ШПИЈУН КОЈИ ЈЕ ЗАВОЛЕО СРБЕ: Путопис пољског кнеза Сапјехе "Путовање по словенским земљама" је у ствари извештај из обавештајне мисије
ПУТОПИС "Путовање по словенским земљама" је у ствари извештај из обавештајне мисије пољског кнеза Александра Сапјехе по Далмацији, Босни и Херцеговини и Дубровнику 1804-1805. у коме се често помињу Срби, али никада под својим именом већ као Морлаци или "Грци" у значењу-православци. За научнике је и даље енигма зашто је Пољак који је помагао Први српски устанак избегавао да у својој књизи помене Србе.
ПУТОПИС "Путовање по словенским земљама" је у ствари извештај из обавештајне мисије пољског кнеза Александра Сапјехе по Далмацији, Босни и Херцеговини и Дубровнику 1804-1805. у коме се често помињу Срби, али никада под својим именом већ као Морлаци или "Грци" у значењу-православци. За научнике је и даље енигма зашто је Пољак који је помагао Први српски устанак избегавао да у својој књизи помене Србе.
- Сапјеха је на пут кренуо као природњак, материјално добро обезбеђен путник, који је поред научних циљева, по свој прилици, обављао и неке друге задатке, о чијим циљевима не постоје јединствене оцене. Неки сматрају да је био војни, а други су убеђени да је био политички агент, а спорно је и за кога је радио - каже један од најугледнијих слависта нашег времена, др Дејан Ајдачић.
Он је превео Сапјехин путопис и написао студију неопходну за његово "декодирање" и оба дела су праћена обиљем илустрација које приказују "Морлаке", Србе са далматинско-босанско-херцеговачке Војне границе, објављене као једна раскошна књига у издању новосадског "Прометеја".
- Догађаје описане у путопису Александра Сапјехе из 1804. и 1805. године тешко разумети без познавања политичких прилика у деценијама на прелому 18. и 19. века. Задаци, циљеви и припрема његовог путовања у словенске земље су окружени велом ћутања, али када се Сапјехин путопис сагледа заједно са другим документима указује се прави шпијунски трилер. Загонетка зашто Србе не назива Србима, иако се у својој тајној мисији се ослањао првенствено на њих. Давали су му пратњу, водиче, смештај у кућама и манстирима, али он никада не користи етноним Срби већ конфесионалне маркере: "грчке вере", "шизматици", "Грци", Морлаци. То је утолико необичније када се има у виду да је Пољак под маском научног путовања обављао и политичку мисију у корист српског устанка, да је, можда, био проруски усмерен агент. Слика Сапјехе и његовог дела још није довршена, а питање је да ли ће икада и бити, јер су руски архивски документи о њему недоступни. Оно што је сигурно је да Сапјехин извештај даје значајне податке о Србима у аустријској Војној Крајини и Босни и Херцеговини - указује др Ајдачић.
Он наводи да су историчари утврдили да је Сапјеха "у дубокој конспирацији, помагао устаничко расположење међу Србима у Херцеговини и добро познавао балканске прилике... као и "да је радио за Наполеонову обавештајну мрежу". Карактеристични су били кнежеви чести контакти са православним клером, на пример у манастиру Житомислић, Мостару и другим местима "у којима је настојао да се обавести о расположењу према устанку Црнога Ђорђа; зна се и да је носио менице и гарантна писма која су гласила на српске трговце, а имала да послуже за куповину оружја; циљ му је, дакле, недвосмислено био подстицање устанка и, могућно, утирање пута француској војсци".
Непрестано коришћење термина Морлаци, како су Млеци називали Словене у Далмацији, можда има и врло субјективан узрок. Наиме, Сапјехи су се једноставни, срдачни, срчани и скромни Срби веома допали и подсетили га на приче о врлинама старих Пољака, па је он помоћу назива Морлаци доказивао да је реч о истом народу.
Кнез је уочио да су само Јужни Словени звали Пољаке именом које они користе за себе, док су их сви остали називали Лехи или Лахи, па је закључио: "Тачно је да су она наша браћа насељена уз море сама себе назвала по положају: "морски Ласи" или Морлаци, док су они који су имали своја поља у равници себе назвали Пољским Ласима, односно Пољацима". Житељи Котара су већ Морлаци, они увек иду наоружани, у црвеној и тамноплавој одећи, као Краковљани, при чему више воле ово друго. У опису обичаја ових народа нећу заборавити њихово рухо, које је блиско старопољском".
Сапјеха је забележио да су "Морлаци обузети јуначком прошлошћу" и да у свакој прилици певају јуначке песме.
- Путописац зна да је Марко Краљевић јунак о коме је слушао многе песме, па пише како су момци из његове пратње, када су кренули из Скрадина ка Буковици, почели да певају: "своју уобичајену песму о Краљевићу Марку". Сапјеха на неколико места уз Крку и Цетину помиње како Морлаци певају песме о Марку Краљевићу. Пише да песме о Марку нису биле заборављене ни на гозби у близини Книна. У некој кући у имотском пољу, са аустријске стране али већ близу турске границе, пољски путописац бележи како је слушао песму праћену гуслама - наводи др Ајдачић.
Он указује да Сапјеха православно свештенство називао: грчки редовници, грчки монаси, шизматици, калуђери, а да се назив "ортодоксни" у значењу "исправно учење, правоверје", у његовом тексту не јавља, као ни превод "православни".
- У Сапјехином тексту, реч шизматик, проистекла из речи шизма - раскол, у католичкој цркви означава вероисповест и вернике који су одступили од хришћанске вере и цркве. Иако та реч са становишта католика подразумева негативно значење, у Сапјехином тексту она се користи неутралније и не прате је додатни увредљиви тонови - каже др Ајдачић.
Објашњење се може наћи у дубоком утиску које су не пољског племића оставиле посете српским манастирима скривеним у шумама и врлетима.
- Усред најгушћег дрвећа, на најпустијем и најдивљијем месту, одједном смо, као чудом, угледали манастир Драговић. Немогуће је замислити изненађење које је у нама изазвао тако ненадан и неочекиван призор, тим пре што смо у овој дивљој шикари пре очекивали неку дивљу звер него насељено место. Али то је дух којим су се руководили градитељи свих грчких манастира. Увек их можете пронаћи на најдивљијим и романтичним местима. Изгледа да су ови манастири још задржали стару склоност првих верских заједница и да су увек тражили заклоњена места или дивљину, ради скривања од људског ока, што је њихов манастир претварало у испоснице, наводећи све који долазе да их доживе као испоснике старе, првобитне цркве - забележио је Сапјеха.
Пољски кнез који је, што се у књизи лако уочава, ватрени католик, али српски манастири и њихово свештенство и монаштво га изненађују: "Грчки калуђери, обдарени код нас називом шизматици, и по својој одећи и по патријархалној једноставности озбиљнијег су карактера од наших монаха... Истина је да су они од наших мање учени и самим тим мање образовани, али искуство је више него довољно показало да је боље бити неук него рђаво образован. Калуђери, то јест монаси шизматици, бирани су из простог народа и они то никада не заборављају. Њихов рад потискује пороке које у нама рађају доколица и нерад, једном речју, они простим људима говоре својим језиком, не желећи да у њиховим очима изгледају као анђели, већ као људи попут њих".
- Сапјеха је човек свог времена и задатка, он даје одличне војно-обавештајне податке и анализе политичке и економске ситуације у крајевима којима пролази, али као и други тадашњи природњаци он је и ботаничар, геолог, археолог, антрополог, а нарочито његове "учене" филолошке конструкције показују слабости. Он дубоко промишља о цивилизованом друштву свога времена, поредећи његове вредности са морлачким. Путописац истиче да су Морлаци неискварени, трпељиви, једноставни људи, који без жаљења подносе муке свакодневице, а ипак се радују животу. Он истиче добродушност и гостољубивост Морлака, насупрот губитку отворености и благонаклоности према туђинцима у европском борбеном индивидуализму - каже др Ајдачић.
ПРИРОДЊАК СА ТАЈНИМ ЗАДАТКОМ
КНЕЗ Александар Антоњи Сапјеха грба Лисице рођен је у Стразбуру 1773. у породици емиграната из Пољске коју је тада освојила Русија, наводи др Дејан Ајдачић:
- Стекао је у Француској широко образовање, а као природњак био је члан више европских научних друштава. У Француској се као Наполеонов коморник и ађутант кретао у кругу образованих чиновника и дворјана. Са јачањем Наполеона, вратио се у Пољску и био активан међу племићима окупљеним око пољског двора. Кнез Сапјеха умро је млад, у Деречину 1812, на поседу свога рода. У јесен 1804. пропутовао је од Трста до Задра бродом, а потом прошао кроз далматинско залеђе, уз Крку и низ Цетину, ушао у Турску и у муслиманској одећи, као тобожњи трговац, доспео до Дубровника. Његово путовање с научним циљем, по хабзбуршкој Далмацији и Херцеговини под Турцима, поред природњачко-етнографских истраживања, било је у тесној вези са тајним задатком.
ТРАМП ЗАПАЛИО СВЕТ ИЗЈАВОМ: Не могу да искључим могућност употребе војне силе!
НОВОИЗАБРАНИ председник САД Доналд Трамп изјавио је данас да не може да искључи могућност употребе војне силе или економске принуде, укључујући повећање царина, када је у питању преузимање контроле над Гренландом и Панамским каналом.
07. 01. 2025. у 18:50
"ОСВЕТА МАЂАРСКОЈ ЗБОГ ПОДРШКЕ ДОНАЛДУ ТРАМПУ" Сијарто оштро о санкцијама САД-а Орбановом шефу кабинета
МИНИСТАР спољних послова Мађарске Петер Сијарто данас је критиковао одлуку Вашингтона да уведе санкције шефу кабинета мађарског премијера Виктора Орбана, Анталу Рогану, због сумње да је умешан у корупцију у Мађарској.
07. 01. 2025. у 18:12
НИЈЕ НИ СЛУТИО ТРАГИЧНУ ВЕСТ: Мемедовић поделио слику са Милорадом дан пре његове смрти (ФОТО)
МИЛИНКОВИЋ је отишао у цркву на литургију где му је изненада позлило.
07. 01. 2025. у 13:21
Коментари (0)