ВИШЕ ОД 100 ОБОРЕНИХ И НИЈЕДАН ИЗГУБЉЕН АВИОН: Како је америчка индустрија изгубила од руске уговор са Индијом (ВИДЕО)

Предраг Стојковић
Предраг Стојковић

11. 08. 2024. у 20:33

ВРХУНАЦ аеронаутичког дизајна, овај авион се налази међу најбржим борбеним авионима на свету.

ВИШЕ ОД 100 ОБОРЕНИХ И НИЈЕДАН ИЗГУБЉЕН АВИОН: Како је америчка индустрија изгубила од руске уговор са Индијом (ВИДЕО)

Фото: Твитер


Његов борбени рекорд је изванредан, са преко 100 убистава у блиским борбама и беспрекорним рекордом да никада није оборен у борби из ваздуха. Ова историја без премца учвршћује га у легенде у војном ваздухопловству. Међутим, упркос изузетној борбеној способности, овај борбени авион се суочава са изазовом: привлачењем купаца на данашњем тржишту.

Да, говоримо о ником другом него о култном Боингу Ф-15 Игл (Eagle), сведочанству америчке генијалности и инжењерске изврсности.

Првобитно дизајниран од стране МекДонел Дагласа (сада део Боинга), Ф-15 је једносед, двомоторни борбени авион за све временске услове који је направљен да се супротстави серији ловаца МиГ СССР-а током Хладног рата.

Осим Сједињених Држава, Ф-15 је усвојило неколико других земаља, укључујући Саудијску Арабију, Јапан, Израел и Јужну Кореју, користећи различите варијанте које одговарају њиховим специфичним потребама.

Ф-15 EAGLE: ПОЛА ВЕКА ДОМИНАЦИЈЕ

Ф-15 Eagle је први пут полетео 1972. године, а до 1976. постао је саставни део ваздушног арсенала америчке војске. Са својом дуготрајношћу и свестраношћу без премца, он остаје борбени ловац на првој линији без премца ни са једним другим америчким авионом. После пет деценија, Ф-15 је и даље међу најбржим и најсвестранијим борбеним авионима икада направљеним.

Првобитно дизајниран да постигне брзину од 3,0 маха, захтеви Ф-15 су прилагођени на 2,5 маха да би се контролисали трошкови производње. Упркос овој модификацији, Ф-15 се појавио као врхунац ловаца за одржавање надмоћи у ваздуху. Године 1988. представљена је варијанта Strike Eagle, која се фокусира на копнене нападе дубоких удара, блиску ваздушну подршку пешадији и софистициране могућности електронског ратовања.

До данас је произведено најмање 1.198 јединица варијанти Ф-15 А/Б/Ц/Д/Ј/ДЈ, заједно са 61 Ф-15К Slam Eagles за Јужну Кореју. Штавише, тренутно је у употреби преко 525 побољшаних варијанти Стрике Eagle, а очекује се још више.

Фото: ЕПА

Текуће „блок“ надоградње, као што је замена мотора Ф110, деценијама држе Ф-15 на челу ваздухопловне технологије. Најновији модел, Ф-15EX, има повећан капацитет носивости, најсавременије контроле летења, дигитални кокпит, модернизоване сензоре, побољшане радаре и робусне могућности електронског ратовања.

Иако стара авионика Ф-15 и недостатак стелт способности можда неће парирати најновијим ловцима 5. и 6. генерације, он наставља да пружа УСАФ-у разноврсну, вишенаменску платформу за одбрану ваздушног простора и базе, блиску ваздушну подршку, дубоке ударе, извиђање и електронско ратовање. План УСАФ-а да набави 144 ловца Ф-15EX наглашава његову сталну стратешку вредност.

 


МОГУЋНОСТИ КОЈЕ ИЗДРЖАВАЈУ ТЕСТ ВРЕМЕНА

Признат као један од најбржих борбених авиона на свету, Ф-15 је најуспешнији савремени ловац, са преко 100 победа и нула губитака у ваздушним борбама, које су првенствено оствариле израелске ваздухопловне снаге.

Његов рекорд премашује Ф-16 (76-1), Ф-14 Томкет (135-4), па чак и легенду бокса Мајка Тајсона (50-6). Ниједан други ловац у историји се не може похвалити бољим резултатом у стварним ваздушним борбама.

Током протеклих пет деценија, око 125 америчких Ф-15 је изгубљено, углавном због грешака пилота у условима слабе видљивости, инцидената на земљи или несрећа на обуци. Ово значи изванредан сервисни рекорд од мање од два уништена авиона на 100.000 сати лета, што сведочи о издржљивости и перформансама Ф-15.

Ф-15 је био пионир у ваздушним борбама. Био је то први борбени авион способан да истовремено гађа више непријатељских циљева са удаљености до 100 миља.

Са својим напредним радарским системом на носу и најсавременијим радарским навођеним пројектилима ваздух-ваздух, Ф-15 је могао да елиминише претње пре него што су уопште схватили шта се дешава, постављајући нови стандард у технологији ваздушног ратовања.

 

ИНДИЈА ВЕРОВАТНО НЕЋЕ КУПИТИ Ф-15?

Године 2022. Боинг је добио кључну дозволу од америчке владе да истражи могућност продаје борбеног авиона Ф-15EX Индији. Овај потез је омогућио Боингу да одговори на захтев индијског ваздухопловства (ИАФ) за информацијама (РФИ) док настоји да набави 114 вишенаменских борбених авиона (МРЦА) са глобалног тржишта. Међутим, шансе да Индија изабере Ф-15 остају мале.

Па, зашто Индија не купује Ф-15? Зашто овај светски познати борбени авион није нашао место у војном саставу Индије?

Примарни разлог је тај што Индија већ користи око 270+ авиона Сухој-30 које је развила руска компанија Сухој Авиатион Цорпоратион. Овај ловац 4. генерације је посебно дизајниран да се такмичи са Ф-15 и остаје веома способан авион за потребе одбране Индије.

Фото ИАФ

Индија тренутно спроводи велики план за надоградњу својих постојећих борбених авиона Сухој-30МКИ руског порекла. Овај пројекат има за циљ да авион опреми напредним радарима, авиоником, оружјем већег домета и мулти-сензорском фузионом технологијом, осигуравајући да остану конкурентни у ваздушним борбама у наредних 30 година.

Су-30МКИ — индијска варијанта — је огроман вишенаменски авион дизајниран да одржи супериорност у ваздуху, покретан са два мотора. Дизајниран да задовољи различите потребе индијског ваздухопловства, овај двосед је способан да обавља више улога истовремено, укључујући и оне пресретача, бомбардера и тренера.

СУ-30 МКИ

Млазњак покрећу два моћна турбовентилаторска мотора Љулка АЛ-31ФП са накнадним сагоревањем, што га чини окретним и робусним. Са распоном крила од 14,7 метара, Су-30 је заиста велики авион, што одражава његову свестраност и снагу. Индијска варијанта Су-30 је претрпела бројне модификације како би се задовољила специфично оперативним захтевима ИАФ-а.

У извештају Тајмс оф Индија у јулу 2024. године процењена је цена прве серије од 84 надограђена авиона Сухој на приближно 63.000 круна (7,87 милијарди долара). Ова побољшања имају за циљ да учине „Супер“ Сухој моћнијим и исплативијим, нудећи могућности сличне ловцима пете генерације, иако без скривености.

Иако се Ф-15 сматра мало супериорнијим, он такође долази са значајном ценом. Одељење одбране цени Ф-15EX на 110 милиона долара по јединици, искључујући цену основне опреме као што су симулатори, ЕПАВСС и капсуле за циљање/ИРСТ. Укључујући ове елементе, укупна цена по јединици Ф-15EX расте на приближно 136,7 милиона долара.

Такође, одлучивање за Ф-15 би вероватно довело до логистичких изазова и изазова одржавања за индијско ваздухопловство, што би потенцијално утицало на њихову оперативну спремност.

Фото: ЕПА



ПОРЕЂЕЊЕ Ф-15 ИГЛ И СУ-30 МКИ

Ф-15 Игл (Eagle) и Су-30 МКИ показују мале разлике у перформансама и наоружању.

Ф-15 Eagle се може похвалити већом максималном брзином у поређењу са Су-30 МКИ. Док Су-30 МКИ може да постигне брзину до 2 Маха, Ф-15 Eagle достиже мало више од 2,5 Маха. Поред тога, Ф-15 има супериорни максимални домет од 3.900 километара, у поређењу са Су-30 од 3.000 километара.

Оба авиона имају 12 носача, што им омогућава да носе широку лепезу наоружања. Ф-15 Eagle може бити опремљен са до осам Рајтеон АМРААМ радарско навођених пројектила средњег домета ваздух-ваздух, до четири Рајтеон АИМ-7Ф/М радарски вођене ракете Спероу, или до четири Лоцкид Мартин/ Рајтеон АИМ-9ЛМ инфрацрвене вођене ракете Сајдвиндер.

С друге стране, Су-30 МКИ нуди разноврстан ракетни арсенал, укључујући Х-29Л/Т/ТИе, Х-31А/П, Х-59М и Нирбхаи.

Флота Су-30 Индијског ратног ваздухопловства такође је способна да лансира суперсоничне крстареће ракете БрахМос. Поред тога, Су-30 МКИ може да носи носаче за ракете и ласерски навођене бомбе КАБ-500 и КАБ-1500 заједно са ракетама ваздух-ваздух као што су Вимпел Р-27Р, Р-73 и Р-77.


Легендарни статус Ф-15 у ваздушним борбама је неспоран. Међутим, одлука Индије да се фокусира на надоградњу своје постојеће флоте Сухој уместо на улагање у Ф-15EX одражава прагматичан приступ модернизацији својих ваздушних снага.

Како Ф-15 наставља да се развија, можда ће пронаћи нова тржишта, али за сада, његов пут у индијско ваздухопловство остаје неизвестан.


eurasiantimes.com/Схубханги Палве

БОНУС ВИДЕО - РУСКА СЕВЕРНА ФЛОТА: Погледајте вежбе противподморничког ратовања у Баренцовом мору

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News

Коментари (0)

КО ЈЕ КАРИЈЕВ СИН? Освајао медаље са репрезентацијом Немачке, оженио лепотицу (ФОТО)