ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ни колач, ни огледалце
КАО своју драгоцену копродукцију са Националним театром Каталоније, ЈДП је, на својој сцени, извео представу "Ватре", по истоименој прози Маргерит Јурсенар, у режији истакнуте каталонске редитељке, Карме Портачели.
![ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ни колач, ни огледалце ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ни колач, ни огледалце](/data/images/2020-07-13/3050_dragana-boskovic_fmob.jpg)
Новости
По далеким мотивима оригинала, списатељица Марија Веласко је сачинила нову позоришну (тешко је рећи и драмску) структуру, у којој Она (Слобода Мићаловић) покушава да рационализује и преболи раскид везе, који јој је Он саопштио преко WhatsApp-а.
Ту се зове у помоћ моћна Јурсенар, која је, сличним личним поводом, написала "Ватре", по угледу на Расина, призивајући античке ликове, са сличном патњом, у помоћ. Она (Мићаловићева) прибегава савременој самопомоћи, па се цела представа обликује као њена психотерапеутска сеанса, у којој је терапеуткиња (Наташа Тапушковић) лечи билдујући јој самопоуздање, уопштавањем њене патње разумним објашњењима, углавном флоскулама о љубави, који се у литератури лепо зову афоризмима. Заиста, када су се два значајна театра, каталонски и српски, определила за тему љубави као такве и као јединог лека против усамљености, и ту тему као задатак дали ауторки драме, морали су, и представа то експлицира, да се одрекну оригиналности, како у драмској анализи, тако и у форми у којој ће се ова помало оперетска замисао остварити. На непромењивој сцени, посутој крхотинама античких грађевина и статуа (аутор Cube.bz), Он и Она, у савременом костиму (Мариа Марковић Милојев), речју, духом и телом (кореограф Дамјан Кецојевић) понављају вечиту причу љубави и нељубави.
Ни колико оних крхотина, толико ту нема Јурсенар. Препознају се реченице, афоризми, сентенце, понекад и исписане на сцени, а митолошка деконструкција, персонификована драматис персонама из грчке трагедије, нужно фрагментарна, постаје више комично духовита него психолошки утемељена подршка посрнулој љубавној вези, као теми драме. И овога пута треба рећи: ко не познаје класику, или бар "Ватре" Маргерит Јурсенар, тешко може да докучи корелацију између веома различитих разлога за љубавну патњу, па чак и злочин због ње, из антике. Помало је неозбиљно, не само неутемељено, да Клитемнестра, која је убила мужа Агамемнона, да би касније страдала од руке сина Ореста ("Орестија", Есхил), са видеа, у тумачењу каталонске глумице Росе Реном, у монтираном дијалогу са Њом може да оправда свој страшни чин, а да то, како је и урађено, не буде непримерено симплификовано, сведено на просту љубомору. Било би преопширно наводити овде све патње најпознатијих ликова и њихове наслове и ауторе, који из антике "јављају" не своје морално посрнуће и кривицу предака, без којих би грчка трагедија била пуко рецитовање за широке масе, него савремене терапеутске изреке, много рабљене, које су давно постале општа места и изгубиле своју поуку и дубину. Терапеуткиња је уједно и Сапфо (уверљива Наташа Тапушковић), што рецепцију оба лика ставља у незахвалну позицију, јер нису јасно разграничене, па је феминизам Сапфо пречесто деловао као неуверљива терапијска подршка. Федра и Магдалена Милене Васић биле су "жене од крви и меса", опет крајње деперсонализоване губитком ширег контекста оригинала, док је Ива Манојловић (Венета/ Антигона) ову потоњу представила ултрамодерно, као активисткињу са мегафоном, задржавајући емотивне валере и стварне дилеме Антигоне, страсне боркиње за љубав и правду, а осујећене судбином, да је плод родоскврне везе Едипа са мајком Јокастом... Никола Ракочевић био је Ахил без остатка, право освежење у овој "женској" причи.
Изврсна идеја копродукције два одлична театра, одушевљење актера на сцени том сарадњом, игра "пуном ногом" и кад садржај није крајње аутентичан, чине узбудљивом ову представу за неки део публике. Али, то што у њу није ушло ништа одавде, што је остала илустративна и литерарна, сувише дуга, њена је, свакако велика мана.
![„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли... „КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...](/data/images/2021-05-10/94398_untitled_kf.jpg?time=1719076408)
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."
НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.
22. 06. 2024. у 19:05
![КОСОВО ЈЕ СРБИЈА: Шпанци лупили шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО) КОСОВО ЈЕ СРБИЈА: Шпанци лупили шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО)](/data/images/2024-06-24/500285_tan2024-06-2421182025-6_kf.jpg?time=1719263280)
"КОСОВО ЈЕ СРБИЈА": Шпанци "лупили" шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО)
Шпанија је савладала Албанију резултатом 1:0, навијачи "фурије" очитали су лекцију албанским, а уједно послали су поруку српском народу.
24. 06. 2024. у 22:55
![О ОВОМЕ СЕ НЕ ПРИЧА: Рођак Луке Модрића био мајор у Крајини - Јово сведочио у Хагу против Готовине (ФОТО) О ОВОМЕ СЕ НЕ ПРИЧА: Рођак Луке Модрића био мајор у Крајини - Јово сведочио у Хагу против Готовине (ФОТО)](/data/images/2024-06-25/500568_luka-modric-ujak_kf.jpg?time=1719338168)
О ОВОМЕ СЕ НЕ ПРИЧА: Рођак Луке Модрића био мајор у Крајини - Јово сведочио у Хагу против Готовине (ФОТО)
ФУДБАЛЕРЕ Хрватске неколико секунди делило је од осмине финала Европског првенства које се ове године одржава у Немачкој, али се онда све распало у осмом минуту надокнаде.
25. 06. 2024. у 20:15
Коментари (0)