ПОЗОРИШНА КРИТИКА: Мушке сузе у Антошиним "комедијама"
ЈЕДАН од најчешћих псеудонима Антона Павловича Чехова, Антоша Чехонте, згодно звучи као изворник новог (драмског?) текста, који је, по мотивима четири кратке драме и једне приповетке написао Давид Јаковљевић.
Нити је псеудоним тачно име писца, нити је Јаковљевићев текст у вези са Чеховљевим драмама и приповетком. Апокрифно, млади писац, по идеји редитеља, Александра Поповског, користи ликове из текстова "Шала", "Просидба", "Медвед", "Татјана Рјепина" и "Крчма на друму" у циљу да прикаже мајсторство, ваљда, великог писца да своје гласовите ликове стави у ситуације да због љубави пате, плачу и умиру. То сценско истраживање (ако треба наћи био какву везу са Чехонтеом), Поповски је сместио у постапокалиптичну радњу у урушену крчму на Главном друму, у време неке коначне ћелијске олује (сценограф Вања Магић). Света који знамо и ми и Чехов више нема, па су и настојања индивидуа, који би боље населили Бекетов и Јонесков, него Чеховљев свет, узалудна у муци да се праве да су живи у нормалном, познатом окружењу.
Војин Ћетковић, који предводи ову булументу (игра Григорија Степановича Смирнова и Медведа) се добро сналази у безобалном жанру, успешно доводећи у везу, сам собом, Медведа из Чеховљеве једночинке у везу са Јаковљевићевом и редитељевом представом.
Сања Марковић (Татјана Рјепина и Дама у црном) врача, куне, чара и пророкује свет без Бога, у који срљамо, ружни и рђави, безнадни (опет Бекет). Марковићева се, јасно је, развија у расну глумицу, јер поседује моћ да оправда своје ликове сопственом страшћу, нажалост, непримереном за сумњичавог, скромног, тихог и вишезначног А. П. Чехова. Ненад Јездић, маркантан, гласан (Хајдиндеј) је из миљеа Гогољевих јунака, а у "Мушкој сузи" лик који ће створити веома сликовитог антијунака, са интересантним обртом идентитета, упркос непрепознатљивости са изворником. То се односи и на Миодрага Драгичевића (Гизмо), глумца који једини, чини се, може да одигра хистерију овог века на мотивима сасвим другачијег драмског проседеа. Ишчашеност Занзибара, крчмара на Главном друму (Зоран Цвијановић), у крчми коју је катаклизма већ однела, мала је студија (великог) глумачког умећа да суверено влада осећањем мере, и када има прилику да се размахне у пародији и карикатури, коју је Давид Јаковљевић (уз много вулгарности) утрпао у Чеховљев свет. Милена Живановић (Фарфафусија, Старица, Марија Јегоровна), Теодора Драгићевић (Вера) и Теодор Винчић (Фикус), нашли су прави тон да буду занимљиви у својој игри, али без могућности да допринесу смислу и разумевању представе.
Зашто се инвентивни редитељи и њихови сарадници не би упустили у авантуру да о сузама заливеној мушкој патњи сачине сопствени текст, макар и са знаним ликовима из светске драме, без реферисања на писца који је, сведоче његова писма и све што се о њему зна, из дна душе мрзео "буку и бес" у интерпретацији својих "комедија", то јасно говорио и о томе оставио писани траг?!
Под "новим читањем" А. П. Чехова се, свакако, не подразумева његово поништавање.
ПРЕД НАМА СУ ТРИ ВЕЛИКА ПРАЗНИКА У НИЗУ: Сутра је Крстовдан - ове обичаје би требало да испоштујете
СРПСКА православна црква (СПЦ) сутра слави Крстовдан, као успомену на прве хришћане који су примили веру на самом почетку хришћанске проповеди. Потом следи Богојављење, па Јовањдан.
17. 01. 2025. у 15:55
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
СМРТ ЗА СРПСКУ НОВУ Преминула мајка популарне фолкерке, она се огласила: "Умрла је у миру"
ПОСЛЕДЊЕ тренутке провела је у Ваљеву, где је иначе и живела.
17. 01. 2025. у 15:45
Коментари (0)