У СВЕТУ ЈАГМА ЗА ОВИМ ПРОИЗВОДИМА: Праве их само у Кини, али сада нема довољно бродова за њихов превоз
ПОРЕМЕЋАЈИ у бродској логистици због пандемије довели су до несташице контејнера за испоруку робе. Сада изнајмљивање једног контејнера кошта и до 10.000 долара. У европским лукама се сналазе како знају и умеју.
![У СВЕТУ ЈАГМА ЗА ОВИМ ПРОИЗВОДИМА: Праве их само у Кини, али сада нема довољно бродова за њихов превоз У СВЕТУ ЈАГМА ЗА ОВИМ ПРОИЗВОДИМА: Праве их само у Кини, али сада нема довољно бродова за њихов превоз](/data/images/2021-04-13/85358_h-56794462_fmob.jpg)
Foto: EPA
Свако ко мора да испоручи нешто веће или много нечега малог – може да изнајми транспортни контејнер направљен по ИСО стандарду. Али то тренутно није лако јер контејнера нема их довољно. А ни куповина новог није лака.
Франкфуртер алгемајне цајтунг је истраживао тему и сазнао да постоје само две фирме које праве и продају контејнере – обе су у Кини. У Европи се може добити само половни. Јер, нови се из Кине не шаљу празни, већ их купац у Европи преузима тек кад се испразне од робе из првобитне пошиљке.
Повећали су се и трошкови изнајмљивања контејнера, као и путни трошкови. Транспорт стандардног контејнера (од 40 стопа то јест нешто више од 12 метара) бродом из луке у Кини пре пандмеије коштао је око 1.000 америчких долара. Тренутно цене знају да буду и десетоструке, до 10.000 долара.
Раст цена је увек знак неравнотеже. У овом случају то значи: повећање потражње за контејнерима или бродским простором уз стагнацију или чак опадање понуде.
Јагма за местом на броду
Тренутно недостаје и бродова теретњака.
- Готово да није остало резервних бродова - рекао је Ролф Хабсен Јансен, извршни директор логистичке групе Хапаг-Лојд за магазин Шпигел. Многи бродовласници последњих година мало су улагали у своју флоту. На краће стазе неће бити ни више бродова – а ни више контејнера.
Заправо, није контејнера премало. Они се готово никада не користе за једнократни превоз већ се рецимо контејнер са кинеским играчкама који стигне у европску луку истовари, а онда се у њега натоваре немачки делови за машине који одмах иду у Азију или Северну Америку.
Али, већ годину дана, од избијања пандемије, устаљени ред вожње између континената више не функционише.
Када се ових дана говори о уским грлима у испоруци, обично се помене Суецки канал где је недавно заглављени дивовски брод Евер Гивен изазвао огроман застој. Иако је канал поново проходан, проблем још није решен.
- Бродови у Европу или Азију стижу са закашњењем од једне до две недеље. А када у велике луке истовремено стигне превише теретњака, настају гужве. Повратна путовања се одлажу, или отказају - каже Јансен.
Анете Кригер из луке Хамбург каже да је блокада Суецког канала само део мозаика у логистичком плану који се распао.
- Хамбург је већ месецима суочен са кашњењем бродова од две недеље – у неким случајевима и знатно дуже.
Пандемија, невреме и Брегзит
- Проблеми су започели пре око девет месеци „након што је на Далеком истоку после првог локдауна производња поново покренута и када се потражња за транспортним капацитетима знатно повећала. Остали фактори били су неповољне временске прилике током зимских месеци и Брегзит - каже Кригер.
Све прекоокеанске луке у Европи трпе због све већих кашњења у интерконтиненталном саобраћају. Капацитет највеће европске луке сада достиже своје границе, рекао је недавно портпарол луке Ротердам: „Морамо се снаћи са оним што имамо на пристаништу, дакле са бројем дизалица и терминала.“
Лука Хамбург је већ реаговала колико је могла. За контејнере је рашчишћено још 100.000 квадратних метара простора.
(Курир)
Препоручујемо
![ЗАГЛАВЉЕН БРОД ПОД ИСТРАГОМ: Управа Суецког канала предлаже ново решење (ФОТО/ВИДЕО) ЗАГЛАВЉЕН БРОД ПОД ИСТРАГОМ: Управа Суецког канала предлаже ново решење (ФОТО/ВИДЕО)](/data/images/2021-04-07/83211_nasa_t.jpg?time=1617794718)
ЗАГЛАВЉЕН БРОД ПОД ИСТРАГОМ: Управа Суецког канала предлаже ново решење (ФОТО/ВИДЕО)
07. 04. 2021. у 13:25
![СУЕЦКИ КАНАЛ ПОНОВО БЛОКИРАН? Нови проблеми са бродом - у помоћ пристигли и тегљачи СУЕЦКИ КАНАЛ ПОНОВО БЛОКИРАН? Нови проблеми са бродом - у помоћ пристигли и тегљачи](/data/images/2021-04-03/81741_suecki-kanal_t.jpg?time=1617717481)
СУЕЦКИ КАНАЛ ПОНОВО БЛОКИРАН? Нови проблеми са бродом - у помоћ пристигли и тегљачи
06. 04. 2021. у 15:56
![ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије](/data/images/2024-07-16/507480_1_kf.jpg?time=1721133501)
"ХРВАТСКА ЈЕ БОЛЕСНО СКУПА" Само у четири европске земље је јефтиније живети, поражавајући подаци за комшије
ХРВАТСКА је болесно скупа, пише данашњи Јутарњи лист.
16. 07. 2024. у 13:26
![ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине](/data/images/2023-05-28/356271_tan2023-05-2518515416-3_kf.jpg?time=1721135419)
ЕВО КАДА ТАЧНО СТИЖЕ РАСХЛАЂЕЊЕ: Ови делови Србије биће први на удару пљускова и грмљавине
НАСТАВЉА се топлотни талас у Србији. Већ у подне температура у Смедеревској Паланци достигла је 38 степени. Пред нама је врео дан, а максимална температура и данас ће достићи 41 степен. Очекује се сунчано.
16. 07. 2024. у 14:13
![РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: Чекајте, дајте ми ципеле (ФОТО) РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: Чекајте, дајте ми ципеле (ФОТО)](/data/images/2024-07-15/507209_donald-tramp-pokusaj-ubistva-foto-profimedia-3_kf.jpg?time=1721047123)
РЕШЕНА МИСТЕРИЈА Зашто је Трамп викао: "Чекајте, дајте ми ципеле" (ФОТО)
"НЕ БИ требало да будем овде, требало би да сам мртав."
15. 07. 2024. у 14:38
Коментари (1)