СЛИКЕ И МИСЛИ: Чувати се философирања! Бежати од апстрактног говора, од саопштавања
И ДОБРОЧИНСТВО може бити својеврстан вид егзибиционизма.
Читава историја уметности са својом "хијерархијом вредности" у бити није ништа друго до сублимирани вапај за духовним вођством: Хомер, Молијер, Шекспир, Достојевски, Сервантес, Бајрон, Рафаело, Микеланђело, Тицијан, Рембрант, Веласкез, Гоја, Пикасо, Бах, Моцарт, Бетовен, итд, итд. - преобраћени су у натприродна бића, тј. у божанства којом је настањена цивилизацијска подсвест - више не постоје њихова дела са својим особеностима, већ генске представе о творцима дотичних остварења: Гете је највећи немачки песник мада се на прсте могу набројати савремени читаоци Фауста јер је он постао, сталним понављањем, аутоматизовани појам који влада у истој мери у којој се појам "император" у човековој историјској подсвести поистовећује са Ханибалом, Александром Великим, Цезаром, Наполеоном, Џингис каном.
***
Збуњује понашање критичара: на књижевним вечерима и промоцијама књига, писца о коме је реч засипају похвалама, али није редак случај да у њиховим критичким написима, историјским рекапитулацијама и тзв. естетичким анализама о истом писцу и истом делу касније нема ни помена.
***
Не треба се чудити што бивши професори у будућим временима, при сусрету са бившим ученицима, када су ти исти ученици зашли у зрело доба, окрећу главу од њих, претварајући се да их не препознају - не, не ради се о забораву већ о стиду: непријатна им је ругобна старост.
***
Рат има једну једину добру последицу: све оно за шта смо веровали да је од великог значаја, губи сваки значај.
***
За све постоји одговор. Али, ниједан не задовољава. На крају рационалног трагања за објашњењем догађаја, појава, поступака и стања стиже се до дефинитивног одговора који гласи: одговора нема!
Примера ради: када, снимајући у филму љубавну сцену (сцену пољупца) редитељ у крупном плану глумца стави слева а глумицу на десну страну кадра (или обрнуто: глумицу слева а глумца здесна), он неће умети да објасни зашто је за снимање њиховог дотицања уснама предвидео такав распоред, а не обрнут. Неће умети, ма колико се трудио да дату композицију крупног плана рационализује. Јер, као и у било ком стваралачком тренутку, настајање креативног производа не зависи од намере но од нужности. Као и било шта друго у животу.
(А "нужност" је само покушај дефинисања непредвидивог, колико и "божја воља" - у верника: или "случај" - у неверника. Или "судбина" и у једних и у других.
***
Уистину, велики песници не пишу само дуге, целомудрене и запетљане песме, већ и кратке и једноставне - ослоњене мање на "сазнања" а више на осећања, па стога и свима разумљиве. Изгубљени у свемиру, често су и крај човека.
***
Ако песник, уза све сумње и испаштања животу каже ДА, то јест - речено његовим језиком - гласа за светлост упркос тами која га окружује ("Звездано небо нада мном и морални закон у мени"), он на тај начин даје на знање да не само у људском трајању, већ у трајању уопште, види смисао; при том га - поистовећујући са моралним нормама - хтео он то или не - усмерава против животне полифоније. И у томе је парадокс песничке оде светлости.
Закључак: поменути "смисао" почива и опстаје на ограничењима. Јер - шта је морал ако није ограничење апсолутне слободе?
Сходно томе, лако је извући закључак да је апсолутна слобода истоветна са бесмислом; зато се и сматра синонимом анархије: несхватљива је јер у себи изједначава живот и смрт - не даје предност материји која се размножава над материјом која није у стању да то чини.
Другим речима је - иако је на први поглед оличење најбурнијих промена - анархија слепа за разлику између живота и смрти. И имуна према етици: добро дело и злочин за њу су исто.
И ово је истина.
Значи, песничко Да ("светлост"), изречено у славу живота, није ништа друго до привид који ограничава апсолутну слободу. Међутим, то Да истовремено је и сублимисани нагон за трајањем, тј. својеврсна истина која је за већину цивилизованих људи неприкосновена па зато и проглашена за највиши морални закон.
А за мањину?
Склоној анархији и изазивању хаоса у чежњи за остварењем апсолутне слободе, на њој је да неприкосновену истину оспорава а највиши морални закон крши.
***
Чувати се философирања! Бежати од апстрактног говора, од саопштавања. Исказивати се само сликом и кроз слику: она је старија од мисли. Конкретним саопштавати опште. Под условом да се са конкретног (предмети, слике предмета) само назире као његова сенка (мисао изазвана предметом).
(Из књиге "Дневник 1994-1998",
у издању "Агоре")
"ЗАУСТАВИЋУ РАТОВЕ" Трамп се враћа у Белу кућу, освојио 277 електорских гласова, стижу честитке са свих страна света
ОЧИ целог света упрте су у Америку, где је изабран нови председник, али и чланови Конгреса. Доналд Трамп ће бити поново председник Сједињених Америчких Држава и утицати на политику целог света...
05. 11. 2024. у 08:19 >> 13:47
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
РУС КОМЕ СЕ КЛАЊА ЦЕЛА СЕВЕРНА КОРЕЈА: Да није било њега Ким не би владао - дао руку за Великог вођу (ФОТО)
СКРОМНИ руски сељак из Сибира променио је историју Северне Кореје. Династија Ким Јакову Новиченку највише дугује што је данас на власти.
05. 11. 2024. у 09:14
Коментари (0)