ДИЈАЛОГ СА СОПСТВЕНОМ ДУШОМ: Разговор са Снежаном Петровић, дванаестим лауреатом награде "Момчило Момо Капор"

Миљана Краљ

10. 04. 2023. у 17:27

СРЕБРНУ плакету са мотивом школице, из руку академика Матије Бећковића, председника Управног одбора Задужбине "Момчило Момо Капор", примиће данас у подне, у свечаној сали Скупштине града, Снежана Петровић, дванаести лауреат награде са именом славног писца и сликара.

ДИЈАЛОГ СА СОПСТВЕНОМ ДУШОМ: Разговор са Снежаном Петровић, дванаестим лауреатом награде Момчило Момо Капор

Фото Граган Куручић

Она је шести ликовни уметник који је награђен, а међу лауреатима је исто толико и писаца, јер се признање наизменично додељује ствараоцима из обе креативне сфере у којима је Капор бриљирао.

У образложењу овогодишње одлуке, жири је, између осталог навео да је Петровићева, изузетна сликарка, графичарка и педагог из Новог Сада, својим делима "богатој балканској фантастичној фигурацији дала нов и оригиналан допринос". А на питање шта је њој пружила фантастика као жанр, у разговору, за "Вечерње новости", уметница одговара:

- Ја сам као дете обожавала бајке, које су ми и отвориле тај пут ка фантастици. Бајке су метафорички приказ реалног света са многобројном симболиком и порукама у њима. Оне имају улогу да шире потенцијал наше маште и отварају нашу душу, а управо је то и концепт мог стваралаштва - дијалог са душом. Оно што је врло интересантно, када једном оформите свој свет, он се све више и више шири и ту је оно право богатство и потенцијал у непрекидном истраживању.

о По чему је специфична фантастика која се негује на овим просторима?

- Фантастика се на овим нашим просторима негује од давнина кроз наш фолклор, легенде, митолошке приче о вампирима, вештицама, вилама, кроз бајке, као што су "Чардак ни на небу ни на земљи", "Еро с онога света", "Биберче" и многе друге. У другој половини двадесетог века на нашим просторима јавља се снажан утицај уметничке групе "Медиала", која у свет књижевности и ликовног стваралаштва уноси одређену дозу мистике, алхемије, езотерије, читаве измаштане светове фантастике. Настаје нова струја уметника који у својим делима отварају портале далеких простора човековог несвесног и то истраживање траје и дан-данас код многих аутора млађе генерације.

о Реагујући на вест о награди, приметили сте да је Капор био мајстор да ухвати оно вечно у свакидашњем. Колико ваша уметничка стремљења прате управо тај поглед који гледа дубље и даље од видљивог?

- Обично волим да кажем да су моја дела пикторални мемоари из мог живота. Сликам свој живот онако како га осећам. Као перцептивно биће упијам све што ме заинтересује или испровоцира и то процесуирам и имплементирам у дело. Волим и ценим уметнике који раде отвореног срца, знају да читају између редова и љубоморно чувају оно дете у души које га тера да види даље од видљивог. Искрено мислим да онолико колико уложите енергије у стварање дела толико ће то дело исијавати и кореспондирати са публиком. Радови у које је уложена огромна стваралачка енергија просто зову посматрача на поновно виђање. Радови у којима нема енергије једноставно не остављају простора за било какав дијалог са посматрачем.

о Пре пет година припала вам је и награда Међународног тријенала мале графике у Токију, које је својеврсно светско првенство у овој дисциплини. Да ли себе доживљавате као графичара који се изражава и кроз сликарство или обрнуто? Или...

- Ја сам ликовни стваралац који, као медиј изражавања, користи све што му се нађе надохват руке. Волим да кажем да се од сликарства одмарам радећи графику, а од графике се одмарам радећи цртеже и тако укруг. По вокацији сам графичар и заиста ценим ту ликовну дисциплину јер пружа разне могућности у ликовном изразу, а уско је повезана са цртежом који чини основу ликовног стваралаштва. У последње време често комбинујем сва три медија; графику, слику и цртеж. У ликовној графици права магија лежи у матрици у коју уносимо нашу ликовну намеру, након чега она поприма засебну форму, а у савременој ликовној графици матрица постаје објекат који може и не мора да има функцију мултипликације отисака, што и у мом раду све више постаје пракса. Мислим да су уметници који се баве графиком богатији за још једну ликовну дисциплину, јер свакако као графичар можете да се ликовно изражавате једнако кроз цртеж и слику. Многи наши ликовни ствараоци, које памтимо кроз њихова остварења у сликарству, били су одлични графичари и обратно, многи графичари били су одлични сликари. Примера је заиста много.

М. КРАЉ

ПОГЛЕД ВЕЛИКИХ ОЧИЈУ

о И у графици и на сликама, људске фигуре представљате са специфичним, упечатљиво великим очима. Да ли је и њихов поглед уперен ка оном што је иза видљивог?

- Очи за мене представљају огледало душе. У већини случајева, око у мом раду представљало је поглед у мој духовни свет. Углавном су на мојим радовима погледи фигура упућени директно у посматрача. На тај начин врши се кореспонденција између два духовна света, мог и посматрачевог.

Tekst

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

СИТУАЦИЈА ЈЕ ДРАМАТИЧНА, НАЈВАЖНИЈЕ ДА СЕ НЕ ПРЕТВОРИ У ПОТПУНО ТРАГИЧНУ Застрашујуће упозорење Марије Захарове