ТЕЛЕВИЗИЈА НЕ, ЈАВНИ НАСТУП ДА: Огњен Узелац о забранама и дозволама за коришћење лика и дела Балашевића
НИЈЕ мали број обожавалаца лика и дела Ђорђа Балашевића којима је понашање његове удовице Оливере у последње време, најблаже речено, чудно. Много тога што је везано за покојног великана скинуто је са интернета, пре свега са "Јутјуба".
Између осталог, епизода серијала "Државни посао" која је представљала посвету Панонском Морнару, па забрана рада "Балашевић трибјут бенду", материјална накнада коју је Оливера, наводно, тражила од власника кафане "Кућерда на лакат" јер је то израз који је Ђоле употребио у песми "Намћор"... Зато се многи, после свега, питају да ли се Оливера одриче наслеђа свог супруга или покушава да наплати свако његово помињање. Наглашавају и да све оно чему их је учио Ђоле, што су слушали и сазнавали од њега има везе само са ширином духа, а не са схватањем да је стицање материјалног богатства приоритет.
Чињеница је да се имовинска права аутора и интерпретатора наслеђују, као и права произвођача фонограма и видеограма, па је извесно породица Балашевић наследила сва та права чији је носилац био Ђорђе. На питање да ли Оливера Балашевић има права да са "Јутјуба" и друштвених мрежа скида песме и видео-снимке које су тамо окачили Балашевићеви обожаваоци са неког његовог концерта, Огњен Узелац, једини српски судски вештак за ауторска и сродна права у дискографији и оснивач фирме Fair Share, за "Новости" каже:
- Да, имају то право. Уколико се "скида" песма у виду оригиналног звучног записа, у питању је остваривање права произвођача фонограма, док се у случају "кавер" верзија звучних записа песама и видео-снимака са концерата, остварује ауторско право на измену и такозвану синхронизацију дела.
Да ли је иста ситуација и када се Балашевићеве песме изводе у "Звездама Гранда" или на јавним наступима?
- Као носиоци ауторског права имају право да забране извођење песама Ђорђа Балашевића на такмичењу "Звезде Гранда", јер је у питању телевизијска емисија, па и видеограм кад се та емисија постави на "Јутјуб", у ком случају користе ауторско право на измену дела као и право тзв. синхронизације са другим визуелним и/или аудио-визуелним делима. Међутим, не могу да забране извођење песама на јавним наступима јер дозволу за извођење даје Сокој за дела из свог репертоара (а Балашевићева дела јесу у репертоару Сокоја) којем се плаћа и тарифом прописана накнада за извођење.
Где је у целој причи Ђолетова публика и на шта она има право?
- Обично је у интересу и јавности и носилаца да се њихово ауторско и сродна права што више користе. Иако породици Балашевића то стоји на располагању, питање је целисходности остваривати та права забраном коришћења. Публика има право да ужива у дозвољеним коришћењима Балашевићеве уметности - издати фонограми, видеограми, књиге, јавна извођења песама. Међутим, публика није корисник (у смислу ауторско-правног односа) већ су то други певачи, аутори, произвођачи фонограма, издавачи, организатори концерата, произвођачи телевизијских емисија и видеограма и др., који морају да прибаве права (новог) коришћења Балашевићевих дела.
Имају ли Балашевићи права да траже од кафане "Кућерда на лакат" да промени име, јер асоцира на стих из Ђолетове песме "Намћор"?
- Имају право да траже ако сматрају да је коришћењем тог назива који, чињеница је, представља део Балашевићеве песме, дотична кафана и повредила Балашевићево ауторско право. Међутим, о томе одлучује суд који би требало да оцени да ли је "кућерда на лакат" оригинално ауторско дело да би се могло забранити његово недозвољено коришћење као назива кафане.
А забрана рада "Балашевић трибјут бенду", који искључиво изводи његове песме, односно забрана обрађивања тих композиција?
- У континенталном европском праву, којем и ми припадамо, дозволу за извођење (аранжмански обрађених) песама аутоматски издаје колективна организација аутора, код нас Сокој, којем ауторску накнаду за извођење плаћа организатор концерта, односно јавног наступа. У развијенијим и уређенијим тржиштима, као што је на пример англоамеричко, по чијим принципима је углавном уређен и "Јутјуб", за издате песме, тзв. кавер дозволе, које подразумевају не само извођење већ и издавање обрађених песама се издају аутоматски. Код нас је за издавање (што је и постављање на "Јутјуб") аранжмански обрађених песама, потребна посебна дозвола аутора односно носиоца ауторског права. У том смислу, постоји основ за забрану издавања, али не и за забрану извођења аранжмански обрађених Балашевићевих песама.
Препоручујемо
ПРОГОВОРИЛИ О ЗАБРАНИ У ЗВЕЗДАМА ГРАНДА Огласила се Балашевићева породица: "Ја да се бавим једним Ђорђем Давидом!?"
24. 02. 2022. у 10:23 >> 11:18
РУСИ ОСВОЈИЛИ КУРАХОВ? Рогов: Наше трупе подигле заставу над зградом градске управе
РУСКЕ трупе заузеле су зграду градског већа у западном делу града Куракова у ДНР и подигле на њу тробојку.
14. 12. 2024. у 13:48
ДА ЛИ ЈЕ МОГЛО ГОРЕ? Ево зашто је пред репрезентацијом Србије "немогућа мисија" у квалификацијама за Светско првенство?
Фудбалска репрезентација Србије играће у групи К са Енглеском, Албанијом, Летонијом и Андором у оквиру квалификација за Светско првенство 2026. али је селекција "горди албиона" нешто што ће представљати највећи проблем изабраницима Драгана Стојковића Пиксија. Не само због квалитета, већ и због нечег другог.
14. 12. 2024. у 13:16
"ЖЕЉКУ САМ МОЗАК ИСПРАО" Вељко открио како васпитава децу и шта их прво учи
БОКСЕР Вељко Ражнатовић и његова супруга Богдана у мају месецу добили су трећег сина коме су дали име Исаија, а неодољиви дечак мења се из дана у дан, окружен браћом Крстаном и Жељком.
14. 12. 2024. у 20:04
Коментари (0)