КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Благост сећања
НОВУ збирку песама Бојане Стојановић Пантовић "Повреда белине", која је објављена у Културном центру Новог Сада 2021. године, могла би носити и наслов "Албуми кристала и дрвећа".
Кроз циклусе "Мали градски комади", "Чауре стиха", "У години која истиче" и "Злато осветљено изнутра" ти, специфични кристали и дрвеће су свеприсутни полисемични мотиви.
Ипак, из основних значења белине зрачи потреба лирског субјекта да кристализује најзначајније тренутке свог интимног света који истовремено подразумевају благост сећања, али и духовне повреде које су од њих неодвојиве. Синтеза, и синестезија, благости и бола је константа у било ком виду појавности - у атмосфери многих градова који на различите начине и припадају и не припадају лирском субјекту, у мегалополисима у којима врева и гужва, у ствари, условљавају утисак лирског субјекта о сопственом некретању и потпуној отуђености - и од суштине и од људи, од осећања емпатије, појачавајући анксиозност; у малим страним градовима, сазданим од лепоте и културе у којима се, ипак, осећа специфична нелагода, условљена унутрашњим, па спољашњим светом, понекад и историјом, као што је то баш и у опасним, опасаним, а несигурним градовима као што је Грачаница, а која, неминовно, отвара велико поље асоцијација и у њима још један кристални тренутак - дослух лирског субјекта и фреске на којој је Симонида - лепа и несрећна краљица. Овековечени тренутак заправо немог, а многозначног разговора лирског субјекта и лица с фреске казује о симболичној истости њихових судбина, па опет, њихових судбина са судбинама свих жена - обећаних и необећаних - супружницима, моћницима, историји и историји зла и бескрајне жртве у било коју сврху.
Но, насупрот таквом кристалу, ова збирка садржи и један другачији - од злата осветљеног изнутра, који затвара збирку, а из ког заправо само претпостављамо какав је свет некада био, кад су владале жене, мајке и ћерке без оружја.
И чауре стиха у овој књизи својеврсни су кристали који садрже памћење на омиљене песнике, на пример на Диса и Попу, али и на јединственост процеса настанка песме и на све његове састојке - анксиозност, тескобу, увијање срца, бригу за речи, сусрет са непознатим ја које се распростире у свим правцима.
Кристализација, као што закључујемо, може бити процес који траје и резултат који се наслања на претходна искуства - кроз поезију других песника, кроз личну и туђе историје, кроз историје градова и историје усамљености човека, дрвећа и биља. Но, та кристализација може бити и тренутна. Оличена је у песми "Врхови прстију" у којој лирски субјект, истовремено и стваралац, тежи есенцији лишеној било каквих додатних садржаја, а који се суочава с немогућношћу да назре коначни резултат својих хтења и могућности.
Над све то, као утеху, он надвија дрво које милује руку малог створитеља.
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ОДВЕЛИ СУ МЕ У ШАТОР, ОДУЗЕЛИ ПАСОШ" Наша певачица очи у очи са Гадафијем: "Нисам била свесна шта се дешава"
ПЕВАЧИЦА је била веома млада и није била свесна шта се дешава...
16. 12. 2024. у 09:20
Коментари (0)