ПОЗОРИШНА КРИТИКА - О ЉУБАВИ И ИЗДАЈИ: Маја Арад Јасур - "Амстердам"; Режија: Ива Милошевић. Атеље 212
О Јеврејки у Амстердаму, трудној, признатој композиторки и виолинисткињи, Маја Арад Јасур је написала много награђиван комад, "Амстердам", а Атеље 212 га је, у режији Иве Милошевић, поставио на сцену "Петар Краљ", уз помоћ Амбасаде Израела у Србији.

Новости
Пословично либерални Амстердам је, по речима списатељице, био други по колаборацији са нацистима у Другом светском рату. Истражујући, поводом бизарног рачуна за гас од тада, свој јеврејски идентитет у имиграцији, главна јунакиња, заправо, редефинише кривицу, њене разлоге и казну из угла странца, културну интеграцију у свет који је лицемерно и декларативно слободан.
Тржиште је неумољиво - гас, који су нацисти потрошили, док је власница стана била депортована у Аушвиц, Јеврејка, која тренутно живи у стану, мора да плати, после више од седамдесет година...
Прича се усложњава чињеницом да је ћутљиви комшија са спрата дубоко инволвиран у тај догађај, да су љубав, покрет отпора и издаја чудно повезани са животом младе виолинисткиње, која и сама доноси нов живот у том стану... И тај, нови становник Амстердама носи на својим нејаким плећима кривицу, коју носи његова мајка, Јеврејка у Холандији, али и чудак са спрата...
У приповедној форми, у сведеној сценографији Горчина Стојановића и тачном костиму Марије Марковић Милојев, извођачи, не и драматис персоне (Ана Мандић, Дејан Дедић, Драгана Ђукић, Марко Грабеж и Владимир Пејковић, музичар), уз употребу симбола ношених ципела из концентрационог логора, војничких чизама и театарске реквизите, провели су гледаоца кроз тешку историју Холокауста, у којој је једна жена издана, због љубави према другој жени, једна беба умрла по рођењу, да би се друга родила на истом месту, где је кривица једног човека прерасла у кривицу предака и конкретизовала се у његовом одбијању да плати рачун, који су окупатори оставили градској власти Амстердама, тупој сили, која хоће наплату, без обзира на жртве.
То што је главна јунакиња Јеврејка и што су и издана жена, и она која је била узрок издаји, Јевреји, проблем миграције чини не само необичнијим и специфичнијим, већ, у позоришном смислу, даје могућност да се морални проблем издаје, као у античком театру, сукоби са вољом јунака, да се повинује традицији, или да се бори против ње, или за њу, као што је случај у драми Маје Арад Јасур.
Охлађена од емоција, приповедна, стављена у шему Холокауста, представа "Амстердам" не држи неподељену пажњу током свог деведесетоминутног трајања.
Жива музика, коју Влдимир Пејковић изводи на клавиру, чини да се читаво трајање перформанса доживи као музичка партитура, без драстичних детаља, значајна у паузама у извођењу, у објашњењима, колико и у приповедању, у вишегласју, колико и у соло партијама, стварајући отворену структуру више интерпретације, него драматичности, што је Ива Милошевић искористила да посредно прикаже трагичне догађаје, као у медијима, а не као у животу.
Препоручујемо

"ДА ЛИ НАС ЈЕ ТРАМП ПРЕВАРИО?" Немачки медији брује, шок у Берлину због слања америчких система "патриот" Украјини
ТО ЈЕ била велика нада у заштити од Путинових ракета: у понедељак је председник САД Доналд Трамп најавио да ће Украјини бити испоручено оружје, али да ће Европљани морати све да плате. Сада се испоставља да Немачка неће само финансирати, већ ће морати и сама да испоручи сопствену противваздушну одбрану, иако је већ сада у дефициту, пише немачки Билд.
19. 07. 2025. у 10:22

СКАНДАЛ ТРЕСЕ НЕМАЧКУ: Погледајте колико је Аналена Бербок потрошила на шминку за само три месеца
КАБИНЕТ бившег немачког канцелара Олафа Шолца издвојио је скоро 590.000 евра из јавних средстава за шминкање и уређивање изгледа државних функционера у периоду од 2022. до марта 2025. године, пише Билд позивајући се на податке немачке владе.
19. 07. 2025. у 11:16

Научници ајкулама спустили мртву краву на 1.629 метара дубине - нису могли да верују шта су рибе урадиле (ВИДЕО)
"ТО ПОКАЗУЈЕ стратегију преживљавања код врста које се не хране усамљено."
14. 07. 2025. у 13:06
Коментари (0)