ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Ни колач, ни огледалце
КАО своју драгоцену копродукцију са Националним театром Каталоније, ЈДП је, на својој сцени, извео представу "Ватре", по истоименој прози Маргерит Јурсенар, у режији истакнуте каталонске редитељке, Карме Портачели.
Новости
По далеким мотивима оригинала, списатељица Марија Веласко је сачинила нову позоришну (тешко је рећи и драмску) структуру, у којој Она (Слобода Мићаловић) покушава да рационализује и преболи раскид везе, који јој је Он саопштио преко WhatsApp-а.
Ту се зове у помоћ моћна Јурсенар, која је, сличним личним поводом, написала "Ватре", по угледу на Расина, призивајући античке ликове, са сличном патњом, у помоћ. Она (Мићаловићева) прибегава савременој самопомоћи, па се цела представа обликује као њена психотерапеутска сеанса, у којој је терапеуткиња (Наташа Тапушковић) лечи билдујући јој самопоуздање, уопштавањем њене патње разумним објашњењима, углавном флоскулама о љубави, који се у литератури лепо зову афоризмима. Заиста, када су се два значајна театра, каталонски и српски, определила за тему љубави као такве и као јединог лека против усамљености, и ту тему као задатак дали ауторки драме, морали су, и представа то експлицира, да се одрекну оригиналности, како у драмској анализи, тако и у форми у којој ће се ова помало оперетска замисао остварити. На непромењивој сцени, посутој крхотинама античких грађевина и статуа (аутор Cube.bz), Он и Она, у савременом костиму (Мариа Марковић Милојев), речју, духом и телом (кореограф Дамјан Кецојевић) понављају вечиту причу љубави и нељубави.
Ни колико оних крхотина, толико ту нема Јурсенар. Препознају се реченице, афоризми, сентенце, понекад и исписане на сцени, а митолошка деконструкција, персонификована драматис персонама из грчке трагедије, нужно фрагментарна, постаје више комично духовита него психолошки утемељена подршка посрнулој љубавној вези, као теми драме. И овога пута треба рећи: ко не познаје класику, или бар "Ватре" Маргерит Јурсенар, тешко може да докучи корелацију између веома различитих разлога за љубавну патњу, па чак и злочин због ње, из антике. Помало је неозбиљно, не само неутемељено, да Клитемнестра, која је убила мужа Агамемнона, да би касније страдала од руке сина Ореста ("Орестија", Есхил), са видеа, у тумачењу каталонске глумице Росе Реном, у монтираном дијалогу са Њом може да оправда свој страшни чин, а да то, како је и урађено, не буде непримерено симплификовано, сведено на просту љубомору. Било би преопширно наводити овде све патње најпознатијих ликова и њихове наслове и ауторе, који из антике "јављају" не своје морално посрнуће и кривицу предака, без којих би грчка трагедија била пуко рецитовање за широке масе, него савремене терапеутске изреке, много рабљене, које су давно постале општа места и изгубиле своју поуку и дубину. Терапеуткиња је уједно и Сапфо (уверљива Наташа Тапушковић), што рецепцију оба лика ставља у незахвалну позицију, јер нису јасно разграничене, па је феминизам Сапфо пречесто деловао као неуверљива терапијска подршка. Федра и Магдалена Милене Васић биле су "жене од крви и меса", опет крајње деперсонализоване губитком ширег контекста оригинала, док је Ива Манојловић (Венета/ Антигона) ову потоњу представила ултрамодерно, као активисткињу са мегафоном, задржавајући емотивне валере и стварне дилеме Антигоне, страсне боркиње за љубав и правду, а осујећене судбином, да је плод родоскврне везе Едипа са мајком Јокастом... Никола Ракочевић био је Ахил без остатка, право освежење у овој "женској" причи.
Изврсна идеја копродукције два одлична театра, одушевљење актера на сцени том сарадњом, игра "пуном ногом" и кад садржај није крајње аутентичан, чине узбудљивом ову представу за неки део публике. Али, то што у њу није ушло ништа одавде, што је остала илустративна и литерарна, сувише дуга, њена је, свакако велика мана.
ВАТРОГАСЦУ ПОЗЛИЛО ОД ПРИЗОРА КОЈИ ЈЕ ЗАТЕКАО: Мучне сцене на месту погибије Ане Радовић и њеног пријатеља
ЈУТРОС је у Овчарско-кабларској клисури лоциран аутомобил марке "ауди" у коме су пронађена два тела, а једно до њих је тело Ане Радовић за којом се трагало од 23. новембра.
26. 11. 2025. у 13:30
НАЈВЕЋА СИЛА ЕВРОПЕ РЕАГОВАЛА НА ТРАМПОВ ПЛАН: "У принципу подржавамо"
НЕМАЧКА влада саопштила је да "у принципу" подржава план Сједињених Америчких Држава за окончање рата у Украјини, али да остаје посвећена заштити украјинског суверенитета и обезбеђивању безбедносних гаранција за земљу.
21. 11. 2025. у 12:37
ОЛИВЕРА СМЕЊЕНА: Нови уредник на РТС - муж познате певачице, дуго је на јавном сервису
НА ТОЈ позицији у РТС-у је годинама уназад била Оливера Ковачевић.
26. 11. 2025. у 12:55
Коментари (0)