ГУЖВА У ГРАДУ И ПОД ЗЕМЉОМ: Париз сређује свој градски превоз у сусрет Олимпијским играма

Париз има најгушћу мрежу метроа на свету, што ће свакако бити веома од користи учесницима и посетиоцима предстојеће Олимпијаде (26. јули – 11. август) и Параолимпијских игара (28. август – 8. септембар).

ГУЖВА У ГРАДУ И ПОД ЗЕМЉОМ: Париз сређује свој градски превоз у сусрет Олимпијским играма

Фото: Горан Чворовић

Осим што је најразгранатији, париски метро, великим делом краси и карактеристични архитектонски стил Ар Нуво.

Али, када је реч о ономе што можда и највише занима посетиоце, Град светлости има и огроман број путника и понекад велика загушења на одређеним линијама, у шпицу, што, с друге стране, може да створи поприличну главобољу олимпијским гостима из целога света. Прошле године, овом мрежом пропутовало је милијарду и по људи. Процењује се да би градски саобраћај могао да буде једна од слабијих тачака, иначе, по многим проценама, добро припремљене манифестације.

Главни град Француске има чак 246,6 километра дуг метро и 320 станица, које опслужује 16 линија, с бројевима од 1 до 14, с тим што две имају истиброј и носе ознаку "бис" јер се на одређеном месту одвајају. Станица се налази у просеку на сваких 570 метара. Просечна вожња између стајалишта траје минут и по. Томе треба додати и густу мрежу приградске железнице (РЕР), која носи словне ознаке, од А до Е, као и возове Х, Ј, К, Л, Н, П, Р, У и В. Ове информације могле би да буду драгоцене свима који се током Олимпијских игара буду нашли у Паризу.

Почетком ове седмице продужена је аутоматска линија број 14, која ће, дужином од 30 километара, између севера и југа, саобраћати од Олимпијског села и одређеног броја борилишта као што су Стадион Француске и Аквацентар, са станице Сен Дени Плејел до Аеродрома Орли и представљаће неуралгичну трансферзалу током Игара. Од Орлија до центра града стизаће се за само 25 минута.

Фото: Горан Чворовић

Пре неколико дана, за 6 километара и исто толико нових станица, продужена је и линија 11 на источну периферију департман Сена Сен Дени, што ће такође помоћи путницима да лакше стигну до неких олимпијских борилишта.

Продужена је и приградска железница РЕР Е, од станице Осман Сен Лазар у центру Париза до западног предграђа Нантер. Омогућиће лакше повезивање Прес центра, станице Порт Мајо и Арене на Дефансу, где ће се одвијати такмичења у поливању и финална фаза ватерпола.

Познаваоци прилика су проценили да би до већих гужви могло да дође на линијама метроа 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13 и 14, као и на приградској железници Б, Ц и Д. Такође, "напето" би могло да буде и на линијама Н, У, Л ка Версају и П ка Моу.

МЕТРО ПРАТИО ОЛИМПИЈАДУ

Прва линија метроа у Паризу отворена је 1900. године, и то баш у тренутку када је била организована прва од укупно три париске Олимпијаде. Те друге по реду Олимпијске игре у модерно доба трајале су од 14. маја па све до 28. октобра, што се поклопило с трајањем Велике светске изложбе. Линија метроа која спаја исток са западом престонице инаугурисана је током овог догађаја, 19. јула. Тог дана Париз је тешко дисао на врућини од 38 степени Целзијуса, па су многи похрлили у подземне ходнике који су их изненадили пријатном свежином.

Седамдесетих година прошлог века градски саобраћај у Паризу је проширен приградском железницом РЕР, док се од 2025. до 2030. године предвиђа отварање неколико нових линија метроа око града, заједно названих Велики Париз Експрес, дужином од 200 километара. Нажалост, није било времена да буде готов до Олимпијаде.

Градске власти су извршиле истраживања и око регуларности саобраћаја и дошле до закључка да се овај сегмент побољшава. Редовност са нагло погоршала крајем 2022, када је возни ред поштован у 75 одсто случајева за аутобусе и 90 одсто за метро. Ствари су се поправиле током 2023, али су се крајем те године поново погоршале, углавном услед изостанака запослених узрокованих социјалним конфликтима.

Председница париског региона Валери Пекрес је прошлог месеца саопштила да се у сусрет Играма регуларност поново поправља. Само једна линија, број 8, остварује регуларност од 90 одсто, док остале иду на време. Линије 3, 6 и 13 су "фрагилне".

Када је реч о приградској железници РЕР, тешкоће у испуњавању возног реда имају линије Б, Ц и Д. Посебно је критична линија РЕР Б, која иде од Аеродрома "Шарл де Гол – Роаси" до олимпијских терена за голф у Масију и пресеца цео Париз, од севера ка југу и обратно. Што се аутобуса тиче, регуларност полазака је преко 90 одсто, а кашњења углавном зависе од густине саобраћаја у граду.

Фото: Горан Чворовић

Валери Пекрес је инсистирала на неопходности перфектне транспортне услуге током ОИ, а велика пажња посвећена је и чистоћи, укључујући и уклањање графита. Затражила је од Градског саобраћајног предузећа и да се посебно прати функционисање покретних степеница. Да би се спречили штрајкови, власти су са синдикатима склопиле споразум о исплати вишка до 1.777 евра бруто за запослене у париском градском саобраћају који ће радити током ОИ.

Они који током Игара долазе у Париз, такође би требало да знају да ће неке станице метроа у самом центру града бити у потпуности затворене, ради безбедности и несметане организације такмичења. Тако је станица Конкорд, кроз коју пролазе линије 1, 8 и 12, у подножју Јелисејских поља, затворена од 17. јуна све до 2. септембра. Од 1. јуна, изнад земље, обустављен је и сав саобраћај на Тргу Конкорд на коме ће бити одржана такмичења у баскету 3х3, скејтборду, бициклу БМХ фристајл и брејкингу.

Фото: Горан Чворовић

У истом период биће затворена и станица Тиљери, између Конкорда и географског центра града на Шатлеу, на линији број 1. Западно, насред Јелисејских поља неће радити ни станица Шанзелизе Клемансо на којој се сусрећу линије 1 и 13, и то од 20. јула до 12. августа и од 21. августа до 9. септембра. У близини ове станице налазе се два борилишта, Велика палата која ће угостити такмичења у мачевању и теквандоу и Мост Александра Трећег испод кога ће се пливати тријатлон и маратон, док ће се изнад возити бициклистичке трке.

Бициклом ће, вероватно, бити и најлакше да се крстари Паризом током Олимпијаде.     

 

БОНУС САДРЖАЈ

Књига о нашем асу која је изазвала велику пажњу носи назив "Новак, париске приче". Прођите уз Новака све његове емотивне тренутке у упознајте га у једном потпуно другом светлу. На 320 страница, илустрованих до сада невиђеним фотографијама, представљен је живот славног тенисера.

Кликните ОВДЕ и поручите још данас ово ремек-дело које ће вас одвести на најславније тениске терене.

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ: Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у

ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.

17. 11. 2024. у 09:28

Коментари (0)

СУМА ОД КОЈЕ ЋЕ ВАМ СЕ ЗАВРТЕТИ У ГЛАВИ: Ево колико су зарадили Тајсон и Пол за боксерски спектакл