ПОГЛЕД ИСКОСА: Црно-бели ритуали Динићеве
ЕРУДИТА, познавалац егзактних наука и колекционар др Симон Драговић говорио је да слика није ништа више него збир дејстава физичких и хемијских процеса.
Фотографија се у том смислу још више може вредновати на основу научно-техничких принципа. Великим делом се заснива и на грађи људског ока које може да се ангажује "микроскопски", као и "телескопски". Драган Јовановић Данилов пише да је један учењак нашао у Египту неког Арапина који је голим оком видео оне звезде које обичан човек не може видети без телескопа. Просечном посматрачу се боје, форме и покрети на удаљености 800-1.000 метара сливају, мешају у неразлучиву масу без детаља, на чему се заснива пракса камуфлаже и униформи. Афрички орлови лешинари могу да се уздигну на висину од десетак километара јер и одатле виде трупло животиње, а имају широк преглед територије. Ту видну оштрину не би могли да постигну да имају као пси црно-бели вид, како је наука експериментима утврдила. На црно-белој слици и таквом виђењу простора нема јаких контраста боја које животињи и човеку омогућују да разазна форме и лоцира објекте и кретање и на већој удаљености. Зато се пси више ослањају на њух и слух.
Ту стижемо до фотографије. Очигледно је да црно-бела фотографија пружа неупоредиво мање информација од колор фотографије, што се још боље уочава са телевизијом и филмом. Зато је она у свету уметности сродна цртежу и графици, оригинално монохромним и тонским уметностима. Нешто је друго, међутим, важније. Нико никада неће ваљано објаснити како тај уметнички феномен са неупоредиво мање информација, визуелно скромнији и инфериорнији, дакле, мањих могућности, по општем, већинском мишљењу фотографа, публике и теоретичара, појавом и изражајно надјачава колористичка решења. То се у свету уметности догодило само са црно-белом фотографијом јер цртеж и графика немају експресивну вредност слике, снагу доживљаја који она нуди и често су само припрема за њу. Можда ту необјашњиву појавност која извире из повезаности са првобитним, магичним фотографијама, можемо проширити и на друге феномене. Поред безбројних научних, теоријских и критичарских прилога, никада се нисмо примакли дубинском, онтолошком растумачењу великих стилских формација. Никада поуздано и до краја није објашњено шта би у основи били реализам, апстракција, експресионизам, фантастика и сл. Тако су неразлучиве и тајне црно-белог папирнатог света.
Навели смо, чини нам се, главне разлоге, без намере да их исцрпемо, зашто се Милица Динић бави искључиво црно-белом фотографијом, као једна од успешних млађих уметница чија се изложба одржава у Хотелу Радиссон Олд Милл до краја месеца. Она ради са светлом, топлим, искричавим, драматичним или покретним, за које је још Рембрант знао, а које као да улази и излази из слике. Милица Динић је мајстор светлости и сенке, и то тамо где се оне најбоље виде - на црно-белим снимцима.
БОНУС ВИДЕО: СРПСКА АКАДЕМИЈА НАУКА И УМЕТНОСТИ: Кућа знања и чувар српске културе и идентитета
РУСКИ ЗВАНИЧНИК ОТКРИО: Ово би могло бити место потенцијалног састанка Путина и Трампа
УЈЕДИЊЕНИ Арапски Емирати (УАЕ) имају снажна досадашња искуства у организовању самита и могли би бити место потенцијалног састанка између председника Русије Владимира Путина и новоизабраног председника САД Доналда Трампа, изјавио је Олег Карпович, проректор за научна питања на Дипломатској академији Министарства спољних послова Русије, за руску агенцију ТАСС.
15. 01. 2025. у 12:23
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
ОД КОЛЕГА ИЗ "ПОТЕРЕ", САМО МЕМЕД: Зашто "трагачи" нису били на сахрани?
МИЛОРАД Милинковић преминуо је у 60. години на Божић, у цркви у Јабуковцу где је пратио литургију.
13. 01. 2025. у 20:59
Коментари (0)