ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Лет у месту-58. БИТЕФ

Драганa Бошковић

27. 09. 2024. у 06:00

ДЕСЕТ (не једанаест, како је у програму Битефа) играча сат времена тренира стрпљење и концентрацију ситним цупкањем с згоба на зглоб, да покажу како се енергија полако (али сигурно) "учитава" у људско тело самим покретом.

фото приватна архива

Они не "смекшавају" пред нашим очима, њихов узраст (40 плус) и сама кореографија, уз једнолични, ритмични тон композитора (Коти К.) упозоравају на постепено губљење мишићног, енергетског и животног тонуса, ваљда. Позоришни критичар дозвољава себи ову поизвољност стога, што ова представа понајвише припада (као многе на Битефима) Фестивалу игре, где њихов квалитет и значај процењују балетски критичари. Овде, на позоришном фестивалу, гледалац може да ужива у врхунској прецизности,издржљивости и концентрацији десет играча трупе Dens on. Христос Пападопулос (асистент кореографа Георгиос Котсифакис), својом кореографијом, заправо, показује колико тело играча остаје моћно, јер је денс мантра, ситни покрети који творе замах, познато је, у игри један од теже изводивих задатака. Наоко сасвим умирено тело, спуштених руку и опуштног става све време у гледаоцу стварају извесно усплахирено (драматично?) очекивање тренутка када ће се појединац, у истом ритуалу, издвојити и нарушити склад благог таласања групе, дубоко концентрисане на ритам који сопствени организам производи, док се само нога, или рука ситно покрећу... Као у вапају за још енергије, која би, довршавајући покрет у замах, погурала играча у покрет.

"Мекшање" (Mellowing) је одлично одабран, метафоричан наслов за представу, која има за циљ да покаже како се човекова снага повлачи пред временом. Но, тај наслов дефинише и пут којим, отварајући своје 58. издање, Битеф иде. Од милитантних новости, које су знале и да шокирају тада неискусно гледалиште, поливено брашном и водом, преко драстичних призора који изазивају полемику о својој сврсисходности, до дубоког понирања у дубине људске егзистенције позоришним, драмским средствима, у настојању да древна уметност постане психијатријски кауч, Битеф је смекшавао... Пратећи дуго овај наш најзначајнији фестивал, да се оно што се некада звало авангарда ("Траје, а онда клекне..." каже за то Ануј) данас понајвише очитује у тренирању публике да јуначки издржи до краја, без обзира на то шта јој се на сцени приказује: буку и бес, читање са сцене, денс за који треба едукација и много добре воље да се разуме...

Приказивањем баш "Мекшање" немачког ансамбла на свом отварању, Битеф нас је, "подижући завесу" пред стандардно расположеном публиком по педесет осми пут, смекшавајући тензију и страсти, изгледа припремио за остале овогодишње представе.

Смекшани, смирени, времешни, чекаћемо стрпљиво остали програм.

Лепота и умешност, које је донело "Мекшање", можда и сетно коментаришу овогодишњи слоган "Лепота (не)ће спасити свет". Надајмо се да ћемо, до краја 58. Битефа, сазнати шта га хоће и може спасити, уместо лепоте. Можда овај почетак то обећава.

МЛАДИЋИ РОЂЕНИ ОВЕ ГОДИНЕ ЋЕ ПРВИ У ВОЈСКУ: Генерал Мојсиловић открио све детаље о служењу војног рока

НАЧЕЛНИК Генералштаба Војске Србије генерал Милан Мојсиловић рекао је у емисији "Таковска 10" да Србија касни са увођењем обавезне војне обавезе. Суштина је да се изгради одбрамбени капацитет Србије, сваки дан и сваку годину коју чекамо, губимо генерације младих војника, рекао је генерал Мојсиловић. У једној класи рачунамо до 20.000 војника-регрута, на годишњем нивоу, два и по месеца по пет хиљада њих у једној класи, односно циклусу, рекао је Мојсиловић уз напомену да ће прво бити регрутовани млађи војници, почев од 2006. годишта.

25. 09. 2024. у 22:01