И УБИЈЕНИ КРАЉ НА БРАНИКУ ОТАЏБИНЕ: У сва три простора Музеја Југославије изложба поводом 90. година од убиства караља Александра
НА дан када је пре девет деценија у атентату у Марсељу страдао краљ Александар Први Карађорђевић, у среду, 9. октобра, у сва три простора Музеја Југославије биће отворена комплексна, мултидисциплинарна изложба која ће се бавити његовим убиством.
Али, и свим што је следило: сахраном (у то време светским догађајем), споменичким наслеђем (односно траговима који су опстали), неговањем сећања на југословенског владара у народу, као и стварањем мита о његовим последњим речима...
Поставку "Чувајте (ми) Југославију", како за "Новости" открива Неда Кнежевић, директорка музеја, иницирао је министар културе Никола Селаковић, а у њену реализацију (због обима посла и рока од само неколико месеци), био је укључен читав тим установе, која би до краја године требало да оборити рекорд од 200.000 посетилаца.
- Током више од десет година, део рада наше куће, попут великог пројекта "Ко је Соко тај је Југословен" и других изложби, односио се и на такозвану прву Југославију - наставља саговорница, објашњавајући да готово 90 одсто њиховог фонда чини период после Другог светског рата, па је тек пред њима прикупљање материјала везаног за краљевину.
Мањак музејске грађе везан за тему је био, како каже, изазов, јер је у дефициту у целом региону, а процес набаке са светских аукција комплексан и захтеван (на овај начин су после шестомесечне процедуре дошли до супијере краља Петра Другог, недавно представљене публици).
- Ова изложба отворила је тако и међуинституционалну и међународну сарадњу, и покренула једно дубље истраживање - објашњава Кнежевићева. - Посао је био веома сложен, позајмили смо 57 предмета и 315 фотографија, филмова и докумената, сарађујући са 39 институција и 15 приватних колекционара, из Србије, али и Црне Горе, Хрватске, Словеније...
Мост и чесма
У БЕОГРАДУ је подигнут мост краља Александра, а пилоне са четири скулптуре везане за националну историју Југословена, требало да уради Иван Мештровић, али дошао је рат и споменици никад нису урађени - прича Биљана Црвенковић. - Споменик у главном граду никада није добио, али је постојала чесма у Лисичјем потоку, нека врста спомена, која је имала и ту интимну везу, јер је ту често боравио. На њој су стихови који се налазе и у краљевском двору, у том велелепном простору који је радио Никола Краснов. Реч је о четири стиха, чији се аутор не зна.
Једна од највећих ексклузива поставке стиже из Француске, из музеја у Марсељу, открива саговорница, јер ће, ван њених граница, премијерно бити представљене посмртне маске нашег владара и Луја Бартуа (министра спољних послова погинулог у истом атентату), које су проглашене за културно добро ове земље.
Из Војног музеја на поставци ће се наћи униформа у којој је краљ убијен, а из Народног музеја макета у камену за споменик у Паризу, који је урадио вајар Максим Реал дел Сарт. Из Краљевског двора на Дедињу стиже портрет Паје Јовановића, из Двора патријаршије СПЦ, специјално за ову прилику, први пут ће широј јавности бити представљена скулптура настала према његовој оригиналној посмртној маски, а са које је Александров лик касније коришћен на већини споменика.
Мештровић и Цетињани
ОД тренутка убиства, до почетка масовног подизања споменика, Иван Мештровић, Александров пријатељ и дворски вајар, већ није био толико актуелан, иако му се двор и даље обраћао, каже Црвенковићева. Све већи значај добијали су одбори за подизање споменика, а пронађене су одлуке у којима се жале што им двор намеће Мештровића. Овај вајар је, ипак, био ангажован на мосту краља Александра, у Београду, радио је у Загребу, а један од примера је и споменик на Цетињу.
- Прича о свим споменицима је слојевита, па је тако било и на Цетињу - наставља саговорница. - Да би се урадио на прописан начин, урбанистичко архитектонског решења, захтевало је да се први пут у овом граду, сруши једна зграда. Између осталог и то је изазвало незадовољство становништва, па је споменик откривен без церемоније. И трајао је јако кратко.
- Део поставке су и два "фара" са краљевог аутомобила из оставшине Братислава Браце Петковића, оснивача Музеја аутомобила. Направљена је макета Александровог брода, која ће остати у нашем фонду, али и реплика једног витража из двора - закључује дирекорка МЈ.
Како ће Музеј Војводине у децембру имати поставку о личности убијеног краља, а изложба се припрема и на Олпенцу, кустоси- Веселинка Кастратовић Ристић, Биљана Црвенковић, Александра Момчиловић Јовановић и Радован Цукић - определили су се да се њихова тема односи на одјек атентата, односно на то колико је и како држава учествовала у стварању култа краља, као кохезионог фактора у очувању Југославије.
- Атентат је уздрмао земљу, која и пре тога није била на најбољим основама, а и међународни контекст је постајао све проблематичнији - објашњава Веселинка Кастратовић Ристић. - Прављење споменика убијеном краљу, или отварање објеката који су носили његово име, заправо је требало да буду показатељи да је држава јединствена и да може да се одбрани.
Испратили га Шумадинци
ЈУГОСЛАВИЈА је имала три краља: Петра Првог, који је себе више доживљавао као српског монарха, Александра Првог и Петра Другог - каже Веселинка Кастратовић Ристић. - На фотографијама са сахране, што ће се видети и на изложби, протоколом је и за Александра покушано да се задржи то да је био прво српски краљ. Када је умро краљ Петар, до цркве на Опленцу су га донели његови Шумадинци, и то трећепозивци, а унели су га момци из народа у шумадијској ношњи. Протокол за Александрову сахрану био ослоњен на искуства са европских дворова, али га је у опленачку цркву унео народ. Шумадинци. Његова осећања јесу била неоспорно југословенска, али је утисак да је завршетак сахране био порука Србији, да и даље окупља све јужнословенске народе и остане чврста и стабилна.
Иницијативе за подизање споменика, према речима Биљане Црвенковић, настају одмах после убиства 1934, али већина споменика опстаје тек до 1941. године:
- Оно што се задржало до 1945. страдало је у другом таласу брисања сећања. Успели да пронађемо само фрагменте, и то не споменика, него макета и нацрта. И код нас и у региону, веома мало пажње усмерено је на истраживање баштине тог периода.
Споменика је било широм Југолсвавије, али је негде брзо, а на неким местима спорије прикупљан новац за њихово подизање, како примећује Радован Цукић, додајући да је за изложбу направљена интерактивна мапа, која ће остати у колекцији МЈ, и моћи да се надопуњава новим открићима (о подизању, али рушењу монумената, о чему готово да нема никаквих докумената):
- Тамо где су се локални интереси поколопили са прокламованом политиком унитарног југословенства ишло је много лакше. Пример је мали Ракек, где се врло брзо, после атентата, подиже монументална скулптура, јер је Италијанима требало показати да је ту граница. Да има ко да је чува, па чак и мртав краљ. Исти случај је са границама у Бачкој, Барањи, где је опет претња била ревизионистичка Мађарска.
Југословенској идеји остали су највернији припадници "Соколског покрета", који су разумели да се приближава рат и да ни једна регија самостално неће успети да се одбрани, објашњава Веселинка Кастратовић Ристић:
- Били су увек наклоњени краљу и отаџбини, али им је и стање у свету било показатељ да мора да се инсистира на очувању Југославије.
"Соколи" су чували Југославију, према краљевом завету, који је и у имену ове поставке, али њени аутори су сагласни да су те "последње речи" део мита.
- Повреде које је задобио у атентату нису дозвољавале да проговори било шта - тврди Цукић. - Али, Богољуб Јевтић, министар спољних послова који је био у његовој пратњи, одреаговао је и врло брзо су се у јавности појавиле те наводне краљеве последње речи. То је имало пуно политичко оправдање, јер земља није још била довољно учвршћена и било је потребно наћи неко ново везивно ткиво за опстанак Југославије. У том контексту ова реченица је била добродошла и заживела је. Кроз штампу се види да је била веома добро прихваћена. Урезана је на готово сваком споменику, а постоји и на етнолошким предметима који чине значајан сегмент изложбе.
Касније се појавила и крилатица "Чуваћемо Југославију", а како отива саговорник биће изложен и један официрски сат, једне класе питомаца, на коме је управо то угравирано.
- На изложби ће бити и гусларски спевови, који описују и тренутак убиства, сахране, међународну ситуацију. Врло су емотивни, и као и остали предмети народне радиности указују на то колико је било битно очување идеје уједињења - сматра Биљана Црвенковић.
ДНЕВНИК СТЕПИНЦА ЗАГРЕБ КРИЈЕ ДЕЦЕНИЈАМА: Интервју - Проф. др Предраг Илић, аутор тротомне студије о злочинима у НДХ
О НЕКАДАШЊЕМ загребачком надбискупу Алојзију Степинцу (Брезарић, 1898 - Крашић, 1960) и његовој улози у Независној Држави Хрватској током Другог светског рата, објављен је у Републици Хрватској огроман број историографских и хагиографских књига, зборника радова, фељтона, чланака, али не и његов дневник у пет књига, који је водио од 30. маја 1934. до 13. фебруара 1945. године.
15. 12. 2024. у 13:55
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ОДВЕЛИ СУ МЕ У ШАТОР, ОДУЗЕЛИ ПАСОШ" Наша певачица очи у очи са Гадафијем: "Нисам била свесна шта се дешава"
ПЕВАЧИЦА је била веома млада и није била свесна шта се дешава...
16. 12. 2024. у 09:20
Коментари (0)