"РЕЗ-ЛИНИЈА- ОТИСАК" У МСУБ: Уочи празника рада на изложби ангажоване уметности
КАО трећа изложба којом ове године Музеј савремене уметности открива своју богату баштину (после скулптура Олге Јанчић и дела из колекције, под именом "Град: место идентитета"), поставка "Рез-линија-отисак" бави се друштвеним ангажманом уметника, пре готово једног века и сада.
![РЕЗ-ЛИНИЈА- ОТИСАК У МСУБ: Уочи празника рада на изложби ангажоване уметности РЕЗ-ЛИНИЈА- ОТИСАК У МСУБ: Уочи празника рада на изложби ангажоване уметности](/data/images/2023-04-29/345971_dorde-andrejevic-kun-krvavo-zlato-1936-2048x1280_fmob.jpg)
Фото МСУБ, Бојана Јањић
Кустосима Мишели Блануши и Мирославу Карићу као полазиште су послужиле графике настале између два светска рата у Краљевини Југославији, чији су аутори препознали потенцијал и снагу овог медија за директан критички исказ о друштвено-политичкој реалности, као и за брзо ширење (углавном левичарских) идеја. А онда су позвали савремене ствараоце да наставе ту идеју и настала је поставка са око 100 радова, у дијалогу.
![](/data/images/2023-04-29/345967_dsc-8870-scaled_f.jpg?1682780998)
Фото МСУБ, Бојана Јањић
- Промишљање тренутка у коме живимо, друштво у коме се дешавају политичке, економске и разне друге промене, позиција појединца у томе, теме су актуелне и пре сто година и данас - истиче, за "Вечерње новости", Мишела Блануша. - Ангажман аутора из тридесетих година, њихова идеолошка позиција, ставови, начин борбе, ширење идеја, поклапају се са оним што се ради и данас, с тим што су се између два рата превасходно изражавали кроз графику, док савремени ствараоци, који су заступљени на изложби, користе и друге медије - перформанс, инсталације, објекте, аквареле, цртеже, видео-радове, фото-документацију...
![](/data/images/2023-04-29/345968_dsc-9435-scaled_f.jpg?1682781087)
Фото МСУБ, Бојана Јањић
Описујући свакодневицу градског и сеоског становништва, нехумане и тешке услове живота и рада, као и борбу за егзистенцију, у освит Другог светског рата, објашњава Блануша, уметници су радили својеврсне романе у сликама:
- Почевши од чувеног "Крвавог злата" Ђорђа Андрејевића Куна, преко "Људи са Сене" и "Цветова маште" Марјана Детонија, до "Тамних варијација" Антуна Зупе. Ту су и мапе "Земља" Пиве Караматијевића, "Предграђе" Максима Седеја, "Метро" Сергија Глумца, збирка "Грађевина" Бранислава Стојановића, и "16 линореза" Отона Постружника. Била је то њихова уметничка борба за бољи положај човека у друштву - закључује саговорница.
ПАРИСКА СИРОТИЊА УЗ СЕНУ
Дијалог између историјског и савременог, као повлачење паралеле са временом уочи Другог светског рата, за Мирослава Карића посебно је било узбудљиво, с обзиром на то да смо суочени са глобалном кризом (могућим ратом), али и класним раслојавањима, неповољним, неизвесним условима рада и тешким положајем радништва.
![](/data/images/2023-04-29/345970_dsc-8768-scaled_f.jpg?1682781357)
Фото МСУБ, Бојана Јањић
- На свакодневном нивоу сусрећемо се са последицама неолиберализма, а иако су околности измењене од пре 90 година, једнако је бременит историјски тренутак - сматра Карић, и додаје да је свако од савремених аутора на то реаговао. - Тако је цртачку инсталацију са, између осталог и призорима везаним са почетак пандемије, Синиша Илић инкорпорирао у Детонијеве "Цветове маште", који су метафора за ужасе рата. Удружење "Курс", надовезујући се на линорезе Постружника и новелу "Вести из нигдине" Вилијама Мориса, отвара тему претеће милитаризације друштва. Владан Јеремић и Рена Редле представили су интервенције у јавним просторима, које су радили у Загребу, Тирани и Норвешкој, па је део поставке и објекат коришћен на протестима против рушења националног позоришта у Албанији.
БОРСКО "КРВАВО ЗЛАТО"
Међу најчешћим темама је, открива Карић, трансформација града под налетом капитала:
- Једини графичар, Никола Радосављевић, направио је више од хиљаду отисака, кућних бројева, зграда које су срушене, нестале... Те мале приватне историје прогутали су велики историјски ломови и велики новац. На сличну тему је и рад Милице Ружичић "Стамбено питање", прича о положају и статусу радника који граде стамбено-пословне центре, а себи не могу да обезбеде ни близу тако луксузан животни протор. А то покреће и многе друге теме: улажење у дужничко ропство подизањем кредита, приче о извршитељима, одузимању станова, бескућништву...
![„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли... „КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за Билд о руским бомбама - Ово није могло да се замисли...](/data/images/2021-05-10/94398_untitled_kf.jpg?time=1719076408)
„КАО ДА НИКАДА НИСУ ПОСТОЈАЛЕ“ Немачки новинар у репортажи за "Билд" о руским бомбама - "Ово није могло да се замисли..."
НА ЗАПАДУ нису могли да верују да постоји тако масивна бомба као што је ФАБ-3000 коју су руске снаге недавно употребиле у Украјини, оцењује немачки новинар Јулијан Репке у репортажи за „Билд“.
22. 06. 2024. у 19:05
![КОСОВО ЈЕ СРБИЈА: Шпанци лупили шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО) КОСОВО ЈЕ СРБИЈА: Шпанци лупили шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО)](/data/images/2024-06-24/500285_tan2024-06-2421182025-6_kf.jpg?time=1719263280)
"КОСОВО ЈЕ СРБИЈА": Шпанци "лупили" шамар Албанцима на ЕУРО 2024, послали јаку поруку (ВИДЕО)
Шпанија је савладала Албанију резултатом 1:0, навијачи "фурије" очитали су лекцију албанским, а уједно послали су поруку српском народу.
24. 06. 2024. у 22:55
![МОЖДА НИСАМ ЦЕЦА, АЛИ САМ У БРАКУ СА ФУДБАЛЕРОМ Карлеуша дала свој суд: Лука Јовић - тај вам је Обилић који вечерас убија Мурата! МОЖДА НИСАМ ЦЕЦА, АЛИ САМ У БРАКУ СА ФУДБАЛЕРОМ Карлеуша дала свој суд: Лука Јовић - тај вам је Обилић који вечерас убија Мурата!](/data/images/2024-06-25/500435_100069-jk123-ig_kf.jpg?time=1719314281)
"МОЖДА НИСАМ ЦЕЦА, АЛИ САМ У БРАКУ СА ФУДБАЛЕРОМ" Карлеуша дала свој суд: Лука Јовић - тај вам је Обилић који вечерас убија Мурата!
ПЕВАЧИЦА Јелена Карлеуша у свом стилу је пружила подршку нашој фудбалској репрезентацији која вечерас игра утакмицу са Данском.
25. 06. 2024. у 13:17
Коментари (0)