КРАВА МУ ЈЕ ПОДАРИЛА ГАЛАКСИЈУ ИНСПИРАЦИЈЕ: Изложба Радована Крагуља (1936-2022) у београдском простору Галерије РИМА
ОДРАСТАО сам на сеоском имању родитеља у Босни, где сам доста времена проводио у чувању крава, свиња и оваца. Та визија природе била је за мене "граматика опажања".
На ову успомену Радованa Крагуљa (1936-2022), који је рођен и одрастао на малом имању у Великом Паланчишту, у близини Приједора, а својим ликовним делима задивио свет од Париза, преко Лондона и Велса па до САД, подсећа историчарка уметности Невена Мартиновић. Она је ауторка изложбе која ће 9. октобра, у 19 часова бити отворена у београдском простору Галерије РИМА, а чине је слике, слике-објекти и асамблажи настали између 1978. и 2014. Поставке углавном чине апстрактни радови за које је Крагуљ инспирацију пронашао у шарама кравље коже, а значајан део њих настао је током ауторовог боравка у Омахи (Небраска, САД) 1988. године и премијерно су представљени на великој самосталној изложби у Музеју модерне уметности града Париза 1989.
- Крагуљ своје слике увлачи у крављу кожу, свој отисак прста замењује непоновљивим обликом кравље флеке - сопствени уметнички идентитет наставља да развија под знаком краве - објашњава ова кустоскиња Галерије РИМА у изложбеном каталогу.
Сећао се Крагуљ како су се почетком Другог светског рата сељани крили по шумама, а "свако домаћинство повело би бар по једну краву", те како је са преосталим члановима породице након рата и тешких логорских искустава успео да на сасвим уништеном огњишту оспособи некадашњи штагаљ за привремено становање: "Потом смо добили и једну краву. Са њом смо дијелили стари штагаљ, који се састојао од две просторије - једне за нас, а друге за краву."
- Из живот са кравом, из њене родитељске везаности за теле, њеног односа према човеку коме дарује млеко да би нахранио не само себе већ пре свега своје потомство - крава је у различитим народима, укључујући и српски, израсла у симбол мајчинске љубави и заштите, утехе и спаса... - пише Мартиновићева у тексту који прати поставку. - Потекао из средине у којој је свакодневни живот са кравом био надахнут веровањима и предањима Крагуљ ће у свом раду инсистирати на културолошком месту које крава заузима, позивајући се на древне цивилизације каква је била староегипатска, у којој је једно од највиших божанстава била Хатор - приказивана у лику краве или жене са крављим роговима, или пак старогрчкој - у којој је врховна богиња била кравоока Хера, а галаксије заувек именоване призором просутог млека (галакас / млечни пут).
Светска каријера
НАКОН што је завршио сликарство на Ликовној академији у Београду са стипендијом Британског савета, усавршавао се на Централној школи за уметност и вештине у Лондону, и потом радио у уметничким школама у Енглеској, Белгији и Француској. Седамдесетих година купио је малу кућу на имању у близини Билт Велса, а потом одлази у Париз и од тада је живео и радио на релацији Француска - Велс. Учествовао је на више од три стотине интернационалних групних изложби и бијенала у шеснаест земаља. Добитник је значајних награда за графику и цртеж, а радови му се налазе у збиркама попут Британског музеја и Музеја Викторија и Алберт у Лондону, Музеја модерне уметности у Њујорку, Уметничке галерије града Манчестера, Националног музеја и галерије у Кардифу, националнеим библиотекама у Паризу, Бриселу, Абериствиту, Конгресне библиотеке у Вашингтону и Збирка Роланд Пенросе у Уједињеном крљевству.
Међу делима на овој изложби су асамблажи са одевним предметима осликаним крављим шарама, монументални полиптих или слике и слике-објекти изведени различитим техникама, на којима мотив са кравље коже прераста у микрокосмичку и макрокосмичку мапу света - од ћелије до звезда, примећује Мартиновићева:
- У исто време, уметник овим радовима исписује имагинарну картографију онтолошког граничног појаса између онога што је човек и што конституише животињу, одбацујући картезијанску прецизну подељеност између човека као мислећег бића и животиње као бездушне "живе машине" која је свој врхунац достигла у постиндустријској цивилизацији која животињу деградира до сировинског материјала или пуке производне јединице. Насупрот томе, Крагуљеви радови у којима се мноштво особених мрља међусобно преплиће, умножава и неограничено простире, представљају мапе деридовских разуђених и променљивих граница, флуидних и немогућих за објективизацију.
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
ДА ЧОВЕК НЕ ПОВЕРУЈЕ: Погребни бизнис - ево чиме се Легија бави у затвору
ТАЈ посао му је плаћен.
18. 11. 2024. у 15:42
Коментари (0)