалну кризу у којој се налазимо. Природа је драстично угрожена и шаље све могуће сигнале да нешто предузмемо - сматра уметник, додајући да једино тако можемо да "умакнемо" новим минотаурима, међу којима су и они оком невидљиви.
- И корона је нека врста опомене за разумније, рационалније, поштеније понашање човека према природи. Таква спознаја и промена понашања могли би да буду замајац препорода.
Узроцима удеса који је снашао човечанство, уметник се бавио и у серији радова "Седам смртних грехова":
- Свет смо изврнули када смо основне људске норме гурнули у страну, када је грех релативизован, када је постао готово позитивна особина - закључује Попивода, чији радови у ликовном смислу, с једне стране теже прочишћеној, минималистичкој, апстрактној форми, а са друге негују наговештаје фигуративности, у чему вајар види везаност за оно што је људско.

Фото Приватна архива
Европа и границе
НА питање колико је Европа и нама поставила границу, да ли и нас третира као "трећи свет", уметник одговара:
- Немам сумњу да смо део Европе, када су у питању заједничке вредности. Макар оне биле и лицемерне, верујем у њихову универзалност. Али и за нас постоји граница, јер су посреди политичке игре и манипулације. Чињеница је да ни ми нисмо неке велике среће, јер су већ деценијама овде нека превирања, никако да се стабилизујемо и изађемо на линију која би нам омогућила континуирани развој.
Препоручујемо

ВАЈАРСКА ДЕЛА РАЈКА ПОПИВОДЕ У ГАЛЕРИЈИ "Б2": У кавезу савременог човека
09. 12. 2021. у 17:55

МЕРАК МИ ЈЕ: Изложба са темом фрагмената из кафане у Зрењанинском музеју (ФОТО)
03. 01. 2022. у 14:11

ПУТИН ОТКРИО ЗАСТРАШУЈУЋЕ ДЕТАЉЕ О "ОРЕШНИКУ" Бојева глава издржава температуру као на Сунцу
РУСКИ председник Владимир Путин изјавио је да бојеве главе хиперсоничног система "орешник" могу да издрже екстремне температуре, упоредиве са температуром на површини Сунца.
21. 02. 2025. у 14:16

НОВИНАРИМА РЕКЛА САМО ОВУ РЕЧЕНИЦУ: Бивша градоначелница Ниша са лисицама на рукама спроведена у зграду УКП-а у Нишу (ФОТО/ВИДЕО)
БИВША градоначелница Ниша, Драгана Сотировски, која је данас приведена у великој акцији полиције против корупције, са лисицама на рукама доведeна је у зграду Управе криминалистичке полиције у Нишу.
21. 02. 2025. у 13:38

ТАСТ ОЧИТАО ЛЕКЦИЈУ ВЕЉКУ Шта је поручио зету: "То у Београду није могао видети"
БОГДАН Родић, отац Богдане Ражнатовић, једном приликом говорио је о најмлађој ћерки која је данас удата за Вељка Ражнатовића. Богдан је тада навео да је одмах на почетку везе скренуо пажњу Вељку пажњу на то каква је његова Богдана.
22. 02. 2025. у 12:26
Коментари (0)