ХРАБРО БЕЛЕЖИЛА ИСТОРИЈУ: In memoriam - Преминула уметница фотографије Горанка Матић, сахрана у суботу

Миљана Краљ

09. 01. 2025. у 11:34

ПЕТОГ дана 2025. године српска култура претрпела је велики губитак: после кратке и тешке болести преминула је Горанка Матић (1949-2025).

ХРАБРО БЕЛЕЖИЛА ИСТОРИЈУ: In memoriam - Преминула уметница фотографије Горанка Матић, сахрана у суботу

Фото Бојана Јањић

Породица, пријатељи, колеге и поштоваоци опростиће се од наше врхунске уметнице фотографије у суботу, на Новом гробљу, где је испраћај на кремацију заказан за 14 часова.

Током више од четири деценије Горанка је била неприкосновени хроничар времена једног народа, града, културе, истичу поводом одласка легенде српске фотографије у београдском Музеју савремене уметности.

- Од самих почетака, осамдесетих година прошлог века, њен рад паралелно се одвијао у доменима новинске, репортажне и уметничке фотографије - пише у саопштењу које је издао МСУ. - До њеног професионалног ангажмана као фотографа дошло је спонтано, а све је пратила и велика доза личне знатижеље и храбрости, па и склоност ка одређеној врсти активизма, жеља да се при важним културним и друштвеним дешавањима делује не само као фотограф на задатку и посматрач већ као активни учесник.

Ова, по образовању историчарка уметности, са дипломом Филозофског факултета БУ, својом камером бележила је историју, без улепшавања, баш онако како се дешавала током турбулентних деценија пре и после распада Југославије. Професионалну каријеру започела је у часопису "Џубокс", а радила је и за "Старт" и "Свијет". Фотографије су јој објављивали и други водећи часописи бивше Југославије - "Дуга", "Омладинске новине", "Беорама", "Ритам", "Полет", (New)Moment, али и дневни листови "Политика", "Дело"...

Фото Бојана Јањић

Изложба "Искуство у гужви" у МСУБ

- Током осамдесетих година, најзначајнији је њен рад у области рок фотографије, нарочито у оквиру неформалног покрета названог нови талас - истичу у МСУ. - Тада настају неки од култних омота плоча водећих музичара тог периода - "Идоли", "У шкрипцу", "Бајага и инструктори", Ђорђе Балашевић и други. Поред тога, њен фотографски опус садржи и портрете уметника, писаца, редитеља, глумаца (људи са уметничке и културне сцене), али и политичара. Ауторка је бројних фотографија са друштвено-политичким темама насталих током турбулентних деведесетих.

Дивно људско биће

СПОЈИЛА је знање и умеће оставивши иза себе дело које је већ препознато и признато и сасвим сигурно незаобилазно у сваком будућем тумачењу уметности и фотографије овог доба - каже за наш лист Момчило Рајин, један од најугледнијих наших рок критичара, дугогодишњи пријатељ Горанке Матић. - Све то не би било могуће да у себи није носила онај тако редак елемент који је најтеже тумачити - таленат! О томе ће се без сумње још дуго, дуго причати. Јер, једино је уметност вечна! Нама који смо имали привилегију да с њом другујемо и у онаквим и у оваквим временима остају сећања на блискост, топлину једног истински предивног људског бића. Ја, као верујем многи, многи, то никада нећу заборавити.

Током своје богате каријере Горанка Матић била је и уредница фотографије у недељнику "Време", у "Политици" и на РТС-у. Радила је и за потребе разноврсних репортажа и кампања. Музеј савремене уметности јој је 2021. организовао је свеобухватну ретроспективну изложбу "Искуство у гужви", која је је имала велики успех и гостовала у бројним музејима и градовима (Бањалуци, Загребу, Цетињу, Новом Саду, Зрењанину), о чему у саопштењу ове институције, између осталог пише:

- Фотографисање унутар гужве актуелног тренутка, било да се ради о рок концертима осамдесетих или политичким протестима деведесетих, оспособило је Матићеву да на аутентичан начин пренесе драматику догађаја и психологију појединца, али и да истовремено поетику прилагоди тада савременим кретањима у фотографији и уметности.

Фото Горанка Матић

ЕКВ

Кустос ове изложбе била је историчарка уметности Уна Поповић, задужена за Збирку фотографије, филма, видеа и дигиталних медија у МСУ, која, за "Новости", истиче да су се на првој објављеној фотографији Горанке Матић нашле управо она и њена мајка, историчарка уметности Јасна Тијардовић, која је за "Џубокс" писала приказе о уметности.

- Горанка има двоструки значај у мом срцу и животу - каже Поповићева. - Доживљавам је као шири део своје породице, јер сам одрастала уз њу. Била је пријатељица мојих родитеља из времена авангардне окупљене око СКЦ-а. И тај двоструки однос, интиман и професионални, који је трајао до њених последњих дана, карактерисале су непосредност, искреност, духовитост, али и озбиљност око рада.

Бележила невидљиво и невиђено

НА изложби посвећеној рок фотографији, почетком прошле године у Галерији "Дотс", биле су представљена и дела Горанке Матић из осамдесетих година прошлог века, о чему је у каталогу Снежана Голубовић, записала:

- Посматрала сам је, тих сада већ давних година, како нечујно хода улицама, долази на концерте, у руци има фото-апарат... као да се прикрада, пази да је нико не види. Хоће, жели и успева да остане "невидљива". Али, она види све. Бележи и оно што је за друге у том тренутку невидљиво и невиђено. И онда се појави нови број "Џубокса" или "Старта" или "Омладинских новина" или, или, и, и... и једна њена црно-бела фотографија исприча много више него што би икада ико могао да исприповеда речима.

Последњих шест година заједнички су посветиле припремању и реализацији поставке "Искуство у гужви", а потом и њеним гостовањима и презентацији у земљи и региону, наставља Поповићева:

- Радећи са њом на изложби, опет су ме ликови, сцене, музика, уметност, политика, осамдесетих и деведесетих година, убацили у оно што сам интимно проживела, и уз шта сам одрасла - музику новог таласа осамдесетих и протесте деведесетих. Ни "Искуство у гужви" не би било такво да је изложбу радио неко ко није познавао те људе и догађаје. И за Горанку и за мене, био је то изазов, како уплести интимно а не отићи у сентимент и носталгију, већ увезати лично и друштвено, субјективно и објективно. Само тако гради се индентитет појединца и места. И то сам научила од Горанке, да сагледам нешто истовремено лично и објективно. У том објективном некдад се крије и твој недвосмислени став.

Горанка Матић предавала је на Факултету политичких наука и Факултету за медије и комуникацију у Београду (фото-журнализам и документарна фотографија). Добитница је многобројних награда као и признања за врхунски допринос националној култури.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
АМЕРИКАНЦИ ОБЈАВИЛИ МАПЕ СА РАТИШТА: Русија наставља продор дубље у Украјину, враћа територију у Курској области (ФОТО)

АМЕРИКАНЦИ ОБЈАВИЛИ МАПЕ СА РАТИШТА: Русија наставља продор дубље у Украјину, враћа територију у Курској области (ФОТО)

РУСИЈА наставља да продире дубље у Украјину и враћа сопствену територију у Курској области, показују најновије мапе са украјинског ратиша које је објавио Институт за проучавање рата (ISW).

09. 01. 2025. у 20:45

Коментари (0)

ГОРАН ИВАНИШЕВИЋ ПРЕД ИЗЛАЗНИМ ВРАТИМА: Могућ раскид сарадње са Рибакином