НА ПУТУ БАЈКОВИТИХ ЗВУКОВА: Нађа Дорник, млада српска пијанисткиња и харфисткиња, успешно гради каријеру у Паризу (ФОТО)

КАДА је неко рођен на Светски дан музике, као што је то српска пијанисткиња и харфисткиња Нађа Дорник (23), онда је ваљда богомдано предодређен коме ће се уметничком царству приволети.

НА ПУТУ БАЈКОВИТИХ ЗВУКОВА: Нађа Дорник, млада српска пијанисткиња и харфисткиња, успешно гради каријеру у Паризу (ФОТО)

Фото: Горан Чворовић

 Нађа тренутно спрема докторат из клавира на престижном Националном конзерваторијуму у Паризу, а својим наступима никога не оставља равнодушним. Награде, зато, пљуште једна за другом. Како свира, показао је и позив да наступа у чувеном "Карнеги холу" у Њујорку, са само 14 година.

- Награђена сам на светском такмичењу "Клавир и жице" и награда ми је била да одржим наступ и са харфом, а онда и са клавиром. Много публике, невероватно искуство које ми је дало подстрек да наставим даље – каже Дорник за "Новости".

Имала је само 4 године, када је родитељима, тек тако, саопштила да жели да се бави музиком и затражила од њих да је одведу у музичку школу.

- Не знам откуд та љубав. Нико у мојој породици није музичар, нити се бавио музиком – каже наша саговорница.

Фото: Горан Чворовић

Одмах је кренула у припремни разред музичке школе "Вучковић". Почела је с клавиром. Са осам година, придружила је и харфу.

- Од почетка сам имала добру професорку, Сташу Мирковић Грујић – истиче Дорник.

Уследио је, затим, прелазак у средњу музичку школу "Мокрањац" где је код Дијане Сретеновић добила одређену слободу и која је усмерила на прави пут.

- Што се тиче клавира, могу у потпуности да се захвалим професорки Жељки Воркапић у "Мокрањцу", захваљујући којој сам овде у оштрој конкуренцији једна од најбољих пијанисткиња. Без ње то сигурно не би било тако.

Фото Г. Чворовић

Љубав према клавиру би могла да буде и неко опште место у животу музичара, али она према харфи, инструменту са 47 жица, нешто је посебно, другачије, што се ретко среће.

- Чим сам први пут чула њен звук, хтела сам да откријем како функционише. То је инструмент за који сматрамо да долази из бајки. Звук харфе није само оно што можемо да видимо у филмовима, много је више од тога – истиче Нађа.

Њен бајковити интернационални пут је почео још у "Мокрањцу". Наступала је на значајним местима. Била је позвана на Светски конгрес харфе 2017. у Хонгконгу, освојила прву награду на такмичењу клавира "Прокофјев" у Прагу, доста је путовала, освојила велики број награда.

У СРБИЈИ У РУСКОМ ДОМУ

Нађа Дорник је у априлу наступала у Србији, у Руском дому у Београду.

- Надам се да ћу ускоро имати прилику поново да свирам у мом родном граду – истиче. 

- Док сам била у Београду, много ми је помогло то што сам више пута наступала као солиста са оркестром Министарства одбране "Станислав Бинички" који ми је био велика подршка још од моје 12. године. То ми је дало сигурност и подстакло да будем што боља – наглашава наша млада уметница.

Уследиле су студије у Француској, где је желела да дође зато што је професорка Изабел Морети у Националном конзерваторијуму за музику и балет најпознатија харфисткиња на свету. Каже и да је одличан педагог. Све то утицало је на то да добије мотивацију да остане у Паризу и ту гради каријеру.

Завршила је два мастера, за клавир, и за харфу. Тренутно се налази на докторским студијама извођача за клавир на истом конзерваторијуму. Прошла је оштру конкуренцију. Пријавило се сто кандидата, а бирали су седморо за све инструменте. Од пијаниста их је троје. Нажалост, за највиши ниво усавршавања морала је да одабере само један инструмент.

Фото: Горан Чворовић

- Изабрала сам клавир, нисам могла и харфу, јер ми пружа више могућности за наставак каријере – наводи Дорникова која, паралелно, похађа и трећи мастер, камерне музике.

Највише је привлачи и погађа музика Рахмањинова и Скрјабина, док се током докторских студија посветила делима Скрајбина и Шимановског, имајући у виду да су били инспирисани Паризом. На конзерваторијуму је оформила и свој трио, "Нептун", за камерну музику. Уз њу наступају још виолончелиста, Француз Шарл Гоге и виолинисткиња Ај Накану из Јапана. Држе концерте широм Француске.

Нађу Дорник су до сада позивали на многобројне фестивале. Одржала је концерт харфе и клавира у Минхену, свирала на фестивалу "Клавирски рандеву" у Ници и "Шопен" у Паризу. Наступила је и на "Лирској арени" на Монмартру где је извела један од најтежих концерата за клавир, финале Трећег Рахмањиновог концерта, када је француска критика изузетно позитивно оценила њен наступ. Претходних дана свирала је у Шпанском културном центру, наступала је раније и у Културном центру Србије, а имала је и концерт посвећен 150. годишњици рођења Рахмањинова у сали "Корто" у Паризу.

Фото: Горан Чворовић

- Планирам да будем што више на сцени. То је нешто што ме заиста радује и што много волим – говори ова талентована девојка.

Колико Нађу цене у Паризу, показује и податак везан за сарадњу Националног конзерваторијума са Војним музејом у Паризу. Требало је да се изаберу три пројекта студената за наступ, а за сва три изабрана је она: соло клавирски концерт ће имати у марту 2025, а у мају исте године концерт харфе и наступ са својим триом! Следеће године свираће у Колмару на лето, а са триом у јануару на париској Бастиљи...

- Желим да изградим светску каријеру. Пут до тога води кроз наступе, напоран рад и што више усавршавања – не крије амбиције.

ПОСВЕЋИВАЊЕ КАРИЈЕРИ

- Тежак је живот за младе уметнике у Паризу, где боравим већ седам година. Финансијски није лако. Као добар студент, добијам од Француске државе једнократне стипендије, али оне нису довољне. Очекујем да добијем и стипендију из Србије. Зарађујем и од концерата и давања часова. Желела бих, ипак, да се у потпуности посветим каријери – истиче Дорникова.

Занимљиво је да се љубав према два инструмента осећа у њеним интерпретацијама.

- Често ми говоре да мој звук на клавиру асоцира на харфу. Истовремено, недавно сам добила комплимент да свирам енергично и оркестарски. Не вреди само једно или друго, извођење треба да буде комбинација свега тога.

У записаним нотама постоје само назнаке које не могу да до краја открију како је композитор тачно предвидео да се одсвира његово дело, и ту долази до изражаја сензибилитет извођача.

Фото Г. Чворовић

- Слажем се с тим. Музика није математика, не може да се изводи само на један начин, све зависи од интерпретатора и његовог погледа на музику. Не можемо тачно да знамо шта је композитор желео, али можемо да се приближимо томе.

Кад није математима, шта је, онда, музика?

- Нешто недодирљиво, мистично. Музика је прича. Веза поезије, нарације и сликарства, у нотама – говори, као да свира на харфи, Нађа Дорник.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

ЕКСКЛУЗИВНО: Ово су писма Милеве и Ајнштајна које је Србија купила на аукцији (ФОТО)

МИНИСТАРСТВО културе је, припремајући се за обележавање 150 година од рођења српске научнице Милеве Ајнштајн, на аукцији аукцијске куће Кристи у Лондону купило вредну документарну грађу коју чини серија од 43 потписана аутограмска писма Алберта Ајнштајна упућена Милеви Марић, са 10 аутограмских писама које је потписала Милева, упућених Ајнштајну.

12. 12. 2024. у 13:43

Коментари (0)

ДВАДЕСЕТ ГРАДОВА ОБОГАЋЕНО УРБАНИМ ВРТОВИМА У ОКВИРУ ПРОЈЕКТА : „Никло као ја“