ЏАМОЊИНА ИГРА ЛАНЦИМА: Београдска галерија и швајцарска "Талберг" излажу дела великог вајара
ЦРТЕЖИ, скулптуре и таписерије од гвожђа чине поставку којом ће до јануара публика у Цириху моћи да се упозна са баштином славног вајара Душана Џамоње (1928- 2009). Реч је о заједничком пројекту београдске галерије "Арте", швајцарске галерије "Талберг" и Фондације "Џамоња".
Сарадња три установе у представљању опуса уметника чија дела чувају светски значајне институције, попут лондонске "Тејт" галерије, венецијанске колекције "Пеги Гугенхајм", или берлинске Националне галерије - није нова. Пре четири године у Београду су изложили скулптуре и нацрте за Џамоњине нереализоване пројекте.
А, његова уметност је на швајцарској сцени присутна још од средине прошлог века, пише у каталогу актуелне поставке Анђела Малетић, подсећајући на изложбе одржане у Цириху и Лозани:
- Ангажовање швајцарских галериста уследило је после излагања на 30. венецијанском бијеналу 1960, када је регионално етаблирани вајар који се представио у Југословенском павиљону привукао пажњу многобројних иностраних критичара и галериста, осигуравајући себи афирмацију на међународном плану. Аутентичан савремени израз, исказан кроз преиспитивање материјала и начина његове обраде, швајцарска уметничка сцена пратила је током шездесетих и седамдесетих година.
Уследила је пауза од четири деценије пре него што је 2017. у галерији "Талберг" одржана изложба "Скулптуре и цртежи".
- Публика је том приликом кроз различите облике уметничког изражавања, технике обраде, материјале и мотиве могла да обнови сећање на опус Душана Џамоње настао током седме и осме деценије, али и да се упозна и открије пут којим се његово стваралаштво развијало у деветој и наредним деценијама. Кроз појединачне радове који су служили као представници стилских и тематских размишљања уметника, пружена је прилика да се генерације које су пропустиле Џамоњино стваралаштво упознају са свестраном природом уметника - наставља у каталогу историчарка уметности, додајући да је велику улогу у присећању на Џамоњин значај на међународној сцени имала изложба "Ка бетонској утопији - Архитектура Југославије, 1948-1980), одржана пре три године у музеју МоМА у Њујорку.
Овом приликом, галерија "Талберг" представља један од последњих циклуса овог аутора, чији је главни мотив - благо заобљена линија.
- Акценат који представља тачку континуитета и дисконтинуитета Џамоњиног опуса, као и хронолошку и концептуалну претечу представљених скулптура, чини дело IRON TAPESTRY - С (1979) - сматра Малетићева. - Управо таписерије, експлицитније од било ког другог облика Џамоњиног стваралаштва, приказују експериментални дух, знатижељу и динамичан карактер уметника који напушта традиционални однос према медију, подвргавајући га особеној инверзији. Таписерија сада функционише као подсетник, она говори о начину на који је Џамоња црпео инспирацију у властитом раду приликом померања у нове циклусе и системе промишљања.
Према њеним речима, "трансформација чланковите текстуре ланаца у структуру од лима смирила је рељефну игру".
- Према сопственом исказу, Џамоњу је овај циклус стимулисао због ограничавања на одређени број елемената, чијим ће репетирањем односно варирањем изводити својеврсне вежбе са циљем да направи што већи број радова оригиналних и успешних визуелних решења - закључује се у каталогу који прати изложбу у Цириху.
ПРОЖИМАЊЕ ЦРТЕЖА И СКУЛПТУРА
ЦЕЛОКУПАН опус Душана Џамоње, износи Анђела Малетић, стваран више од шест деценија, мора се посматрати и као дијалог са сопственим делом, па се чини као да се скулптуре и цртежи међусобно прожимају:
- Прилазећи папиру са логиком сликара, он остаје усредсређен на целу површину папира, на којој представља широк спектар текстура и облика. Служећи се различитим типовима линија, од меких и замућених, до оштрих који дефинишу форму, Џамоња рационализује лепоту curvaceous линије, док међусобним преклапањем евоцира тродимензионалне квалитете који граде нераскидиву везу са изведеним скулптурама.
АНАЛОГИЈА СА СИМФОНИЈОМ
ДА би штедео време, Џамоња је правио базичне форме од којих је склапао композиције, па је паралелно радећи на две скулптуре варирао ритам, различитим распоредом елемената.
- Откривајући аналогију са начином на који музичар компонује симфоније, користећи само одређени број нота које се понављају, овај вајар је наставио да истражује могућности специфичног дијалога између истоветних мотива - истиче Анђела Малетић о радовима насталим од 1993. до 1998, који су били својеврсна припрема циклуса монументалних скулптура намењених јавном простору и трговима.
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)
МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.
12. 12. 2024. у 13:43
ОВОГ ДАТУМА ТЕМПЕРАТУРА ПАДА НА МИНУС 15: Детаљна временска прогноза до краја децембра
МЕТЕОРОЛОГ Иван Ристић најавио је да нас након краткотрајне стабилизације времена у другој половини децембра очекује јаче захлађење тачно 21. и 22. децембра.
12. 12. 2024. у 13:58
"УЦЕЊИВАО НАС ЈЕ": Илић 23 године крио разлог свађе са Поповићем
МИРОСЛАВ Илић одржао је први од два велика солистичка концерта у „Сава центру”, и то баш на 74. рођендан.
13. 12. 2024. у 17:54
Коментари (0)