АНДРИЋ ЈЕ ЖИВЕО СВОЈУ РЕЧ: Професорка Горана Раичевић о књизи "Добра лепота" посвећеној нашем нобеловцу
КЊИГА "Добра лепота. Андрићев свет" др Горане Раичевић, редовне професорке на Одсеку за српску књижевност Филозофског факултета у Новом Саду, у којој нуди своје виђење Иве Андрића као авангардног писца, објављена је у издању "Академске књиге".
Ауторка, позната и по капиталном делу о Милошу Црњанском "Агон и меланхолија", истиче да наш нобеловац није подразумевао авангарду као одступање од норми, већ као поетски програм у ком се верује да уметност може да мења свет.
- Почеци авангарде, појма из војне терминологије који означава претходницу су после Првог светског рата, када се и мења улога књижевности у свету - каже, за "Новости", професорка Раичевић.
- До тада је уметност била лепа, без друге сврхе, а Први светски рат је донео велике промене, пре свега по питању писаца који верују да се свет може мењати на различите начине. Црњански и Андрић, рецимо, нису тада припадали екстремној левици већ су веровали да човек мора да се мења унутар себе и да је ангажована уметност средство промене човека и света.
Симболична окосница Андрићевог дела, како наглашава Раичевићева, јесте Аска, овчица која је изабрала игру да би преживела.
- Андрићева уметност је личан начин да се избори са животом који је доживљавао као борбу, а од живота не можемо побећи већ се борити. Бранио се од зла и од животних недаћа уметношћу, као и Аска која се играријама бранила од вука. Андрић је, због посезања у прошлост, критикован да бежи од савремених тема, а касније и због соцреализма. Намера ми је да покажем универзалне Андрићеве вредности којима је остао веран и доследан. Почетком Другог светског рата је протеран из Берлина и уместо да оде у Швајцарску, изабрао је да се врати у Београд јер је знао да би требало да буде са својим народом. У књижевној мисли, живео је своју реч и намера ми је била да оспорим било какве произвољне инсинуације - каже професорка Раичевић.
Полазећи од околности пишчевог преображаја из естетског у политичко и друштвено биће, и посвећујући се карактеристичним проблемима Андрићеве литературе, ауторка разматра питање лепоте која се овде поново повезује са етичким вредностима, истичу у издавачкој кући. Мост као симбол трајности, служења добру, као и свако уметничко дело, за Андрића је и симбол савладавања стихијности природе садржане у човековом нагонском бићу (вода као симбол несвесног). Лепота која буди нагоне - химерична је и деструктивна: "ако је не узмеш, нема је, ако је узмеш опет је нема". Само стваралачка лепота, лепота уметничког дела, зато што не служи само једној индивидуи већ свим људима, једина је вредност која мења човека, чинећи га бољим, као и свет у којем живимо. У књизи се, у контексту пишчевог схватања живота као борбе, агона, разматрају и питања Андрићевог реализма, односа према стварности, према страху, страху од речи и потреби за причом и причањем.
ИДЕНТИТЕТСКА ПИТАЊА
ПОСЕБНА поглавља посвећена су недовршеном роману "Омер-паша Латас" и Андрићевим причама из окупације, наводи издавач. Идентитетска питања постављена су у компаративној студији о Андрићу и Остеру; анализира се приповетка "Летовање на југу", а тражи се и одговор на питање шта је Андрић стварно мислио о дипломатама.
Препоручујемо
ФАНТОМ У БИБЛИОТЕЦИ: Пред читаоцима наставак капиталне студије "Битка за прошлост"
26. 04. 2022. у 12:33
АЛАРМАНТНО! "ПРИПРЕМИТЕ ЗАЛИХЕ ЗА 72 САТА": Европа пред катастрофом, a ове земље у опасности
У ИЗВЕШТАЈУ о цивилној и војној спремности Европе, који је објављен у среду, наводи се како би становници Европске уније требало да прикупе залихе неопходних потрепштина у случају избијања рата или неке друге велике опасности, пише "Њузвик".
04. 11. 2024. у 16:15
ПУТИНУ У ПОМОЋ СТИЖЕ НАЈЕЛИТНИЈА ВОЈСКА: Шта је "Олујни корпус", једна од најмоћнијих специјалних јединица на свету
СЕВЕРНОКОРЕЈСКА појачања долазе усред назнака да се Русија бори с попуњавањем својих снага.
30. 10. 2024. у 12:37
КРИЛИ ЉУБАВ: Бане Мојићевић ПРИЗНАО за везу са Миленом Ћеранић
ПЕВАЧ Бане Мојићевић изненадио признањем.
04. 11. 2024. у 13:02
Коментари (0)