ТИШИНА КОЈА ДОНОСИ МИР: Композиторка Наташа Богојевић, која три деценије ствара у Чикагу, о концерту одржаном у КЦБ

Миљана Краљ

18. 06. 2025. у 19:57

ТИШИНА одражава врхунску спознају тајне и смисла вечности универзума и немогуће је дефинисати.

ТИШИНА КОЈА ДОНОСИ МИР: Композиторка Наташа Богојевић, која три деценије ствара у Чикагу, о концерту одржаном у КЦБ

Фото промо

И управо та тишина - свеобухватна, религиозна, духовна, мистична, паганска, филозофска, ирационална, концептуална, невидљива и нечујна - инсписисала је дела наше угледне композиторке Наташе Богојевић, која већ три деценије живи и ствара у Чикагу, а која су, у њеном родном граду, била премијерно изведена, на концерту у Културном центру Београда.

Реч је о својеврсној завршници њеног једногодишњег боравка овде, у склопу Фулбрајт пројекта у Србији, током којег је сарађивала са студентима и професорима Универзитета уметности и Факултета музичке уметности. 

На програму мултимедијалног концерта ауторске музике, названог "Соноритети тишине", биле су композиције "Кирије" (Kyrie), "Кирије Елисон" (Kyrie Eleison) и "Касија" (Kassia), за сопран, као и гудачки квартет и "Паузис" (Pause), за гудачки квартет и савремени плес.

Фото промо

Гудачки квартет "Маслачак"

Дела су изводили гудачки квартет "Маслачак" и Андриана Спасојевић, сопран, студенти ФМУ из класе камерне музике професора Немање Станковића и Људмиле Поповић. Кореографија и савремени плес, поверени су Олги Мурашовој, Јарославни Череповој, Ники Блуе и Татијани Лукијановој.

Фото промо

Андриана Спасојевић, сопран

- Композиције "Кирије" и "Кирије елеисон" су израз интензивног осећања неизвестости и беспомоћног крика очаја пред застрашујућим догађајима нашег времена - објашњава композиторка, пијанисткиња и професорка на катедри за композицију Универзитета "Де Пол" у Чикагу. - Утеха и инспирација за ова дела проистиче из Псалма 37:11: "Али кротки ће наследити земљу и наслађиваће се изобиљем мира." Позив да будемо понизни у тишини пред ароганцијом безобзирности и нарцисоидним егоизмом који нас окружује - молитва је потлачених, вапај мудрости за спокој душе. Ове композиције представљају идеју уточишта, одјек унутрашње чежње за смислом и вером да колективно усмерена духовна енергија молитве и потреба за трансценденталном повезаношћу може одговорити тишином која ће донети мир.

Посвета првој композиторки

НА репертоару је и дело које је инспирисала Касија Константинопољска, најстарија позната композиторка чија су дела сачувана до данас. Рођена у богатој византијској породици (око 810), стекла је образовање из грчке књижевности, филозофије, хришћанске теологије и музике.

- Познато је да је њена лепота засенила цара Теофила који би одабрао своју жену тако што би јој поклонио златну јабуку - открива Богојевићева. - По легенди, приликом просидбе Теофил је изјавио "Од жене је дошло све најгоре на овом свету" мислећи на Еву и њен грех. Касија му је мирно одговорила "Од жене је исто тако дошло све најбоље на овом свету", мислећи на Девицу Марију која је родила Исуса Христа. Касијин мудар одговор повредио је его цара Теофила који је одлучио да златну јабуку поклони другој девојци, Теодори. Како није ушла у краљевску породицу, Касија је могла да оствари свој сан, а то је било посвећење религији и духовно усавршавање. Замонашила се и основала манастир у коме је постала његова прва игуманија. Цар Теофил је посећивао манастир јер није заборавио Касију и њене речи. Али Касија је била посвећена тишини стварања и поред литургијских композиција оставила је и стихове поезије. Њено дело "Химна Касијани" је још увек део литургије у православној цркви током вечерњег уторка. 

Настало као поруџбина америчке организације за промоцију савремене музике Composers Concordance, у сарадњи са кореографима и играчима модерног америчког плеса, композиција "Паузис" премијерно је ове сезоне изведена у Њујорку. Састоји се из пет ставова- "Дах", "Прекид", "Тишина", "Увид" и "Процесија".

Фото промо

Композиторка са руским плесачицама које изводе "Паузис"

- "Паузис" је грчка реч и значи заустављање, прекид или једноставно пауза - истиче Богојевићева, која је композицију завршила у класи професора Срђана Хофмана на ФМУ, где је потом била и асистент. - Живимо у друштву у коме се резултати рада мере брзином учинка, ефикасност надмашује квалитет, док нам константни и бескрајни ток информација онемогућава искуство увида. У урбаном ритму наше свакодневице почетак дана није свитање него прегласни аларм и док журимо на састанке и испуњавамо рокове, наше обавезе као да се никада не завршавају јер нас сустижу нови задаци. Често не застајемо, па и не примећујемо суптилне прелазе колорита од свитања до поднева, од сутона до ноћи. Наше време као да се преклапа само са собом, преплављени смо константном стимулацијом медија и драматичних вести. Ретко када успевамо да приметимо лепоту бића и ствари које нас окружују јер нас борба за егзистенцију и јурњава за успехом претвара у сенке живота. Све више се удаљавамо једни од других, али и од нас самих, природе и суштине постојања.

Биографија у књизи "Ко је ко"

УЗ многе награде и признања код нас и у свету, Богојевићева је завршила и курсеве - електронске музике код Владана Радовановића у Електронском студију Трећег програма Радио Београда, камерне музике код Оливере Ђурђевић, филмске музике код Енија Симеона (Италија) и компјутерске музике код Нила Ролника (САД). Компонује музику за камерне ансамбле, соло инструменте, симфонијски оркестар, вокалну, хорску, електронску, филмску и сценску музику. Њена дела су поручили и изводили реномирани солисти, ансамбли и оркестри на концертним подијумима и фестивалима широм света, а биографија јој  је објављена у књизи "Ко је ко у свету жена класичне музике", ауторке др Ане Греј.

"Паузис" је, како наглаTekstшава уметница, и 16 минута моћне тишине када у групном протесту одајемо почаст преминулим жртвама:

- Паузис не значи заостати већ је то важан повратак и поновно повезивање са оним шти нам је битно, подсећање да нас не дефинише оно што друштво захтева од нас већ способност да осећамо, примећујемо властито присуство и припадност нечему много већем од нас самих - закључује Наташа Богојевић. 

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ВЕШТАК ОТКРИО ЈЕЗИВЕ ДЕТАЉЕ О ДЕЧАКУ УБИЦИ: Ево зашто је Коста пуцао на чувара школе, није га потресло сазнање кога је све убио

ЗАКЉУЧИЛИ смо да је Коста био способан да управља својим поступцима у време извршења злочина и да та способност није била битно смањена. Постоји једна краткотрајна ометеност, за период у учионици за који он каже да нема сећања, али он је све радио по плану. То указује да је он управљао својим поступцима.

05. 06. 2025. у 17:05

Коментари (0)

МУП СЕ ВАНРЕДНО ОБРАТИО ГРАЂАНИМА: Хитан апел због опасне претње