ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Од Ибзена, преко Лорке, до Вршца
У НАРОДНОМ позоришту "Стерија" у Вршцу "Коштана" је већ била на репертоару 1945, 1948, 1957, 1974. и 1990. године у различитим извођењима.

фото приватна архива
Ове сезоне, у част обележавања стогодишњице од објављивања коначне верзије најпознатије драме Боре Станковића (1924, а игра се од 1900), редитељ Владимир Лазић је, уз велику помоћ музичара Нинослава Адемовића, кореографа Јелене Арсић и сцене и костима Софије Лучић заносну певачицу Коштану коначно драмски уобличио као симбол, пергинтовску потрагу за женом и за слободом, као недостижну колективну фантазмагорију, свеприсутну у чудесној ликовности ове магичне представе.
Социјални односи на линији Хаџи Тома (Јонел Куђија), Арса (Фуад Табучић), Митке (Иван Ђорђевић) постављени су ибзеновски, као реалистичка грађанска драма, у којој је традиција закон који се не може и не сме изневерити. Невине жртве тог патријархата су они који сањају сан о срећи, слободи и љубави, Коштана (Јована Божић), Васка, кћи Арсина (Јована Андрејевић Грујић) и Стојан, син Хаџи Томин (Милош Ђуровић), трагичне младости, жртвоване друштвеном и породичном насиљу. Жена, обесправљена у овом тиранском поретку, мора да трпи и да ћути, а репрезентативни, потресни узорци су Магда (Соња Радосављевић) и Ката (Моника Болдовина Бугле). Томе се, драмски ефектно и необично емотивно одупрла Коштанина мајка, Салче, у тумачењу несвакидашње Тамаре Тамчи Тоскић. Још једна изгубљена илузија су и сликовити Гркљан, Коштанин отац (Срђан Радивојевић), као и занимљива Галина (Корина Троћа)... Владимир Лазић је успео да друштвено, материјално и полно невидљиве (сиротиња, губитници, жене и деца) доведе до значаја "лица која делају", па нико од њих није, како је то било у пређашњим извођењима, само фолклорни украс, због песме, дерта и скандала, већ они живе свој живот на сцени са дубоком патњом, достојном трагичних јунака европске драматургије. Ибзеновски друштвено злоупотребљени Коштана, Митка, Салче, Стојан и Стана, уз Адемовићеву потресну, уместо фолклорну музику, постају и Лоркини јунаци, робови сопствене крви и страсти, бујне младости и неутаживе потребе за љубављу, као испуњењем сна о слободи избора.
Јована Божић је, у улози Коштане, вођена сигурном редитељском руком дала младој кафанској певачици драмско покриће, биографију и страст, неопходне за ову улогу - доказ снаге ове маркантне, даровите глумице. Утолико је њена одлична трансформација на крају, када је насилно удају, да неутралишу друштвени скандал, њена мирноћа, са којом одлази у, заправо, смрт, импресивно и замишљена и изведена. Неочекивани тандем Коштана-Митке, у тумачењу Ивана Ђорђевића, померио је имагинацијом редитеља и изврсном глумачком интерпретацијом значење животне промашености овог знаног Бориног трагичног јунака ка модерном драмском изразу, ка конфликту друштво-породица-интима, актуелног у свим временима. Ђорђевић је Митка тумачио са мало средстава, сведено, шкрто, да би читав његов емотивни потенцијал експлодирао у побуни против ауторитета традиције, а онда нестао, као и свака револуција, што се догоди пре времена у коме има шансе да успе.
"Коштана" Боре Станковића, можда најигранији текст на српским сценама, у Вршцу је проговорила о дубљим проблемима слободе, жртве и казне, блиско времену у којем сад живимо, које не оставља шансу ни за срећу, ни за трајне вредности друштва, породице и побуњеног јунака.

ЏЕЈ ДИ ВЕНС УДАРИО НА ЗЕЛЕНСКОГ: То што он ради је апсурдно
У ИНТЕРВЈУУ за интернет портал УнХерд , амерички потпредседник Џеј Ди Венс назвао је нападе украјинског председника Володимира Зеленског на САД „непродуктивном реториком“ и „апсурдним“.
15. 04. 2025. у 10:27

МАКРОН ПОСЛЕ РУСКОГ НАПАДА: Хитно нам је потребан мир
РУСКИ ракетни напад на град Суми на северу Украјине наглашава хитну потребу за наметањем примирја Русији, изјавио је данас председник Француске Емануел Макрон.
13. 04. 2025. у 15:34

"СИНА СМО САХРАНИЛИ У НИКШИЋУ" Жељко Самарџић о највећој животној трагедији: "То је била туга за све нас"
ПЕВАЧ проговорио о болној теми.
15. 04. 2025. у 10:18
Коментари (0)