КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Дубина увида
КЊИГА Мила Ломпара, "Његош - биографија његовог песништва" јединствена је у нашој култури.
![КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Дубина увида КЊИЖЕВНА КРИТИКА: Дубина увида](/data/images/2020-08-10/11307_sladjanailic_fmob.jpg)
Фото: Приватна архива
Ауторов детаљан приступ поезији највећег српског песника омогућио нам је да стекнемо значајне, умногоме и нове, увиде у Његошево стваралаштво, али и да унеколико откријемо суптилне, а важне нијансе његове личности, његовог интимног света. Читајући ову књигу истовремено стичемо и увиде о поезији "апсолутног песника" у ширем, европском контексту и утврђујемо знања о њему као класичном песнику и српске и европске културе, зато што је у свом делу остварио укрштај хеленског и хришћанског, али и зато што се бавио и европским темама - темом ренегата - у "Горском вијенцу" и самозванца у "Лажном цару Шћепану малом". У том контексту "показано је како су истрага потурица и владавина самозванца само наизглед локалне и анегдоталне теме".
Бавећи се космичком поезијом, особито спевом "Лучом микрокозма", осим што показује како је Његош ситуиран у европском песништву, Мило Ломпар повлачи паралеле с мотивима песништва Симе Милутиновића Сарајлије и Јована Стерије Поповића, али показује у чему је различитост реализације тих мотива у поезији поменутих песника у односу на Његошеву.
Једна од значајних чињеница у вези са овом књигом јесте да читајући је, не обнављамо и не стичемо знања само о Његошевом стваралаштву, већ и о стваралаштву других песника, особито о поезији Јована Стерије Поповића, као и о односу - пре свега стваралачком односу Његоша и тих песника у српској култури.
Ломпар показује необичност односа Стерије и Његоша јер иако су живели у истом времену, иако њихово стваралаштво садржи исте мотиве, не постоје забелешке једног о делу другог и обрнуто. Истовремено, детаљно анализирајући Стеријине песме, мотивски сродне Његошевим, Ломпар показује зашто су та два песника изразити антиподи, зашто њихова искуства, сазнања и доживљај света одликује "супротносмерност", на чему се заснива "темељна песничка разлика":
"Иако су обојица били посвећени античком наслеђу, ипак, њихов избор унутар тог наслеђа открива знатну разлику песничких осећајности која прераста у слику два пола српског песничког искуства. То показује њихово схватање 'душе'. Јер, Стерија је у души могао видети као непролазно само оно опште, што је у свом најдубљем бићу и основи жива природа, која се појављује у свему појединачноме будући да 'у стоичком учењу нема ничег што би човека, мудраца, упућивало на довршавање његовог бића и његових задатака у неком животу изван тела и земаљске сфере дужности'. Његошева песничка реинтерпретација платонизма и гностицизма открива како је он душу поимао као непролазну индивидуалну супстанцу...", каже се у књизи.
Тврдњу да је Његош превасходно лирски песник, аутор образлаже анализом односа који се успостављају између поетичких, космолошких, танатолошких, идиличних и еротичких мотива у Његошевој песничкој артикулацији, а увид да је тај песник трагички, а не трагични образлаже чињеницом да се песник, заступајући у својим делима различите мотиве, а за тему узимајући различите догађаје, и оне које припадају историји, друштву, али и оне који су изразито лични, интимни, бавио релацијом Бог - човек, односно чињеницом да је у било којој врсти манифестности та веза константа.
Као најлепшу Његошеву песму аутор издваја "Ноћ скупљу вијека". Анализа те песме, слободно можемо казати, заузима централно место у књизи. Имајући свест о њеној комплексности, слојевитости, загонетности, па и деликатности, настојећи да је унеколико разумемо, слободни смо да искажемо дивљење и захвалност, због дубине увида коју нам је Мило Ломпар у овој књизи пружио.
Узимајући у обзир целокупан научни, друштвени и културни ангажман Мила Ломпара, са свежим сећањем на све што је до сада написао, а у његовом опусу много је капиталних дела, у свести нам је константно, с разлогом, чињеница да је он институција којој, баш због тога, никаква друга није потребна, док би свакој значајној требало да чини част да је он у њеном саставу.
![ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије](/data/images/2024-07-16/507480_1_kf.jpg?time=1721133501)
"ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА" Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије
ХРВАТСКА је болесно скупа, пише данашњи Јутарњи лист.
16. 07. 2024. у 13:26
![ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине](/data/images/2023-05-28/356271_tan2023-05-2518515416-3_kf.jpg?time=1721135419)
ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине
НАСТАВЉА се топлотни талас у Србији. Већ у подне температура у Смедеревској Паланци достигла је 38 степени. Пред нама је врео дан, а максимална температура и данас ће достићи 41 степен. Очекује се сунчано.
16. 07. 2024. у 14:13
![РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: Чекајте, дајте ми ципеле (ФОТО) РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: Чекајте, дајте ми ципеле (ФОТО)](/data/images/2024-07-15/507209_donald-tramp-pokusaj-ubistva-foto-profimedia-3_kf.jpg?time=1721047123)
РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: "Чекајте, дајте ми ципеле" (ФОТО)
"НЕ БИ требало да будем овде, требало би да сам мртав."
15. 07. 2024. у 14:38
Коментари (0)