КАТАСТРОФА ЗА АМЕРИКУ: Ловац вредан 2.000 милијарди $ има проблем са мотором
ТРЕНУТНИ, проблематични мотор Ф135 авиона Ф-35, који сада захтева поправку вредну више милијарди долара, директан је резултат „штедљивих, фунтама глупих“ одлука донетих пре неколико деценија.

Фото: Профимедиа
Зашто ће Америчко ратно ваздухопловство (USAF) сада потрошити скоро 3 милијарде долара на решавање проблема са моторима Ф135 који су направљени за ловачки авион Ф-35? Мотор је био проблем за овај програм од самог почетка, и све индикације указују на то да ће се његови недостаци само погоршавати током времена.
Тренутно, мотор пролази кроз „надоградњу језгра мотора“ (ECU) како је описао произвођач оригиналне опреме (OEM), Прат и Витни.
Овај свеобухватни програм је осмишљен да побољша издржљивост и перформансе мотора.
Поправке за дизајн језгра требало би да буду уведене у употребу до 2029. године, што значи још четири године истих главобоља са стопама доступности и другим скупим недостацима.
Па, како се све ово догодило?
Како је најскупљи програм система наоружања у историји Министарства одбране САД завршио са мотором склоним проблемима? Своје виђење дао је Reuben F. Johnson консултант у Пентагону и Британским оружаним снагама.
У настојању да пружим свеобухватан одговор, већи део свог живота провео сам у одбрамбеном сектору ваздухопловне индустрије. Имао сам прилику да будем сведок неких историјских тренутака у развоју неких од најнапреднијих авиона, аеромотора, ракетних система и радара икада произведених у САД, каже Џонсон.
Такође сам могао да видим како се неки од њих пројектују од темеља и да их касније посматрам како се развијају, еволуирају и расту од потпуно нових концепата до прототипова, а затим и до модела за производњу.
Људи су ме питали шта је то у томе да радим у одељењима за дизајн и развој одбрамбене компаније што је некога припремало за пословање у комерцијалном свету.
Мој одговор је био једноставан.
Укључивање у процес развоја система наоружања који ће бити у употреби деценијама учи човека непроцењивој лекцији.
Та лекција је, једноставно речено, да ће се ситне грешке направљене у почетним фазама пројектовања – током година употребе тог система наоружања – геометријски ширити и на крају могу постати превелике.
-Не постоје 'мале грешке' када је у питању било који програм, посебно ако ће бити активан дуги низ година, казао је Р.Ф. Џонсон.
„Постоје само оно што се у том тренутку чини као безначајне грешке које прерасту у велике и постају ужасно скупе.“
F135 је уџбенички пример управо ове врсте дилеме.
РАТОВИ МОТОРАОсамдесетих година прошлог века, два главна америчка произвођача млазних мотора, GE и Pratt & Whitney (PW), били су укључени у оно што је у историји постало познато као Велики рат мотора.
Мотори GE F110 и PW F100 који покрећу авионе F-15 и F-16 били су резултат тог такмичења, при чему су оба мотора купили различити купци за те авионе, и од стране америчке војске и од стране извозних корисника.
Оно што се затим догодило био је други круг исте врсте рата мотора. Обе компаније су почеле да развијају моторе за покретање онога што је тада названо Напредни тактички ловац (ATF) за Америчко ратно ваздухопловство.
Два прототипа авиона, сваки од њих су произвели дизајнерски тимови: Northrop и McDonnell-Douglas YF-23 и Lockheed-Boeing-General Dynamics YF-22.
Један прототип из сваког тима покретала су два PW YF119 мотора, а један из сваког тима имао је уграђена два GE YF120 мотора.
Међутим, ова два мотора су била веома различита.
YF119 је био лакши, оцењен као мање технички ризичан, а такође и јефтинији.
GE YF120 је био тежи, али напреднији и такође је био супериорнији у перформансама.
Ово се посебно односило на један од најважнијих захтева за ATF програм: способност авиона да изводи суперкрстарење.
Разлика у максималној брзини у односу на инсталиране перформансе авиона и комбинација мотора током тестирања 1990. године је показатељна:
YF-22 (мотори YF119): Мах 1,43
YF-22 (мотори YF120): Мах 1,58
YF-23 (мотори YF119): Мах 1,43
YF-23 (мотори YF120): Мах 1,6+
Укратко, мотор YF120 је показао супериорне перформансе у оба прототипа авиона, а YF-23 је био ефикаснији авион од YF-22.
Ово може објаснити зашто данас многи од оних који су упознати са перформансама прототипова и даље говоре да је Америчко ратно ваздухопловство изабрало безбеднију, јефтинију – али и мање способну комбинацију авиона и мотора.
Неки од инжењера компаније GE (Џенерал електрик) који су учествовали у програму YF120 били су директнији. YF120 је био „прави ловачки мотор 5. генерације.
Међутим, прототип мотора PW YF119 није се значајно разликовао од стандардног F100, осим другачијег вентилатора и неких других модификација хардвера. Дакле, мотор „F119“ који је изабрало Америчко ратно ваздухопловство (USAAF) био је мотор само на папиру.
Ако није постојао, препуштено је PW-у да га развије након што је избор направљен.
USAAF је изабрао нешто што би могло да претвори JP4 у буку, али то није био мотор следеће генерације.“
ОДЛУКА О МОТОРУ F-35
Премотајмо у 2000-те, и сада је време да се изабере мотор за F-35.
Две компаније су поднеле предлоге за моторе који би били деривати њихових оригиналних мотора F-22 и оптимизовани за захтеве једног мотора F-35.
Мотор F119 је коришћен за развој F135, а GE је конвертовао свој дизајн F120 у F136.
Програми са два мотора су одржавани неколико година све док напори GE/Rolls-Royce-а за F136 нису прекинути 2011. године, чиме је отворен пут за монопол модела PW F135 међу купцима F-35.
Велики рат мотора је коначно завршен. Нажалост, слабије перформансе дизајна F119 када је конвертован у F-135 као један мотор постале су израженије и нису биле оптималне.
То је захтевало да мотор прође кроз бројне поправке како би се решила чињеница да је коришћен изнад својих пројектованих перформанси.
Данас, то чини милијарде које сада морају бити потрошене на ове поправке, као и на ECU.
Иронично је то што је образложење за отказивање F120, који би вероватно био бољи мотор за F-35, био тај што је то био непотребан трошак.
КОЛИКО ВИШЕ?
Равно ваздухопловство САД је данас приморано да потроши 3 милијарде долара на решавање проблема са F135. Можете ли рећи „штедљиво и безумно“?
nationalsecurityjournal.org/Reuben F. Johnson
БОНУС ВИДЕО - ШАМПИОНИ У ФОКУСУ: Страхиња Тривковић дипломата знања и спорта

"ТО ЛИЦЕ, ТЕ УСНЕ..." Трамп поново изазвао пажњу коментаром о својој портпаролки Каролин Левит (28)
АМЕРИЧКИ председник Доналд Трамп поново је доспео у жижу јавности због необичног коментара о изгледу портпаролке Беле куће Каролин Левит.
14. 10. 2025. у 14:48

"ПЉЕСКАЛА РУКАМА И СЛАВИЛА УБИСТВО" Лавров: Сви се сећамо како је смрт Гадафија одушевила Хилари Клинтон
РУСКИ министар спољних послова Сергеј Лавров рекао је да памти како је бивша америчка државна секретарка Хилари Клинтон пљескала рукама и славила убиство либијског лидера Моамера Гадафија 2011. године и алудирао да бивши сиријски председник Башар ел Асад тренутно живи у Москви, јер су њему и његовој породици прећени сличним физичким уништењем у Сирији.
14. 10. 2025. у 13:06

УШАО У РАКУ ПОСЛЕ СПУШТАЊА КОВЧЕГА: Син се опростио од Халида Бешлића (ФОТО)
ОПРОШТАЈ у Сарајеву од легенде народне музике, певача Халида Бешлића.
13. 10. 2025. у 15:50
Коментари (0)