"РЕЗ-ЛИНИЈА- ОТИСАК" У МСУБ: Уочи празника рада на изложби ангажоване уметности
КАО трећа изложба којом ове године Музеј савремене уметности открива своју богату баштину (после скулптура Олге Јанчић и дела из колекције, под именом "Град: место идентитета"), поставка "Рез-линија-отисак" бави се друштвеним ангажманом уметника, пре готово једног века и сада.
Кустосима Мишели Блануши и Мирославу Карићу као полазиште су послужиле графике настале између два светска рата у Краљевини Југославији, чији су аутори препознали потенцијал и снагу овог медија за директан критички исказ о друштвено-политичкој реалности, као и за брзо ширење (углавном левичарских) идеја. А онда су позвали савремене ствараоце да наставе ту идеју и настала је поставка са око 100 радова, у дијалогу.
- Промишљање тренутка у коме живимо, друштво у коме се дешавају политичке, економске и разне друге промене, позиција појединца у томе, теме су актуелне и пре сто година и данас - истиче, за "Вечерње новости", Мишела Блануша. - Ангажман аутора из тридесетих година, њихова идеолошка позиција, ставови, начин борбе, ширење идеја, поклапају се са оним што се ради и данас, с тим што су се између два рата превасходно изражавали кроз графику, док савремени ствараоци, који су заступљени на изложби, користе и друге медије - перформанс, инсталације, објекте, аквареле, цртеже, видео-радове, фото-документацију...
Описујући свакодневицу градског и сеоског становништва, нехумане и тешке услове живота и рада, као и борбу за егзистенцију, у освит Другог светског рата, објашњава Блануша, уметници су радили својеврсне романе у сликама:
- Почевши од чувеног "Крвавог злата" Ђорђа Андрејевића Куна, преко "Људи са Сене" и "Цветова маште" Марјана Детонија, до "Тамних варијација" Антуна Зупе. Ту су и мапе "Земља" Пиве Караматијевића, "Предграђе" Максима Седеја, "Метро" Сергија Глумца, збирка "Грађевина" Бранислава Стојановића, и "16 линореза" Отона Постружника. Била је то њихова уметничка борба за бољи положај човека у друштву - закључује саговорница.
ПАРИСКА СИРОТИЊА УЗ СЕНУ
Дијалог између историјског и савременог, као повлачење паралеле са временом уочи Другог светског рата, за Мирослава Карића посебно је било узбудљиво, с обзиром на то да смо суочени са глобалном кризом (могућим ратом), али и класним раслојавањима, неповољним, неизвесним условима рада и тешким положајем радништва.
- На свакодневном нивоу сусрећемо се са последицама неолиберализма, а иако су околности измењене од пре 90 година, једнако је бременит историјски тренутак - сматра Карић, и додаје да је свако од савремених аутора на то реаговао. - Тако је цртачку инсталацију са, између осталог и призорима везаним са почетак пандемије, Синиша Илић инкорпорирао у Детонијеве "Цветове маште", који су метафора за ужасе рата. Удружење "Курс", надовезујући се на линорезе Постружника и новелу "Вести из нигдине" Вилијама Мориса, отвара тему претеће милитаризације друштва. Владан Јеремић и Рена Редле представили су интервенције у јавним просторима, које су радили у Загребу, Тирани и Норвешкој, па је део поставке и објекат коришћен на протестима против рушења националног позоришта у Албанији.
БОРСКО "КРВАВО ЗЛАТО"
МУРАЛ Даре Поп Митић ослоњен је на чувену мапу Ђорђа Андрејевића Куна "Крваво злато", којом се и раније бавила - прича Карић. - Део рада је уводни текст Јована Поповића, али и чињенице везане за рудник у Бору, који је по богатству, тридесетих година, био први у Европи, а седми у свету. Француска компанија "Свети Ђорђе", власник рудника, захваљујући корупцији одлучивала је о свему. Кунова мапа није само документ о животу рудара, већ и о процесима мењања града. Занимљиво је из данашње перспективе посматрати где је Бор био између два рата, а где је данас.
Међу најчешћим темама је, открива Карић, трансформација града под налетом капитала:
- Једини графичар, Никола Радосављевић, направио је више од хиљаду отисака, кућних бројева, зграда које су срушене, нестале... Те мале приватне историје прогутали су велики историјски ломови и велики новац. На сличну тему је и рад Милице Ружичић "Стамбено питање", прича о положају и статусу радника који граде стамбено-пословне центре, а себи не могу да обезбеде ни близу тако луксузан животни протор. А то покреће и многе друге теме: улажење у дужничко ропство подизањем кредита, приче о извршитељима, одузимању станова, бескућништву...
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)
МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.
12. 12. 2024. у 13:43
ОВОГ ДАТУМА ТЕМПЕРАТУРА ПАДА НА МИНУС 15: Детаљна временска прогноза до краја децембра
МЕТЕОРОЛОГ Иван Ристић најавио је да нас након краткотрајне стабилизације времена у другој половини децембра очекује јаче захлађење тачно 21. и 22. децембра.
12. 12. 2024. у 13:58
"УЦЕЊИВАО НАС ЈЕ": Илић 23 године крио разлог свађе са Поповићем
МИРОСЛАВ Илић одржао је први од два велика солистичка концерта у „Сава центру”, и то баш на 74. рођендан.
13. 12. 2024. у 17:54
Коментари (0)