ПОЗОРИШНА КРИТИКА - О ЉУБАВИ И ИЗДАЈИ: Маја Арад Јасур - "Амстердам"; Режија: Ива Милошевић. Атеље 212

Драгана Бошковић

18. 02. 2022. у 13:18

О Јеврејки у Амстердаму, трудној, признатој композиторки и виолинисткињи, Маја Арад Јасур је написала много награђиван комад, "Амстердам", а Атеље 212 га је, у режији Иве Милошевић, поставио на сцену "Петар Краљ", уз помоћ Амбасаде Израела у Србији.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА - О ЉУБАВИ И ИЗДАЈИ: Маја Арад Јасур - Амстердам; Режија: Ива Милошевић. Атеље 212

Новости

Пословично либерални Амстердам је, по речима списатељице, био други по колаборацији са нацистима у Другом светском рату. Истражујући, поводом бизарног рачуна за гас од тада, свој јеврејски идентитет у имиграцији, главна јунакиња, заправо, редефинише кривицу, њене разлоге и казну из угла странца, културну интеграцију у свет који је лицемерно и декларативно слободан.

Тржиште је неумољиво - гас, који су нацисти потрошили, док је власница стана била депортована у Аушвиц, Јеврејка, која тренутно живи у стану, мора да плати, после више од седамдесет година...

Прича се усложњава чињеницом да је ћутљиви комшија са спрата дубоко инволвиран у тај догађај, да су љубав, покрет отпора и издаја чудно повезани са животом младе виолинисткиње, која и сама доноси нов живот у том стану... И тај, нови становник Амстердама носи на својим нејаким плећима кривицу, коју носи његова мајка, Јеврејка у Холандији, али и чудак са спрата...

У приповедној форми, у сведеној сценографији Горчина Стојановића и тачном костиму Марије Марковић Милојев, извођачи, не и драматис персоне (Ана Мандић, Дејан Дедић, Драгана Ђукић, Марко Грабеж и Владимир Пејковић, музичар), уз употребу симбола ношених ципела из концентрационог логора, војничких чизама и театарске реквизите, провели су гледаоца кроз тешку историју Холокауста, у којој је једна жена издана, због љубави према другој жени, једна беба умрла по рођењу, да би се друга родила на истом месту, где је кривица једног човека прерасла у кривицу предака и конкретизовала се у његовом одбијању да плати рачун, који су окупатори оставили градској власти Амстердама, тупој сили, која хоће наплату, без обзира на жртве.

То што је главна јунакиња Јеврејка и што су и издана жена, и она која је била узрок издаји, Јевреји, проблем миграције чини не само необичнијим и специфичнијим, већ, у позоришном смислу, даје могућност да се морални проблем издаје, као у античком театру, сукоби са вољом јунака, да се повинује традицији, или да се бори против ње, или за њу, као што је случај у драми Маје Арад Јасур.

Охлађена од емоција, приповедна, стављена у шему Холокауста, представа "Амстердам" не држи неподељену пажњу током свог деведесетоминутног трајања.

Жива музика, коју Влдимир Пејковић изводи на клавиру, чини да се читаво трајање перформанса доживи као музичка партитура, без драстичних детаља, значајна у паузама у извођењу, у објашњењима, колико и у приповедању, у вишегласју, колико и у соло партијама, стварајући отворену структуру више интерпретације, него драматичности, што је Ива Милошевић искористила да посредно прикаже трагичне догађаје, као у медијима, а не као у животу.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

ECOMONDO: Централно место за дијалоге о одрживим праксама, технолошким решењима и иновацијама