АЕРОДРОМИ БУДУЋНОСТИ: Како одрживе праксе обликују ваздухопловство
СУОЧЕНИ са глобалним изазовима климатских промена, ваздухопловна индустрија се све више окреће ка одрживим праксама како би смањила свој еколошки отисак.
Фото: Shutterstock
Одрживо ваздухопловство постаје кључно у смањењу емисије угљен-диоксида (ЦО2) и других штетних гасова, уз истовремено одржавање економске ефикасности и сигурности путника. У овој транзицији, аеродроми играју кључну улогу, будући да су чворишта која повезују ваздухопловне активности са локалним заједницама и глобалним мрежама.
Ваздухопловство тренутно доприноси око 2% глобалних емисија ЦО2, али се очекује да ће се тај проценат повећати са растом броја путника. Због тога, индустрија мора пронаћи начине да смањи емисије кроз иновације и имплементацију нових технологија.
Електрични и хибридни авиони такође представљају будућност одрживог ваздухопловства. Иако су ови авиони још у фази развоја и тестирања, они обећавају значајно смањење емисија, посебно на краћим летовима. Произвођачи попут Аирбуса и Боеинга већ раде на прототиповима који би могли постати реалност у наредних десетак година.
Аеродроми су капија у наш свет и први утисак путника о дестинацијиј
Аеродроми имају кључну улогу у овој транзицији, јер представљају улазне и излазне тачке за милионе путника и тона терета годишње. Да би смањили свој еколошки отисак, аеродроми широм света уводе низ одрживих пракси.
Ефикасне зелене иницијативе укључују енергетски ефикасну инфраструктуру, усвајање обновљивих извора енергије и програме смањења отпада. Ове иницијативе су вођене одрживим горивом за ваздухопловство, флотом електричних возила и коришћењем паметних технологија.
Енергија и инфраструктура: Многи аеродроми прелазе на коришћење обновљивих извора енергије, попут соларних панела и ветропаркова. Пример за то је амстердамски аеродром Сцхипхол, који користи 100% зелену енергију из ветроелектрана. Поред тога, модернизација инфраструктуре, укључујући енергетски ефикасне зграде и осветљење, доприноси смањењу потрошње енергије.
Смањење отпада: Програми рециклаже и смањење употребе пластике постали су стандард на многим аеродромима. Увођењем дигиталних технологија, аеродроми смањују потребу за папирним картама и другим материјалима, чиме се додатно смањује отпад.
Транспорт и повезаност: Промоција јавног превоза и електричних возила за путовање до и са аеродрома помаже у смањењу емисија. Аеродроми као што је Хеатхроw у Лондону уводе електричне аутобусе и возила за унутрашњи превоз, чиме доприносе чистијем ваздуху у околини.
Заједнички напори и будућност
Да би одрживо ваздухопловство постало стварност, потребна је сарадња између влада, индустрије, академских институција и невладиних организација. Међународне организације попут Међународне организације цивилног ваздухопловства (ИЦАО) и Међународног удружења за ваздушни саобраћај (ИАТА) играју кључну улогу у постављању стандарда и подстицању иновација.
У будућности, одрживо ваздухопловство неће бити само опција, већ нужност. Аеродроми као кључни играчи у овој транзицији морају наставити да предводе применом зелених технологија и одрживих пракси, како би обезбедили бољу и чистију будућност за све нас.
Препоручујемо
ТРАМП ДОНЕО ОДЛУКУ: Повлачи амбасадоре и дипломате из окружења Србије
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Доналда Трампа повлачи скоро 30 каријерних дипломата са амбасадорских и других високих позиција у дипломатским представништвима САД у свету.
22. 12. 2025. у 10:32
РУСИ ЋЕ НАПАСТИ ЕУ МНОГО РАНИЈЕ: Велико упозорење из Украјине, позната година и главна мета
РУСИЈА је померила своје планове за директну агресију са 2030. на 2027. годину, а Европа је све гласнија о ризику од директног сукоба, у којем би се балтичке државе могле наћи под окупацијом.
20. 12. 2025. у 09:41
ХРВАТИ ПОСЛАЛИ ЈАСНУ ПОРУКУ: "Држава нам је на погрешном путу!"
ВЕЋИНА грађана Хрватске сматра да земља иде у погрешном смеру, а највише примедби имају на корупцију, инфлацију, ниске плате, мале пензије и сиромаштво, показало је децембарско истраживање Кробарометра, објављено у Дневнику хрватске Нове ТВ.
26. 12. 2025. у 12:34
Коментари (0)