ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Апокалипса као утопија:"Утопија данас", ауторски пројекат Марка Грубића и Милене Богавац

Драгана БОШКОВИЋ

29. 07. 2024. у 20:11

КАО своју другу овогодишњу премијеру, сада већ осведочено квалитетни фестивал "Пургаторије" Културног центра Тиват је, у копродукцији са Битеф театром и КЦ Град из Београда, као и "Тринидадом" и СКЦ-ом из Новог Сада приказао френетичну, опомињућу, али, парадоксално оптимистичну представу "Утопија данас", реферишући се на познати Кополин филм "Апокалипса данас", настао по сјајном делу "Срце таме" Џозефа Конрада.

ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Апокалипса као утопија:Утопија данас, ауторски пројекат Марка Грубића и Милене Богавац

фото приватна архива

У срцу таме представе Марка Грубића, Милене Богавац, актера Данила Миловановића, Тамаре Радовановић и Алексе Јовчића, групе Vroom (Грубић на гитари и Бранислав Потић, бубњеви), уз значајну помоћ видео-пројекције и дистопијског тотал дизајна је разградња савремене трке за моћи уз помоћ капитала, који шездесетак особа поседује на овој планети - онолико, колико има и онај други део човечанства.

После едукативног истраживања, са тачним подацима апокалипсе либералног капитализма, долази драмски део музичке представе, у коме је основни мотив нерешива патња, превазилажење бекетовског вечног стања апсурда, уз помоћ вештачке интелигенције, која потискује еволуцију и биолошке параметре, чинећи их излишним.

Оно што је заиста апокалиптично у представи "Утопија данас" је управо то прорицање света, у коме ће владати машине, а човек ће, сит и беспослен, сам да окрене точак еволуције уназад и да својом регресијом учини апсурдним њен миленијумски ток.

Ова паклена идеја је у ауторској представи Грубића и Богавчеве, нова и свежа у сценској и драмско-музичкој естетици, установила и сопствени израз, не само мултимедијалан (читај: постмодеран), већ и субверзиван у односу на поредак ствари, хиљадама година стваран у драмској форми, али и у отварању Новог светског поретка. Конфликт, неопходан у аристотеловском позоришту, распршио се у времену хедонизма и свемоћних надумова у безброј све опаснијих вируса, који контаминирају све досад познато у живом свету хомо сапиенса. Свет постаје затрован непрестаном борбом за што више нула на рачунима, које постају само трофеји, јер више немају практичну примену (сувише их је) и сугеришу да је умножавање моћи и капитала смртоносна куга, која ће победити биологију, разум и еволуцију. Револуција ће, зна се, појести сопствену децу и свима нама ће главе доћи, ретроградно, "мангупи из наших редова"...

Формом музичке драме, аутори су успели да је учине још опаснијим оружјем, него што би то био драмски дијалог. Нападајући на сва чула, пре свега познатом, промишљеном, много награђиваном музиком групе Vroom, а онда и апокалиптичном магијом свих присутних на сцени, Грубић, Богавац и остали су патњом, у којој настаје и изобиљем, у којем нестаје човечанство мапирали пут којим се не иде и дали, на крају, путоказ за спас... Сила, која стоји изнад свих нас, незаустављива и бескомпромисна је - еволуција. Она, која ће свет који нестаје својом силом превести у ново стање, са сопственим животним и економским параметрима.

ДИГНУТИ РУСКИ И КИНЕСКИ БОМБАРДЕРИ, АМЕРИКА ПОСЛАЛА БОРБЕНЕ АВИОНЕ: Реаговала и Канада, Вашингтон бесан - Невиђена провокација (ВИДЕО)

ДИГНУТИ РУСКИ И КИНЕСКИ БОМБАРДЕРИ, АМЕРИКА ПОСЛАЛА БОРБЕНЕ АВИОНЕ: Реаговала и Канада, Вашингтон бесан - "Невиђена провокација" (ВИДЕО)

РУСИЈА и Кина по први су пут извеле лет стратешких бомбардера у заједничкој патроли у близини Аљаске, што упозорава на све шири оквир способности војног партнерства, које изазива све већу забринутост у САД-у и међу њиховим савезницима.

26. 07. 2024. у 07:28