ОД ГИГАНТА НИ МРВИЦЕ: Преостали делови Краљевачке фабрике вагона у стечају продати за 498 милиона динара
КРАЉЕВАЧКА Фабрика вагона (ФВК) у стечају, са седам погона у саставу концерна - како је објавила Агенција за лиценцирање стечајних управника - продата је на јавном надметању конзорцијуму који чине компаније "Нелт" из Београда и "Први мај" из Чачка, по почетној цени од 498,6 милиона динара.
Како је саопштено, овом приликом су на продају били понуђени (пре)остали делови ФВК који обухватају вагоноградњу, друмска возила, процесну опрему, одржавање, алатницу, ливницу, као и туристичке услуге.
И, овим је - практично и дефинитивно - стављена тачка на агонију некадашњег индустријског гиганта основаног 1. априла 1936, који је после транзиционог цунамија и катастрофалне приватизације, минулих неколико година буквално постојао само на папиру.
А, као најстарија фабрика у граду на Ибру, Фабрика вагона је са око 5.000 запослених, све до почетка деведесетих година прошлог века, била симбол југословенске вагоноградње.
Хронологија њеног пропадања, међутим, не разликује се од многобројних сличних случајева широм Србије. Чинило се и да је спас краљевачким вагонџијама могла да пружи приватизација из 2006, када их је за 220.000 евра купила украјинска компанија "Азов импекс" из Доњецка, уз обавезу да током наредних пет година у модернизацију уложи 6,5 милиона евра. Од тога, међутим, није било ништа и само четири године касније, због непоштовања купопродајног уговора, та приватизација је поништена, а фабрика је, до нове продаје, враћена на старање држави.
Тако је, до половине прошле деценије, и број запослених "спао" на само неколико стотина, а потом и на неколико десетина радника, све док и они нису напустили Фабрику потресену беспарицом, штрајковима, претњама извршиоца и коначно - стечајним поступком.
- Више не може да се каже ни да је од некадашњег гиганта остало само име, јер фабрика дуже од деценије није оно што је некада била. Све је то пропало и од некадашње производње вагона за извоз широм света није остало баш ништа - каже Ненад Кочовић, некадашњи радник ФВК.
- Оно што нешто вреди је највероватније само земљиште на којем се налазе девастирани објекти и остаци производних хала.
ЗАСТАРЕЛА ТЕХНОЛОГИЈА
НАМЕРЕ новог власника још нису познате јавности, а бивши радници процењују да се евентуално покретање вагоноградње граничи са - научном фантастиком.
- У односу на оно што је остало у фабрици када сам је 2015. дефинитивно напустио, данашња технологија је напредовала неколико светлосних година, па не верујем да нови власници уопште размишљају у том правцу - каже Драган Јефтић који је у ФВК провео 32 године свог радног века.
Препоручујемо
ТАЧКА НА ВИШЕДЕЦЕНИЈСКУ АГОНИЈУ Краљевачка Фабрика вагона продата за 498 милиона динара
01. 04. 2022. у 15:42
МАКРОН СВЕ ИЗНЕНАДИО: Ево шта каже о преговорима са Путином
ФРАНЦУСКИ председник Емануел Макрон рекао је да не искључује могућност преговора са руским председником Владимиром Путином „када контекст дозвољава“.
17. 11. 2024. у 21:03
ШТА ЈЕ АТАЦМС КОЈИМ ЋЕ УКРАЈИНА УДАРИТИ НА РУСИЈУ? Америчка ракета има домет 300 км, користи се за гађање ових циљева
АДМИНИСТРАЦИЈА америчког председника Џозефа Бајдена укинула је данас ограничења која су досад Украјини блокирала употребу америчког оружја за нападе дубоко на руску територију.
17. 11. 2024. у 19:48
"ТЕРАЛИ СУ МЕ ДА РАДИМ ЈУТАРЊИ ПРОГРАМ, НАСИЛНО - ПО КАЗНИ": Оливера Ковачевић о каријери на РТС-у
ВОДИТЕЉКА Оливера Ковачевић је о својим почецима, изазовима у послу, о томе зашто понекад пожели да буде викиншка ратница, као и о свему што јој даје снагу и инспирацију.
17. 11. 2024. у 09:28
Коментари (0)