У СЕБИ ЈЕ НОСИО ЧИТАВ УНИВЕРЗУМ: На вест о смрти Славољуба Цаје Радојчића, легендарног професора ФЛУ и једног од наших највећих вајара

Миљана Краљ

18. 06. 2025. у 16:08

УТИХНУО је један од најпроницљивијих, најоригиналнијих, најведријих гласова наше ликовне сцене: у среду 11. јуна, нешто пре поноћи, заувек је заспао легендарни професор и један од наших најбољих вајара - Славољуб Радојчић (1942-2025). Те ноћи, на небу је, после 18 година, био јединствени "Месец од јагоде", да испрати јединственог Цају.

У СЕБИ ЈЕ НОСИО ЧИТАВ УНИВЕРЗУМ: На вест о смрти Славољуба Цаје Радојчића, легендарног професора ФЛУ и једног од наших највећих вајара

Фото З. Јовановић

Од овог неуморног ствараоца, чија дела су била једнако, ако не и више цењена у иностранству, као и у нашој средини, још откако је средином шездесетих у Хагу освојио националну награду за скулптуру на Међународној изложби мале пластике,  на Топчидерском гробљу, минулог понедељка опростили су се породица, супруга Мирјана и син Иван, пријатељи, колеге, студенти... Сви они које је задужио својим врцавим духом и благом племенитошћу.

Рођен 1942. а потом одрастао у послератном Београду, чије је слике живо чувао до краја и верно, до ситних детаља преносио будућим генерацијама, дипломирао је на вајарском одсеку Академије ликовних уметности 1965, а две године потом завршио и постдипломске студије у класи професора Мише Поповића.

Фото З. Јовановић

 

Приредио је више од педесет самосталних изложби у земљи и иностранству, био редовни професор ФЛУ, радио скулптуре, цртеже и графике, које су у збиркама наших најугледнијих музеја и галерија (Народни музеј Србије, Музеј савремене уметности, Народни музеј у Крагујевцу...), али и приватним колекцијама у Немачкој, Швајцарској, Холандији, Енглеској, Италији, Француској, Русији, САД. Аутор је великог броја скулптура у слободном простору у Београду, Крагујевцу, Аранђеловцу, Краљеву, Грахову и Цазину, Прибоју на Лиму, Чачку... Освајао је и најугледнија признања: прву награду за скулптуру на Октобарском салону, награду "Златно длето" на Пролећној изложби УЛУС-а, "Политикину" награду за ликовну уметност из фонда Владислава Рибникара (1999), награду Балканског тријенала малог формата у Солуну, "Саву Шумановића" и многе друге.

Фото З. Јовановић

 

- Мој професор, има нас вајара и вајарки који ће са нарочитим поносом и озареношћу изговорити ове речи, на спомен имена Славољуба Цаје Радојчића - каже на вест о Радојчићевом одласку Оливера Парлић, која је код њега дипломирала, а сада је и сама редовни професор на ФЛУ. - Када сте студент, бирате класу и професора на основу уметничке и поетске фамилијарности, не размишљате много о педагошком приступу. Тек са протоком времена схватите изузетност начина преношења знања који је професор Радојчић практиковао. У шали, говорили смо, Цајина зен школа вајарства. Једноставне и готово у пролазу изречене опсервације у ствари су, непогрешиво и дубински погађале суштину, без много речи (памтимо професорове поуке из штедљивости). Оне су биле покретач и довољан услов да сами дођемо до увида и сами произведемо знање, јер се подучавати уметност може једино на такав начин. И наравно, кроз мотивационе говоре, јер професор Цаја је био неприкосновени мотиватор: да нас убеди да и најсмелија идеја може имати своје исходиште у раду и да нам је то баш тако добро (спасавајући нас од младалачке тенденциозности), као и да из ових стопа треба од шамота, цигле и бубња за веш-машину, да сазидамо пећ у класи. Бескрајно духовит, увек је имао неку причу да нам исприча, приповедајући попут меандра.

У уметничком смислу, оцењује Парлићева, опус професора Радојчића је био лекција за себе, која је студентима помогла да повежу модерност и савременост:

- Иако на први поглед једноставни и сведени, Цајини радови (и скулптуре и цртежи, јер он је био и врстан цртач не само вајар), носе у себи читав један универзум, заокружен и целовит. То је најважнија поука о мери ствари, ни превише, ни премало, већ онолико колико је потребно. Непроцењиви дар који нам је професор Радојчић дао.

На маргинама свих императива

ЗА награду "Сава Шумановић", непосредни повод била је изложба "О херојима и антихеројима" у Ликовној галерији КЦБ, у чијем каталогу је ликовна критичарка Гордана Станишић, записала: "Скулптура Словољуба Радојчића забавља, али заводи и интригира свим оним споредним причама, које увек надживе велике идеале, али исто тако и велике утопије. Она је сукцесија свих историјских противречности, парадокса и алузија, поверења и сумњи, али и емитер оптимизма, који најчешће преживи управо на маргинама свих императива." t

А прво на шта помисли када је се сети професора Радојчића, вајарка Владислава Крстић, која је била у његовој последњој класи на вајарском одсеку, то је да студенте никада није ни на шта присиљавао.

- Никада нас није притискао, ни роковима, ни начином на који ћемо нешто радити - каже за Крстићева за "Новости". - Пуштао нас је да истражујемо, растемо, радимо својим темпом. Никада нам није наметао себе и своја схватања уметности, поетику, као ниједан професор пре, и после њега дозвољавао је креативну слободу. Учио нас је да уметност није стицање сататуса у друштву, да ту нема вредновања на некаквој лествици. Сви смо имали десетке, јер је дубоко веровао и то прено на нас, да је то посао који вреди једино ако се ради из љубави. Као професор, човек и уметник био је потпуно аутентичан и то је и код нас будио. Никада није пратио трендове и њима подлегао, тако да смо га и ми у томе следили. Био је последњи Мохиканац који је чувао дух старе Ликовне академије, а моја генерација је заиста имала срећу да захваљујући њему то осети. Али, и да научи шта је слобода и како се она осваја.

Саговорница подсећа и на јединствену личност и шарм свога професора: био је стидљив и повучен, а истовремено и јединствено духовит, што је било присутно у његовом раду:

- Такви се људи једном рађају - закључује Крстићева. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

РУСИЈА НА НОГАМА: Путин објаснио шта је главни задатак власти