НЕЗНАЊЕ ЈЕ СТРАШНО ЉУДСКО ОРУЖЈЕ: Интервју - Енес Халиловић, писац
СУДБИНА. Деси се тако да са неба удари суша, не да би људи гладни остали, но да би истину знали. И да би неко, у некој кући, искључио наду и легао да спава.
Фото: Принтсцреен/Јутјуб/ Laguna
Како изгледа кад се "искључи нада", и овом својом мишљу, сабрао је међу корице новог романа "Бекос" Енес Халиловић, један од наших најзначајнијих савремених песника и писаца. После шестогодишњег "чешљања" новинских текстова, судских списа, полицијске документације, разговора - настало је, како каже, сведочанство о времену у којем живимо, али и ономе на шта је човек све спреман. А спреман је да из користи убије, чува покојника у замрзивачу, покраде мртваца, направи псећу вилицу (и наплати "ујед" од државе), киднапује дете, превози хероин у колима хитне помоћи... Ипак, писац каже да је "Бекос", пре свега, роман о деци.
- Ово је књига о деци која нису имала пажње, подизаној без родитеља или оној коју су одгајале тетке. Желим да читалац све моје ликове посматра као децу и кроз наш однос према њима: колико смо им дужни, шта од нас очекују и да ли смо са њима онда кад смо им најпотребнији. Детињство је важан простор и сваки живот можемо посматрати кроз призму детињства.
о Приповедање почиње прилично лагано и хуморно, са сценама на нивоу вица о "помамљеној" жени и брачном неверству. Следи нагли заокрет и оно што би се могло назвати "изложбом народног неморала"?
- То је заправо прича о целом Балкану, од Триглава до Црног мора, одакле крећу велике миграције и многе несређене ствари. Треба нам много реда и закона да се вратимо дисциплини и поштењу. Литература јесте ту да сведочи о свему што се дешава и што писци виде. Није моје да правим црно-беле ликове, моје је да покажем мој доживљај света и времена у којем живим. Зато је роман сведочанство не само овог краја, Пештерске висоравни, него целог Балкана и његовог значаја кроз историју. То је и прича о миграцијама, расељавању и вековном одливању становништва.
фото промо
о Вашим истинитим и могућим причама потврђује се теза да је дете отац човека?
- Не само да је детињство оставило трага у сваком одраслом човеку, већ бих рекао да нико никада и није изашао из те опне. Ми само физички растемо, али остајемо деца. Желео сам да литерарно проговорим кроз став да је тај период корен свега потоњег. Дакле, мој роман јесте о деци која ми јесмо, као и о деци која од нас нешто очекују.
о За вашег јунака Амела, односно Амелу ("Вирџину"), важи мисао да "кад те родитељ уништи, ни државе ни војске не могу те избавити"?
- Из односа према детету види се цела историја. Кључно питање је чему ћемо научити потомство: да буду слободни или неслободни људи. И мој јунак Амел трага за собом јер је породица загубила његов истински пут, идентитет и његову природност. Милијарде људи постоје на свету и многи живе у лажима које је друштво обликовало или их је обликовала породица. Или су, пак, они сами учествовали у њиховом зидању. Кључно је, како каже Езра Паунд, бити упућен на своју главу. Јер када човек "буде упућен на своју главу" сазнаће истину и о себи и о другима.
О Само су четири лика у вашем роману позитивна, морално чиста. Један од њих је Дердемез?
- То је стварни лик, учитељ. Заиста је постојао, убијен је септембра 2011. године због 1.600 евра и 20 хиљада динара. Бележио је народне умотворине свога краја, о њему је одбрањена једна докторска дисертација и снимљена два документарна филма. Иначе, кућа му је била на самој граници Србије и Црне Горе. Убиство је остало неразјашњено, као и убиство Милице Кочовић која се, такође, помиње у роману, истина, не под својим именом. Реч је о старици од 82 године, која је чувала стоку, а убијена је метком у потиљак.
Исконска реч
- РЕЧ "бекос" прво су изговарила деца у Египту. Херодот је веровао да је најстарија, исконска реч - она коју изговара човек који није учен језику. Био је то део "експеримента" како би се открило који је народ најстарији. Реч је, иначе, фригијска, а Фригијци су пореклом са Балкана. Одатле су отишли у Малу Азију - објашњава наш саговорник.
о Да ли добри људи у неморалном времену уопште имају шансу?
- Не могу да делим књижевне јунаке на добре и лоше, па ни саме људе. Нисам вичан да сваког човека по томе препознам. Свет је доста сложен механизам и не можемо га поједностављено гледати. Човек је као клатно: некад се показује у једном, некад у другом издању. Како ће добри људи опстати на свету? Тешко, али верујем да хоће...
о И ваши негативци, попут Лемеза (плаћеног убице и порно глумца) поседују своју меку и нежну страну?
- Имао сам прилике, истражујући грађу за овај роман, да разговарам са многим људима са оне стране закона. И о њима постоје неке изненађујуће чињенице, питање је само шта их је гурнуло да крену одређеним путем. Опет кажем, моја уметност не тумачи свет него показује мој доживљај света. И тај Лемез је дете, жељно пажње као и свако друго.
о Осликавате и менталитетске одлике и обичаје, сујеверје због којег се многе лоше ствари дешавају на Балкану...
- Незнање је страшно људско оружје, а заблуда с њим уједињена - још је страшнија. Сујеверје има неку своју улогу, ипак, може бити кобно. Кључно питање је да ли је моја прича занимљива или не, а које ћу све "украсе" у њу да ставим био је мој избор. Сведочим време у коме живим, пишем о многим стварима које су ми познате и доводим их у везу. Роману нисам посвећивао само рад и пажњу, него и љубав. Писао сам с љубављу да би књига устрептала међу људима и узнемирила сваког човека.
о Да ли тај "узнемирен човек" има где да побегне као што је то учинио један од ваших јунака?
- Нико не може побећи од своје судбине. Као што је Кавафи рекао: "Онај град у коме смо одрасли, увек ће нас пратити". Ни моји јунаци не могу побећи од себе и своје одговорности. Човек је на сваком месту оно што јесте: ни туђина, ни даљина, ни време не могу га извући из онога што му судбински припада. То је знао Софокле, а о томе и ја нешто покушавам да напишем.
о Читалац је затечен прецизношћу и оштрином вашег погледа изнутра. Све изгледа аутентично, у пуном колору, као на филмском платну?
- Бекство из затвора "Крстови" у Санкт Петербургу описано је потпуно истинито - сва имена, ликови, број собе, ограда, тераса. Грађу сам пронашао у списима на основу којих је направљен и један документарац. Иначе, ликови имају надимке јер је у криминалном миљеу то нормално и они су сасвим природни. У мојој прози постоје честице које су уметнуте у текст. Стихови, документи, понеки новински чланак, сведочење, нешто што сам сазнао разговарајући са људима. Кроз литературу и мој правац квантунизам анализарам однос честице (односно фрагмента) и целине. Тако и овај роман има песничке и документарне фрагменте, мада је у добром делу заснован на фактографији. Али, у основи сваке прозе треба да буде поезија. Кључно питање је да ли сам ја и у овој прози песник?
Античко наслеђе
о Судбине ваших ликова имају много додирних тачака са античком трагедијом, па и и теомахијском кривицом предака - наслеђени грех искајавају нове генерације?
- У мој литератури постоји то античко наслеђе, односно ново тумачење неких митова. Било је тога и у "Људима без гробова" и у "Ако дуго гледаш у понор". И у овом роману има трагова старе римске и грчке књижевности. То су нека моја нова тумачења прошлости, односно античке културе и литературе, преко Вергилија, Хомера, Софокла, а заснивају се на ставу да је Енеја главни лик Рима, а Аутолик (Одисејев и Јасонов деда) главни јунак старе грчке књижевности.
Препоручујемо
О ЛИЦУ И НАЛИЧЈУ: Докторски уметнички пројекат Дајане Петровић Чековић у Галерији СУЛУВ
09. 08. 2025. у 18:16
ДРАМАТИЧНО УПОЗОРЕЊЕ ОРБАНА: Ситуација је опасна, Европа је на прагу рата
МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан изјавио је данас да је ситуација опасна и да је Европа на прагу рата.
15. 11. 2025. у 18:52
ЗЕЛЕНСКИ АЛАРМИРАО ЕВРОПУ: Русија ће покренути велику агресију на континент, позната и година
УКРАЈИНСКИ председник Володимир Зеленски тврди да Русија планира да покрене велику агресију на европском континенту 2029. или 2030. године, наводећи да на то указује повећана руска производња оружја.
13. 11. 2025. у 10:54
Полиција улетела на свадбу, ХАПСИ МЛАДУ - а тек објашњење! Ово је ЛУДНИЦА (ВИДЕО)
ЧАК и на најлепшим свадбама понекад се десе непредвиђене ситуације, ситне грешке или чак већи инциденти.
14. 11. 2025. у 16:23
Коментари (0)