ВЕК ВАЈАРА У СТО ДЕЛА: Ретроспектива Јована Кратохвила (1924 -1998) од петка у Народном музеја Србије

М.Краљ

12. 11. 2024. у 13:42

СТОГОДИШЊИЦУ рођења нашег вајара Јована Кратохвила (1924 -1998) ретроспективном изложбом обележиће Народни музеј Србије.

ВЕК ВАЈАРА У СТО ДЕЛА:  Ретроспектива  Јована Кратохвила (1924 -1998) од петка у Народном музеја Србије

Фото Народни музеј Србије

Поставка изложбе "Композиција 100/24", која први пут обједињује његове најзначајније радове из свих стваралачких фаза, настајале од четрдесетих до осамдесетих година 20. века, а чији је аутор Лидија Хам Миловановић, кустоскиња Збирке југословенске скулптуре, биће отворена у петак, у 18 часова.

Пред публиком ће се тако наћи радови од партизанске уметности и уметности социјалистичког реализма, преко путање ка апстрактном изразу у оквиру социјалистичког естетизма и модернизма, односно истраживања у различитим материјалима, све до пионирских остварења изведених у прозрачном полиестеру. У избор експоната су уврштена како Кратохвилова амблематска дела, тако и селекција остварења која су обележила његове различите стваралачке фазе. Од укупно 100 артефаката ове изложбе - 65 су скулптура, 10 је графика, 10 цртежа, пет слика у техници гваш на папиру, као и седам слика на платну, а ту су и документарни експонати о јавним споменицима.

Фото Народни музеј Србије

Kompozicija 9a 75

- Кратохвил је сматрао да уметност треба да комуницира уметничким средствима која су изван језика и речи, јер је веровао да се уметничко дело - попут слике или скулптуре, не може адекватно исказати језиком - истиче Лидија Хам Миловановић. - Наводио је да се "уметникова идеја може изразити само скулптуром, а не именом". Стога је и својим радовима ретко давао називе, већ је имао обичај да их именује речју "композиција", уз дописан редни број у години настанка. На трагу његових уверења, чинило се неоснованим да ретроспективна изложба понесе врсту поетског назива, или ауторске опсервације о уметнику, када је он сам током живота то снажно избегавао. Назив изложбе је логично проистекао из сагледавања целине. Поставка изложбе "Композиција 100/24", сама по себи чини нову просторну композицију од стотину експоната, која се реализује у стотој годишњици уметниковог рођења. Јединствена могућност и прва прилика окупљања и сагледавања Кратохвиловог уметничког опуса у целости, омогућава да поставка постане простор дијалога са Кратохвиловом уметношћу у садашњем тренутку.

Тродимензионална форма

БИЛО којом врстом уметничке праксе да се бавио, процесе израде учио је и савладавао или откривао сам, лично учествујући у сваком технолошком кораку настанка својих дела - наглашава Лидија Хам Миловановић. - За њега је и сам стваралачки процес био подједнако драгоцен као и коначна појавност рада у тренутку када га је препознавао завршеним. И када је цртао, сликао или отискивао графике, он је увек и недвосмислено наступао из позиције вајара. Како и сам сведочи, цртежи су му често били припрема за скулптуру, врста елаборације извесне идеје, у којој је трагао за коначном формом у тродимензионалном скулпторском остварењу.

Током живота овај вајар, и легендарни професор Академије ликовних уметности, израдио је приближно триста скулптура. Стварао је у гипсу, камену, бронзи, месингу, нерђајућем челику, хладно ливеној бронзи, обојеном, непрозирном, као и транспарентном полиестеру, наставља ауторка ретроспективе:

- Аутор је пет споменика и неколико скулптура, постављених у јавном простору. Изради његових скулптура, често су претходиле припреме и скице, читави блокови испуњени цртежима малих, средњих и већих формата. Сачуван је и знатан број цртежа који није рађен као скица већ представља самосталне радове на папиру. Кратохвил се такође, нарочито педесетих и шездесетих година 20. века бавио графиком, коју је често излагао заједно са скулптуром, или самостално у оквиру групних изложби у земљи и иностранству. Своје графике отискивао је са металних матрица, али најчешће је користио гипсорез, мање заступљену графичку технику која оставља карактеристичне отиске гипса на папиру.

Почетком шездесетих, израдио је више слика у уљу, као и мањи број таписерија. У зрелим годинама бавио се и израдом скулптура, а повремено и уникатног накита од транспарентног полиестера у боји.

- Светлосни ефекти преламања зрака и утицаја светлости на саму боју и разноликост визуелних ефеката транспарентности различитих боја, утицали су на умножавање естетских својстава Кратохвилових транспарентних скулптура - оцењује Лидија Хам Миловановић.

Дела са ове изложбе су највећим делом у власништву породице Кратохвил, али су ту и радови из Народног музеја Србије, Музеја савремене уметности, Музеја Југославије, Факултета ликовних уметности, Народног музеја Шумадије у Крагујевцу, Савремене галерије из Зрењанина,Музеја Цептер, као и три рада у приватном власништву.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
НИЈЕ НИ КУПИЛА КАРТУ, НА ПЛАЖИ ЈОЈ ПОНУДИЛИ БЕСПЛАТНУ ВОЖЊУ: Нови детаљи трагичне смрти Новосађанке у Будви

НИЈЕ НИ КУПИЛА КАРТУ, НА ПЛАЖИ ЈОЈ ПОНУДИЛИ БЕСПЛАТНУ ВОЖЊУ: Нови детаљи трагичне смрти Новосађанке у Будви

ТИНЕЈЏЕРКА је, како каже њен близак пријатељ, била девојка пуна живота, имала је много планова за будућност, а тек је имала 19 година, и цео живот је био пред њом, а сада је читава њена породица завијена у црно.

30. 05. 2025. у 14:42

УКРАЈИНА ИЗВЕЛА ЈЕДАН ОД НАЈВЕЋИХ НАПАДА НА РУСИЈУ: Аеродроми у Москви затворени, уништена важна фабрика (ВИДЕО)

УКРАЈИНА ИЗВЕЛА ЈЕДАН ОД НАЈВЕЋИХ НАПАДА НА РУСИЈУ: Аеродроми у Москви затворени, уништена важна фабрика (ВИДЕО)

УКРАЈИНА је током ноћи извела један од највећих напада дроновима од почетка рата, гађајући више циљева на територији Русије. Због напада су московски аеродроми били приморани да привремено обуставе рад, што је изазвало хаос у ваздушном саобраћају.

28. 05. 2025. у 09:45

ПОСТОЈИ ДРУГИ СНИМАК Који је узрок понашања девојке страдале у Будви? Психолог објашњава: Екстремни страх и фокус да се побегне

ПОСТОЈИ ДРУГИ СНИМАК Који је узрок понашања девојке страдале у Будви? Психолог објашњава: "Екстремни страх и фокус да се побегне"

"ЗА ТЕЗУ да је бег из ситуације опасне са суженом свешћу више гооври о томе да се ради о екстремногм страху који може да се протумачи као паника. Ако није долазила у такве ситуације не можемо знати да ли је склона томе ако не зна да ли има напад панике."

30. 05. 2025. у 13:33 >> 13:33

Коментари (0)

ПРЕМИЈЕРНИ КЊАЗ: Драма Миодрага Илића на Малој сцени Мадленијанума