КАФИЋ И ВЕНЧАНИЦЕ ТЕРАЈУ "РЕФЛЕКСИЈЕ": Оштар протест уметника, кустоса и чланова УО, због уклањања делова изложбе на Ушћу
ИНСТАЛАЦИЈА коју чини 1.200 квадрадних метара филца направљеног од људске косе (за шта је било потребно ошишати око 240.000 људи), уз видео-документацију која је интегрални део поставке "Топлина", којом нас је Зоран Тодоровић представљао на 53. Бијеналу у Венцији, склоњена је са изложбе "Рефлексије нашег времена" у згради МСУ на Ушћу.
СКЛОЊЕНО: "Топлина" Зорана Тодоровића у МСУ / Фото Фејсбук / Зоран Тодоровић
Ово дело чији је циљ да створи непријатну алузију на логорске погоне из времена Другог светског рата, протерано је из приземља да би уступило место - кафићу! То су у петак у одвојеним реакцијама на "Фејсбуку" обзнанили сам аутор "Топлине", али и члан УО ове институције Владислав Шћепановић. Како се могло прочитати у обе изјаве, реч је о "инокосној" одлуци
в. д. директора Виктора Киша.
- Место је добро за кафану, а кафанизација културе је задати општи правац, па у том смислу предстоји и скидање читавог петог спрата, јер човек планира постављање изложбе венчаница - иронично је прокоментарисао Тодоровић, алудирајући на припрему изложбе француског модног кратора Жан-Пола Готјеа.
За Шћепановића је недопустиво "скидање" Тодоровићевог рада, али и радова који ће направити места за Готјеове венчанице. Наглашава да директор о својим плановима није претходно обавестио кустосе поставке "Рефлексије", како би изложбу сходно томе конципирали, па сада склањањем појединих дела она губи свој пуни смисао.
- Не слажем се да Музеј савремене уметности излаже Готјеове венчанице, зато што се као институција, која је дуго била у реконструкцији, својим програмом још није довољно профилисала да би себи допустила овакве излете у високу моду, какве раде светски музеји - истиче, за "Новости", Шћепановић. - За тако нешто много је прикладнији Музеј примењене уметности.
Према речима нашег саговорника, ова изложба није део годишњег програма о коме се изјашњавао Управни одбор, већ ванредни догађај за чије организовање в.д. директора не мора да добије одобрење УО.
- Без обзира на то, своје неслагање са изложном Готјеових венчаница износио сам на састанцима - изричит је Шћепановић.
На Управом одбору, наставља саговорник, као званична тачка дневног реда није било ни отварање кафића у приземљу здања које је и само културно добро. Реч је, заправо, како нам открива, о некој врсти "ад хок" кафетерије.
- Планирано је да се уз музеј подигне павиљон, у коме би био смештен кафић, што је сасвим примерено, али за то тренутно нема новца - закључује Шћепановић, који не крије незадовољство радом в. д. директора. - Можда се на следећем конкурсу изабере директор који зна да ради тај посао, а дотле би требало подржати кустосе који су сада једини који се како-тако носе са ситуацијом у којој се установа налази.
Оштар протест у петак су упутили и кустоси Музеја:
- Сматрамо да је недопустиво да изложбени простор самовољом в. д. директора добије другачију намену, и то без сагласности кустоса МСУ, аутора пројекта реконструкције ентеријера Музеја, као и Завода за заштиту споменика културе града Београда - пише између осталог у изјави коју је потписало девет музејских саветника и кустоса. - Таква одлука би одмах требало да се преиначи.
Кустоси нису сагласни ни са тим да је у излагачки програм уврштена изложба Love is Love Жан-Пола Готјеа, јер мисле да експонати - венчанице, нису примерени програмској политици МСУ:
- Због припреме те изложбе декроширана је поставка на петом нивоу Музеја, чиме је такође нарушена првобитна концепција изложбе "Рефлексије нашег времена". Коначно, у време када се музеји глобално суочавају са проблемом затварања или смањеног броја посетилаца услед ширења пандемије, идеја инвестирања у изузетно скупу путујућу "блокбастер" изложбу, од које се очекује да донесе профит великом посетом, одраз је крајње нестручног, некомпетентног и друштвено неодговорног вођења инстититуције - закључује се у саопштењу.
КИШ: КРАЈ ПОСТАВКE, СЕГМЕНТИ ОСТАЈУ
НА питање нашег листа како коментарише протесте уметника због уклањања дела поставке "Рефлексије нашег времена" у приземљу, односно на петом спрату, како би се уступило место кафићу, односно Готјеовој изложби, в. д. директора МСУ Викор Киш, рекао нам је да је оригинално ова поставка планирана да траје од марта до јуна, али да је све померено због пандемије: - У складу са оригиналном намером кустоског тима о трајању изложбе, која је и усвојена програмом, четири месеца након отварања, 27. октобра 2020, изложба је фактички завршена те су предузети кораци за реализацију нових програма и планова МСУ. Међутим, с обзиром на ситуацију са епидемијом и чињеницу да изложбу вероватно нису видели сви посетиоци који су то и намеравали, сегменти окончане изложбе "Рефлексије нашег времена" неће бити уклоњени, те ће посетиоци и даље бити у могућности да уживају у делима која је МСУ откупио у периоду између 1993. до 2019. - сматра Киш.
Препоручујемо
ОД ПРОГОНА ДО "БИСТРИХ ПОТОКА": МСУ у част пола века стваралаштва Божидара Мандића
24. 10. 2020. у 05:30
СПАСАВАЊЕ ПЛАНЕТE: У Парку скулптуре МСУ први део међународне поставке "Ефекат прегледа"
03. 10. 2020. у 07:52
БРИТАНСКИ ПРИРОДЊАЧКИ МУЗЕЈ: Врши ревизију Дарвинове колекције у светлу расизма
08. 09. 2020. у 23:41
"ТА КУЋА ЈЕ СТВАРНО УКЛЕТА" Мајци и оцу пререзао гркљан, па себи исекао вене: Нови детаљи породичне трагедије у Чачку
ПРВИ резултати истраге трагедије која је откривена у суботу ујутру у породичној кући у близини „Слободине“ раскрснице у Чачку, говоре да је Владимир Чарапић (47) ножем преклао врат својој мајци Мили (72), а потом и свом оцу Неђу (79). Затим је себи истим сечивом нанео више убода по грудима и стомаку, а на крају је пререзао вене леве руке и тако на смрт искрварио.
07. 12. 2025. у 13:36
НОВО РЕШЕЊЕ ЗА УКРАЈИНУ: Европа прави план у случају да се САД повуку из конфликта
ЕВРОПСКЕ дипломате припремају сценарио подршке Украјини у случају повлачења САД из конфликта, преноси Блумберг, позивајући се на изворе.
07. 12. 2025. у 13:19
Завршио глуму, па радио на мешалици, рат га удаљио од љубави - животни пут Јова Максића
ДЕТИЊСТВО глумца Јова Максића обликовало се у малој сеоској средини подно Динаре, у селу Плавно код Книна, где је породица живела због очевог свештеничког службовања. Рани период живота описује као време потпуне слободе и радости, када је готово читаво село било простор за игру и маштарије. У таквој атмосфери формирала се његова емотивна структура — везаност за заједницу, топлина породичних односа и захвалност за једноставне ствари.
07. 12. 2025. у 11:41
Коментари (1)