СРПСКА КИНЕМАТОГРАФИЈА ЈЕ ЖИВА И ЖИЛАВА Интервју - Иван Карл, в.д. директора Филмског центра Србије

Марина Мирковић

02. 05. 2024. у 18:10

ГОДИНУ дана је мало за свођење рачуна, али јесте довољно да се процени шта треба да се мења, шта да се покрене, а чему нема спаса.

СРПСКА КИНЕМАТОГРАФИЈА ЈЕ ЖИВА И ЖИЛАВА Интервју - Иван Карл, в.д. директора Филмског центра Србије

Предраг Митић

Овим речима Иван Карл, нашој јавности дуго знан не само као филмски зналац, уредник, критичар, селектор, већ и као активан делатник у разним сферама културног живота, данас в.д. директора Филмског центра Србије, за "Новости" резимира свој рад на позицији челника ове важне институције.

- Мој први задатак уз активно учешће управног одбора и разумевање ресорног министарства било је институционално и системско сређивање куће. Сада заједно крећемо активније да се бавимо за филмски еснаф најважнијом, мада не једином, активношћу Филмског центра, а то је додатно побољшавање конкурса за суфинансирање кинематографије и нешто што председник управног одбора Мирослав Лекић и ја дефинишемо као реконсолидација српског филма.

Како сте, пред собом и УО, описали и поставили своје накане и приоритете, ступајући на позицију? Да ли су се ваше намере усагласиле са њиховим?

- Управни одбор и ја имамо подударне ставове по свим стратешким питањима али и текућим активностима ФЦС и на свим седницама, а држимо их релативно често, све заједнички анализирамо и тимски решавамо. До сада није било размимоилажења ни по једној јединој ставци и то је јако важно за овако специфичну установу културе од националног значаја која треба да буде јединствена изнутра и компактна ка споља.

Шта вам је најважнији задатак у текућој години?

- Имамо их неколико. Најпре додатно сређивање свих постојећих конкурса по принципу, за мање филмова - више пара, како би новац који издваја држава био значајнији почетни, а можда и пресудни капитал на путу реализације филма. Србија много улаже у кинематографију и појединачно је највећи филмски продуцент и контрибутор. Без помоћи државе нема скоро ниједног филма који носи предзнак домаћи. Планирамо и да се активно укључимо у дигитализацију и сређивање нашег филмског фонда до почетка 21. века. Ту одраније Кинотека као пионир процеса даје изузетан допринос, исто ради РТС кроз свој драмски фонд, а и Телеком Србија ремастеризацијом каталога некадашњег Авала филма пружа позитиван и надам се подстицајни пример осталим компанијама или емитерима који су у поседу права на филмове некадашњих државних филмских предузећа, да освеже те копије и прилагоде их техничком стандарду емитовања који важи свуда у свету и код нас. Очекује нас убрзо, надам се и одлука о оснивању националног филмског фестивала и најважнији задатак - усвајање одрживог модела за филмове у застоју.

Шта под тим подразумевате?

- Филмови у застоју су домаћи играни и документрани пројекти у настајању који неколико година уназад не успевају да заокруже финансијску конструкцију и уђу у снимање. Разлози су разни и ту нема упирања прстом јер било је много изазова у протеклом периоду, од пандемије ковида која је на скоро две године зауставила све, па раста цена и хонорара услед доласка страних продукција, и позитивног тренда телевизијских серија које су све више први избор већине професионалаца јер су комфорније и исплативије. Дакле имамо неколико десетина незапочетих филмова и крајњи је час да се то доведе у ред. Законски рок за реализацију је пет година и то време за многе истиче, а читав један корпус домаћих филмова стоји на папиру.

Српску кинематографију, у овом тренутку или последњих година, описали бисте и оценили као плодну, иновативну, или можда као безидејну, сиромашну..?

- Ако је посматрамо тренутно и само кроз ове филмске пројекте у застоју, онда личи на архитектонски добро замишљену кућу на два спрата где је приземље сређено и конструкција стављена под кров, али један од она два спрата је и даље са црвеном циглом, без фасаде. На групи људи која се сада брине о ФЦС је задатак да уз сарадњу нама ресорног Министарства културе и Владе Републике Србије, ту лепу кућу уредимо до краја. Са креативне стране, наша кинематографија је жива и жилава, уме да изненади, али уме и да изневери себе и своја понекад нерална очекивања.

Да ли су велики фестивали недостижни или достижни за наше ауторе?

- Зависи шта подразумевате под велике фестивале. Мислите ли на главне такмичарске програме Кана, Венеције и Берлина, онда треба бити реалан јер су они све више као недавно најављена супер лига богатих клубова. Шанса наравно увек постоји и никада нико од тога неће одустати, али се позивница под те рефлекторе и црвене тепихе не подразумева завршетком неког филма. Срећом, има још великих фестивала А категорије попут Карлових Вари, Москве, Сан Себастијана, Локарна и Торонта. Ту имамо више шанси, рецентне успехе и верујем да ће се низ наступа на тим смотрама наставити. У Београду смо пре неколико недеља угостили њихове селекторе и скауте и приказали им целокупну нову српску продукцију. Кући су се вратили задовољни, а Филмскии Центар Србије ће нааставити да два пута годишње доводи представнике свих значајних филмских смотри и пружа им увид у нашу нову продукцију.

Да ли ћемо бити присутни у Кану ове године?

- Хоћемо као и ранијих, на нешто већем простору јер је једна од земаља у међувремену одустала. Имаћемо низ састанака и презентација, а за све који дођу на павиљон, поред посебно припремљеног каталога о српској кинематографији у 2024. години, у сарадњи са Канцеларијом за Косову и Метохију, имаћемо на располагању вишејезична штампана издања о културној баштини у нашој јужној покрајни.

Шта очекујете од нове Владе Републике Србије, дошло је до промене на челу министарства културе?

- Очекујем одличну сарадњу, какву смо имали и са Госпођом Мајом Гојковић и њеним тимом. Господина Николу Селаковића добро познајем, реч је о веома способном човеку, који широко гледа и дубински познаје нашу културу, историју и традицију.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

ШЕШЕЉ О СЦЕНАРИЈУ КОЈИ НИКО НИЈЕ НИ САЊАО: Народ је био у заблуди (ВИДЕО)