НАПРЕД У МЕРИТОКРАТСКИ ФЕУДАЛИЗАМ: Од освињавања до страсти за људокољем

Novosti online

09. 02. 2025. у 08:38

НОВИНАР Зоран Ћирјаковић објавио је текст на свом блогу о тренутној политичкој ситуацији. Текст преносимо у целости:

НАПРЕД У МЕРИТОКРАТСКИ ФЕУДАЛИЗАМ: Од освињавања до страсти за људокољем

Фото: Танјуг ТВ принтскрин

"Морис и Роберт набили су свињу на мотку, подигли је онако тешку и спремни чекали. У тишини, изнад скореле крви, одједном су изгледали тајанствено.

Џек проговори гласно.

„Ова глава је за звер. То је дар.“

Тишина је прихватила дар и улила им страхопоштовање. Глава је остала на месту, мутних очију, незнатно искежена, зуба поцрнелих од крви. Одједном су сви потрчали што су брже могли, кроз шуму, према отвореној плажи.

Сајмон је остао где је био, попут смеђе сличице, скривен лишћем. Чак и кад затвори очи, видео је крмачину главу. Полусклопљене очи свиње, мутне од бескрајног цинизма живота одраслих, уверавале су Сајмона да је све то лоше.

„То знам.“

Схватио је да је говорио наглас. Брзо је отворио очи и видео главу како се весело цери на чудном светлу дана, не обазирући се на муве, просута црева, чак ни на понижавајући положај на коцу.

Сајмон окрену главу и облиза суве усне.

Дар за звер. Хоће ли звер доћи по дар? Глава као да се слаже са мном, помислио је. Бежи, рече глава немо, врати се осталима. Шалим се – зашто би се мучио? Само си погрешио, то је све. Мало те боли глава, можда од нечега што си појео. Врати се, дете, рече глава немо.

Сајмон подиже поглед, осећајући тежину мокре косе, и загледа се у небо. Горе је, први пут, било облака; велике набрекле куле штрчале су изнад острва, сиве, беличасте и бакарне. Облаци су седели на тлу; лучили су, цедили из часа у час ову загушљиву, мучну врућину. Чак и лептири су напустили чистину где је крв капала с изопачене, искежене главе. Сајмон погну главу, пажљиво жмурећи, и покри очи рукама. Под дрвећем није било сенки, али све је било бисерасто скамењено, па је све оно стварно заправо деловало нејасно, као привиђење. Хрпа црева постала је црна грудва мува што су зујале попут тестере. После неког времена откриле су Сајмона. Преждеране, слетеле су му на поточиће зноја да пију. Голицале су га испод ноздрва и скакутале му по бутинама. Биле су црне и зеленкасте и безбројне. Испред Сајмона, Господар мува је стајао на мотки и кесио се. Сајмон је најзад одустао и погледао; видео је беле зубе, мутне очи, крв. Приковао је поглед за тај древни, неизбежни знак препознавања. У Сајмоновој десној слепоочници крв поче да удара у мозак.

Господар мува, Вилијем Голдинг

* * * * *

У једном од првих извештаја са блокаде Аутокоманде 27. јануара, новинарка „Данаса“, (не)службеног гласника српског аутошовинизма, написала је да студенти „од звука пиштаљки и вувузела не могу да… чују ни сопствене мисли“.

То је, обично, знак да су ствари кренуле погрешним путем; да нешто треба мењати. Но, сведоци смо крвожедне обојене револуције која рачуна на безумље и која је стигматизовала мишљење. Штавише, по Вучића ствари стоје горе него што се може закључити из лапидарног обелодањивања ове, на први поглед, непријатне истине.

Свестан да би било контрапродуктивно да прибегне државној репресији, или примени неке од закона које би могао да примењује, Вучић упорно покушава да на највећи изазов са којим се до сада суочио одговори рационално и размишља о могућем компромису.

Али „суманутост“, која га збуњује и иритира, није никакав ексцес или исклизнуће већ суштина, друго име онога са чиме се данас суочава. Студенти, и њихова селебрити и професорска  авангарда, забранили су промишљање. Тражи се слепо покоравање, какво многи везују за ислам, и Вучићева глава – да ли на ражњу, да ли у затвору, или у авиону за неки далеки азил, на лету без повратка, једина је дилема коју толеришу.

Како рече једна моја пријатељица, није дозвољено ни зарез ставити, а камоли рећи „али“. Свака критика обожених Студената, или изражавање сумње у тврдњу да останак Вучића на власти води крају света и пропасти, „губитку 21. века“, изложиће вас бесу наших постисторијских „Робеспјера“ и претњама клањем и „јахањем“ – што је један од бизарнијих аспеката хистерије у којој живе фундаменталисти нове религије; миленаристичког, „крај се ближи“ култа који сам назвао студентизам.

Не бих разумео његове дубоке, предмодерне, махом седамнаестовековне корене да ме пријатељ није упутио на један рад Трајана Стојановића, историчара без чијих увида, бојим се, тешко можемо разумети корене највећих и најперверзнијих зала са којима као друштво морамо да се носимо. Мој друг је део део тихе већине, један од згађених погледом на свет и Србију унутар језгра култа обожених „Студената“, оне „наше деце“, углавном класно привилеговане, чију синегдоху препознајем у Кости Кецмановићу, као и озверивањем и освињивањем народних сталежа, „полу-света“, коме су, донедавно голобради, елитисти склони.

Трајан Стојановић ми је помогао и да боље разумем природу отрова који је у, још нерођену, кнежевину Србију унела доситејевштина – данас градивно ткиво крвожедног студентизма колико и склоности елита да буду згађене Србијом, њеним битком и презреним људима који је настањују. Свима нама који се радујемо нашим световима натопљеним сластима Оријента и који се поносимо свим оним што нас чини Србима. Другим речима, свим Србима који ни не помишљају да треба да постану православни Хрвати по мери заробљеног ума Мила Ломпара, сујетног самообоженика који неким чудом није постао аутошовиниста.

Ломпар је постао главни „четири ес“ украс на фасади србоскептичног култа који радије прети камом него „демократском батином“. У овог мајданољубивог српског националисту, ретку биљку, учитан је фантазам о „Вучићевом Коштуници“, иако та патриотска икебана „ПроГласа“, политички импотентна динарска мега-амбиција, иза себе нема ни „комби странку“, а камоли неког неуморног надзорника западнољубиве моћи налик генералу Аци Томићу.

ЛАЖНИ СПАСИЛАЦ СТУДЕНТ МАЛИ: „Историчар се јамачно излаже опасности да нашкоди стварности ако омаловажава битну улогу коју у разбијању старих друштвених структура и настајању нових стања имају одметници и 'дружине храбрих момака'… Па ипак, у борбама народа древне цивилизације против декултурације, које се непрестано продужавају, и један историјски феномен још значајнији од деловања одметнутих правдољубаца је, ако не у погледу догађаја који су га обележавали а оно бар као израз друштвене кризе дугог, веома дугог трајања, остао незапажен од већине балканолога.“

„Алудирам на миленаризам, који је добро познат историчарима средњег века на Западу и стручњацима за подвлашћена друштва у некадашњим европским колонијама, али рђаво тумачен или слабо познат међу специјалистима за историју Балкана“, написао је Стојановић далеке 1966. године – у тексту у коме је садржан опис фундаменталистичких страсти, антиполитичких илузија и великих нада, којима више није натопљена само „урбана“, турбо привилегована, углавном доколичарска Србија главних постпетооктобарских добитника.

„Миленаризам… други начин бежања од стварности, обећава да ће спасити на овоме свету читаво једно мноштво људи ако не и нацију, и мајсторски пропагира окончање тегобног историјског доба.“ На Балкану је био на врхунцу од краја 16. до почетка 19. века, али „миленаристички потреси“, који, „када куцне час“, могу добити и „учене“ форме, остали су притајена (анти)политичка снага.

Тешко је у описима Шћепана Малог, које цитира Стојановић, не препознати слике „божје премудрости“ која води „у неко лепо знатно доба“ – данас у грађанистичком Београду учитане у лик обоженог, безименог „Студента“. Наиме, тешко је ту разликовати безлично мноштво од једнине, али кохерентност идеја  и смисленост ретко су чиниоци апокалиптичких визија.

Уместо лажног цара добили смо лажног спасиоца – „Студента Малог“, али позадина је иста:

„Готовост Јужних Словена да свесрдно прихватају такве апостоле препорода објашњава се околностима које су у исти мах објективне и субјективне, нарочито њиховим искуствима с туђинском влашћу. Они су… сачували древни мит о повратку претка ослободиоца, мит о 'заспалом цару', који је у западној Азији познат као мит о 'скривеном емиру'. Посреди је, у ствари, феномен прекомерно осећајних народа, спремних, а и по природи способних да прелазе из једног прејаког осећања у друго, из очајања у безгранично надање.“

Стојановић овај текст, један од његових радова који нам помажу да боље разумемо најнепрозирније али, истовремено, најразорније аспекте српске садашњости, завршава закључком „да су миленаризам и занесењаштво, у принципу, супротност политике.“

АПОКАЛИПСА СУТРА: Стојановићева тумачења помажу да појмимо важност антиполитичке потке протеста који излуђују Вучића и на које не успева да нађе адекватан одговор. Наиме, против њега се данас не води политички рат већ је он на мети похода вођеног апокалиптичком имагинацијом и, речима брачног пара Комаров, великих антрополога увезених, репродуктивних „алтернативних модерности“, каква је и српска, прожетог различитим „месијанском, спасоносним, чак и магијским манифестацијама“. 

Вучић насупрот себе има људе – мада зомби је појам који боље дочарава стање њихове свести и упућује на природу рационалности за коју у њој има места – који верују у апокалипсу сутра. Зато их излуђује свако следеће, обично, нормално, мање или више радосно и тужно, српско данас. Реч је о модерном фундаментализму кога није лако држати под контролом до тренутка када ће, како то по правилу бива, изгорети у сопственом жару.

Цитираћу пријатеља који ми открио текст Трајана Стојановића, врхунски образованог „компјутераша“, који није студирао један од све бројнијих београдских, новосадских и нишких факултета аутошовинистичких наука односно уметности: „Мислио сам, с почетка, да је ово само обред прелаза 'Нутела' омладине, али сад прераста у миленаристичко лудило дечијег крсташког рата, где људи за пролазак студената говоре – ослобођење.“

На Вучића се устремила снага коју ћете боље разумети ако посматрате „Исламску државу“ него „Странку слободе и правде“. То је суштина изазова са којим се суочава и са којим се не носи лако. Мислим да није на одмет подсетити да су САД у Ираку и Сирији „Исламску државу“ на крају поразиле немилосрдним, непрестаним бомбардовањем из најмоћнијих хаубица и авиона, које је трајало месецима. Жилави су покрети које греје фундаменталистички жар.

Вучићу од помоћи нису ни његови врхунски политички инстинкти, ни велико искуство у политичким борбама, ни медијски и државни апарати којима располаже. То није политичка игра на какву је навикао, у којој актери посежу за предвидивим алаткама из „репертоара рационалних избора“ или различитим ирационалним али, речима Доналда Рамсфелда, вероватно највише потцењиваног политичког мислиоца, познатим непознаницама.

Тешко је било замислити, а камоли имати, боље непријатеље од Драгана Ђиласа (грађанистичког) и Мила Ломпара (националистичког), али они су, и даље, нешто мало више од статиста у ономе што је Вучића снашло – у изазову који је пред њега поставио један ирационални, фундаменталистички култ, који га је уоквирио као архиђавола.

Штавише, на исход протеста више ће утицати мера у којој је Ђилас, који оличава целу опозицију, небитан, а не мера и начини на које може да утиче на њих. Још већи парадокс је везан за улогу кључних западних центара моћи. Њихова равнодушност према протестима има већи значај него начини на које их различити западни актери подржавају или помажу.

То не можемо разумети ако не уважимо чињеницу да овде, поред литијума, и даље постоји „буренце барута“ и да није без ризика охрабрити игре ватром. Чињеница да је стереотип ружан, или да је често злоупотребљаван, не значи да не одражава стварност.

Коначно, имамо и парадокс који је збунио Славоја Жижека. У Србији, чија су новија ружна историјска искуства везана искључиво за улогу Запада и његове антисрпске политике, једна обојена револуција има шансе да успе само без застава такозване Европске уније. Тога су свесни они који их координишу и воде, млади људи чије су аспирације, циљеви и визија, из мог угла нажалост, идентичне са онима које су водиле оне обојене револуционаре који су махали заставама ЕУ. Косово у њиховим главама углавном није ни примисао – Брисел је „срце Србије“ какву желе и они и политичке снаге којима ће, ако победе, предати Србију.  

ЛАЖА И ПАРАЛАЖА: Вучић се, по први пут, суочава са непознатим непознаницама над којима не може да успостави контролу. Нажалост, природа деструктивности тог култа, и последице антиполитичких илузија које су у њега уписане, могу доћи до изражаја тек пошто буде срушен. Тачније ако успеју да Вучићу измакну политичко тло под ногама и суоче га са погубном позицијом – да се нађе на путу да почне да лебди изнад Србије, у политичком вакууму.

Наиме, имам утисак да се међу онима који су забранили мишљење истичу они који мисле да ће се у једном тренутку на улицама градова у Србији појавити толико велика маса, толико много људи, да ће „све да стане“ – и да ће Вучићева власт тада једноставно испарити. Мада, можда ова оптимистичка стратегија није промишљана; можда је наметнула безидејност, упарена са одлучношћу катастрофичара који верују да је једина алтернатива крај света.

Другим речима, тешко је рећи да ли се таква слика прижељкиваног краја, што значи и да се пут ка успеху протеста више ослања на деловања физичких него политичких закона, јавља као последица свести о слабости странака опозиције; да ли је изнуђен зато што не постоји политички пут ка њиховом успеху. Или је, пак, идеја о капиларној дисперзија протеста, охрабриваној повременим „спектакуларним“ митинзима, која треба до доведе до тога „да Србија стане“, промишљена, самосвојна стратегија, оригинална колико и оптимистичка.

На последњем масовном игроказу, у Новом Саду, по први пут је дошла до изражаја самоувереност, бахатост и самоправедност случајносрпских путовођа устрепталих „протестаната“, смештена испод оптимизма и опијености брзином узлета. Наиме, почели су да се нескривено одвајају од важних димензија јако сложене српске стварности, која уме да „испљуне“ валер баш онда када сте убедили себе да сте је заковали у црно-белом раму.

Чињеница да су мистериозни организатори протеста отворено загазили у политичку сферу учинила је препознатљивом политичку опцију која се све време крије испод њихове аполитичности. Лица те опције, помоћу којих су по први пут саплели сами себе, јесу новинари-селебритији – не Срђан Миливојевић, Мариника Тепић и Ђилас, политичари који су одавно постали привесци Јелене Обућине, Зорана Кесића, „патуљастог бизона“…

Можда је Вучић прозрео одакле му долази највећа опасност, чињеницу да га овај пут не руше већ да га гурају у безваздушни политички простор, али не знам да ли му то може помоћи да формулише неки одговор чија окосница није чекање и охрабривање присталица.

Чини ми се да Вучићево инсистирање на аргументима, позиви на дијалог и компромис, одражава, можда неосвешћену, потребу да некако заобиђе суштину опсене, занесењаштва и заслепљености са којом се суочава, као и меру у којој је свакодневно, разобручено насиље „блокада“ успешно представљено као ненасиље.

Поновићу, ту важну улогу данас нема опозиција, па чак ни они западни центри моћи који желе што слабију и пониженију Србију, већ Вучића овај пут руши сила која је поносно неразумна. Реч је о нападно обезличеном култу који се храни крвљу – мало је битно колико је стварна и чија је. Псећа или људска; грађанска или народна; студентска или полицијска.

Следбеници студентистичког култа пут до успеха виде у сејању страха и зебње, и зато свим силама покушавају да оживе деведесете, нелагоду и страхове по којима их памтимо.

Наиме, није Вучић тај који води „повратку у деведесете“. Напротив, он нас је одлучно, и јако успешно, одвео од „деведесетих“ и, можда, обезбедио да оне више не могу да нам се „врате“. Данас деведесете, и дубоку, изнурујућу зебњу којом су биле обележене, покушавају да фалсификују и оживе они који су одлучни да га по сваку цену елиминишу.

Тај осећај, и фрагменти паралелне стварности – циљано обликовани од стране „Студената“, селебрити крема доколичарске класе и луксембуршких „Јунајтед медија“ тако да се римују са стварношћу деведесетих – служе да их у нашој свести, колико и у свакодневици, стално враћају и оживаљавају. То је важно (анти)политичке оружје у рукама оних који су закључили да постоји један, привидно ненасилни, избезумљујући начин да елиминишу Вучића.

Они су ти који овде живе у лажном, вештачком „паралелном универзуму“, фалсификату деведесетих односно „повратка деведесетих“, и свим силама покушавају да створе илузију да сви ми живимо у тој лажи, које не кореспондира са стварношћу Вучићеве Србије.

То је један од разлога зашто, поред критика, не подносе ни мишљење – све што може да оголи чињеницу да су се укопали у једној постидеолошкој „Лажи и паралижи“, згађени свима који не шире упорно докрвављиване лажи, које разгорева њихов фундаменталистички жар. Они, не знам да ли су тога свесни, ни да ли мисле да ту има нечега лошег ако јесу, хистерично надлажују режимске лажи о паду надстрешнице, која у свему што раде функционише као свети објект, тотем племена изузетних, неких над-Срба.

Режимски медији, пак, стварају једну ушећерену, ушминкану слику Србије, и неретко лажу, али испод ње се препознаје стварност – оно што је овде добро и оно што не ваља. Величина и природа хистерије у којој су се ушушкали зомбији студентистичког култа у великој мери је производ императива да себе, и све друге, ограде не од „Свињформера“ и других провладиних медија већ од мусаве, противречне стварности Вучићеве Србије – која данас, за разлику од деведесетих, садржи богатство боја, плус немерљиво више иних радости.

НАСИЉЕ ЛАЖИРАНОГ НЕНАСИЉА: Стварност Србије је оно што треба да сакрије крваво црвена-црна копрена, ружна маска коју навлаче преко свакодневице, поружњена насиљем које провоцирају својим, само привидно ненасилним, протестима.

Можда би, пре пола века, пре Јохана Галтунга и његових прекретничких увида о нетранспарентним, подмуклим облицима насиља, било могуће тврдити да су блокаде ненасилне, али данас је то смешно. Свако ко на њих одговори насиљем, био уплашен или само анксиозан, можда чини кривично дело али и оно је одговор на насилничко понашање.    

Фундаменталистима којима пад надстрешнице није „подарио“ довољно мртвих тела,  подједнако је важно да слуђују и избезумљују не само Вучића и његове људе већ и све они који овде живе, и желе да наставе да живе, своје „мале“, „обичне“ животе. Зато они ни не руше Вучића већ ударнички фалсификују стварност Србије којом влада дванаест година.

Чињеница да, нападно, ни не покушавају да га оборе, да сруше Вучић с власти, већ да преобликују стварност Србије, оцрне је и закрваве и тако му је преотму, чини да њихов непријатељ буде свако ко није са њима, ко се није уселио у њихов паралелни универзум. Тај императива је оно што производи жеђ за крволиптањем и страст за људокољем.

То је и оно на шта не би било лако одговорити и да путовође овог култа, који се и даље шири по Србији, нису неки од најпривилегованих актера у постпетооктобарској Србији – којима је постало јако досадно и који су одавно почели да разјарују један другог, а убрзо затим и „Н1“ / „НоваС“ Србију – годинама систематски окретану против скоро свега што је чини српском.

Докле су ствари отишле сведочи чињеница да реченице „Непрегледна река људи, много суза радосница на лицима десетина хиљада људи, предвођених студентима новосадског и београдског универзитета, слила се улицама и булеварима до сва три градска моста преко Дунава, држећи их потом у вишечасовној блокади.“ – које су мог пријатеља навеле да напише „Човече! Ни усташе нису срдачније описане при уласку у Загреб. Свака реч и 'мисао' ове малоумне новинарке заслужује студију и поспрд. Сва та збивања се купају у кичу, на сваком кораку, у свакој пароли, у свакој подршци...“ – нису објављене у антирежимском „Данасу“ већ у провладиној „Политици“.

Нажалост, помахнитале грађанистичке елитисте је и сам Вучић годинама не само привилеговао и заливао парама већ им је омогућио да успоставе ефективни монопол над изворима друштвеног капитала и безмало целокупном „културном индустријом“ – верујући да једина опасност његовој власти долази од националиста, које је систематски ућуткивао.

Зато данас Вучићев главни савезник није ни државна сила којом располаже, ни растући део скрајнутог интелектуалног крема поносних Срба, који је схватио да је питање ко руши Вучића постало примарно, чак и ако су претходно веровали да мора што пре да падне,  већ склоност мистификованих путовођа Студената и њихових елитистичких гуруа да почну да се даве у свом случаносрпству и крвожеђи, и уљуљкају у веровању да су успели да постану антиполитички алхемичари; да је могуће надићи и некажњено игнорисати политичку сферу.

Они су презрели законе (не само српске) политичке физике, и данас очекују не само да им власт падне у наручје већ и да остане у њему. Важан ослонац им је веровање да ће њихов фундаменталистички жар спалити Вучића пре него што сами изгоре у његовој ватри.

Али, њихово крволочно, „револуционарно“ сладострашће је посело велики део Србије; верујуће колико и атеисте. Његови барјактари и идеолози, углавном грађанистички нарциси заслепљени спасилачким жаром и фатално колонизованих умова, који би овде да оживе упокојену догму о „крају историје“, антирежимску крвожеђ данас нуде као синоним моралности и нормалности. Истовремено тест људскости и њено отелотворење у Србији.

УСАМЉЕНОСТ ПОЛИТИЧКОГ ТРКАЧА НА ДУГЕ СТАЗЕ: Вучић је, пак, прилично усамљен – и сам је одговоран за ту, данас јако непријатну, околност. Он може да рачуна на јако мали број друштвено релевантних јавних интелектуалаца, који би могли да помогну, првенствено народу, али и многим хипнотисаним „грађанима“, да разуме величину и природу, не Вучићевог улога, већ улога Србије у манихејском обрачуну коме се не назире крај.

Вучићева политичка осама је последица две повезане одлуке које је донео током дванаест година владавине – не бих се изненадио ако се покаже да је једна била фатална грешка.

Прва, суочен са истовремено поражавајућим и понижавајућим колико и неизбежним импликацијама Кумановског споразума, кључног „закона“ постпетооктобарске Србије, који Слободан Милошевић (само формално) није потписао, чињеницом да је постало питање времена када ће оне постати акутне, Вучић је одлучио не толико да контролише и зауздава српски национализам као опозициону политичку снагу већ да га затре.

Ту му је, поред сујете, јуродивости и политичког аналфабетизма Мила Ломпара, деструктивног моралисте који је временом успоставио ефективну контролу над крхотинама српског национализма као друштвене и политичке снаге, помогла важна последица друге одлуке, оне која се може показати фаталном – да 2014. године, игноришући упозорења неких од најближих сарадника, донесе Закон о електронским медијама.

Донедавно, мада и даље не могу да се одлучим, често сам се питао да ли је његово доношење била најглупља или најмудрија Вучићева одлука. Реч је о једној од високо ризичних, неко би рекао храбрих неко хазардерских, одлука где не постоји ништа између.

Наиме, тај закон је омогућио да се овде појаве две антисрпске, луксембуршке телевизије, које су убрзо постале „чувари капија“ опозиције. Једноставно, они актери и политичке снаге којих нема у њиховим програмима више не могу да уђу у свест антирежимских гласача.

Поносно српске партије су временом престале да постоје у изборним и другим политичким рачуницама присталица опозиције. Упоредо с тим, из јавне сфере су нестајали гласови патриотских јавних интелектуалца критичних према Вучићевој владавини. Могли су се чути, скоро искључиво, на „ЈуТјуб“ каналима, који су се умножавали, и тако слабили, сталним „деобама“, и на друштвеним мрежама, које су постале скуп инсуларних „соба одјека“, у које се улази ради потврђивања сопственог, а не да би се чуло другачије мишљење.

Вучић је дуго времена имао огромну политичку корист од чињенице да су електронски „Јунајтед медији“, у суштини, стопили антирежимско и аутошовинистичко становиштe. Данас се суочава са њеним ружним наличјем. Чињеницом да је, практично, нестала и националистичка опозиција и гласови поражавајуће великог броја елитних поносних Срба, међу којима, наравно, многи нису елитисти, нити они који га слепо, ирационално мрзе.

ПОНОСНО СРПСКИ МУК ИСПОД СЛУЧАЈНО СРПСКЕ БУКЕ И БЕСА: Проблем је у томе да у поларизованој, бинарној медијској сфери, у земљи у којој смо, до пре годину дана, имали и какву-такву трећу политичку снагу, нема простора за гласове поносно српских јавних интелектуалаца, укључујући и оне који су препознали меру у које је, данас једина постојећа, политичка алтернатива Вучићу погубна по националне интересе и будућност Србије – иако међу њима нема мало оних који су Вучића, колико до јуче, називали (веле)издајником.

Вучић је сам кумовао стварању друштвених околности које обесхрабрују укључивање одавно изгнаних, кредибилних поносно српских гласова интелектуалаца који ове зиме нису закључили да је „мање зло“ већ нешто много консеквентније – да његову владавину, лошу колико је лоша, угрожава „зло“ од кога је тешко замислити веће. Они су препознали да постоје само два избора – Вучић или све најгоре од Вучића плус, довољно је навести само једну од бројних антисрпских извесности, политички аутопут ка „републици Војводина“.

Али, а то је подједнако важно, чини ми да и даље има забрињавајуће мало поносно српских јавних интелектуалаца спремних да почну јавно да делују вођени свешћу да су наступиле околности у којима нема много простора за оклевање. Да „чекање аутобуса“, омиљени избор многих овдашњих елитних каријериста, посебно оних, не без разлога, плашљивијих, поносно српских, може допринети победи случајносрпског култа, вођеног много више покретачким, екстремно негативним, јако деструктивним емоцијама.

При томе, Вучић је сам омогућио настанак ситуације у којој га, можда више од свега другог, угрожава оно што је један проницљиви „Конзервативац“ на „Твитеру“ изразио речима: „Мој лични утисак је тај да су у овој обојеној револуцији патриотски интелектуалци остали у великој већини много сталоженији и скептичнији него 5. октобра, осим пар изузетака а ла Ломпар. Народ је колективно, чини ми се, много више попустио и пао на фору.“

„Фора“ је веровање у спасоносни обрат – у неизбежно васкрсење чији је предуслов пад владаоца.

Вучић је, нажалост, поносне Србе, који су већина у народним слојевима, а нема их мало ни међу онима који воле да истакну да су „грађани“, оставио саме са случајно српским елитама, склоним да проклизавају у аутошовинизам, и собом. Зато су се многи прикључили протестима, а неки, забринути, политички тихују и моле Бога да ово што пре некако стане.

У јавности се једва чују кредибилни поносно српски гласови актера који нису оптерећени блискошћу са Вучићевом влашћу. Чедомир Антић је, до пре неколико дана – када му се прикључио подједано одлучан, емотивни глас Милана Брдара – био једини поносно српски интелектуалац који је, бирајући између интереса Србије и слике о себи, храбро изабрао одбрану националног интереса, који ја на путу да постане много угроженији.

Суочен са непријатном политичком стварношћу, и неким од неминовних последица евентуалног успеха у крваво црвено обојене револуције, могли би ту извесност описати као малорспкску или антисрпску, професор Антић је преломио – равнодушан и према немалој репутационој и другој цени, која се у Београду плаћа због сваке, па и имплицитне, подршке Вучићу, и према свим увредама, клеветама и претњама којима га недељама засипају.

Многи нису свесни да је у елитним круговима у Београду – случајно српским колико и поносно српским; у свету оних који не контролишу само токове друштвеног и културног већ и опипљивог капитала, као и важне одреднице уважавања у јавности – стати уз Вучића погубно на сличан начин на који је кобно јавно се изјаснити против Вучића у Бабушници.

Ниједна стигма коју сам искусио, а нисам мало њих искусио, не може да се пореди са величином и „ценом“, као и мером у којој је прихватљива стигма коју носи јавно изражена подршка Вучићу. Чини ми се да она постала још већа јер сам је скрупулозно аргументовао, а садржала је и критику његове политике и омаловажавајућег односа према неким од кључних одредница реално постојећег, не само народског, српства, коме је склон.

„ДА ГА МОЈЕ ОЧИ ВИШЕ НЕ ВИДЕ“: Мислим да величину и природу тог белега – стигме која, у мом случају додатно, затире и укопава, која брише велики део онога што сте постигли и урадили – одлично илуструје оно кроз шта претходних дана пролази професор Брдар.

Он је, практично преко ноћи, од једног од, с разлогом, највећих хероја у свести опозиционих поносних Срба – повод је „ЈуТјуб“ интервју објављен под насловом „Ово неко народу мора да каже! Др Милан Брдар“ – онечовечен и претворен у оличење зла, у новог „непоменика“:

„Преварио сам се. Не пада снег да покрије брег него да свака зверка покаже свој траг… Ужасно је овога слушати… Прсо си Брдаре... Са Милицом Заветницом под руку, професоре... Ти ниси при памети!... Професор је двострука личност, на почетку најстрашније критикује систем, нерад институција, непоштовање закона, а онда се још страшније обрушава на студенте… Зато што је УДБАш… Морао да изађе из ормара кад је фрка, исто као Ковић и Антић… ПИТАМ  СЕ ИМАТЕ ЛИ  ДЕЦУ  И  ВОЛИТЕ  ЛИ  ИХ?????... Професоре шта је са Вама? Не могу да Вас препознам. До сад сам Вас ценио и слушао али очито да сте двострука личност и да показујете право лице. Нећу више да чујем за Вас…. Да га моје очи више не виде, а до сад сам га обожавала…. Добро су га платили па тако разуларен баљезга… У старости многи губе памет... Студенти, истерасте на чистину још једног скривеног обожаваоца лика и дела Вучића… Јел се и овај продао?... То се и ја питам али, мислим да јесте после тога што говори, и како говори… Ужас шта овај човек прича… Није гост крив већ онај који га је звао, Драгане и ти си одлепио и против студената си!... Колико  овај  добија  лове од  СНС-А… Фуј!.... Будала саможива… С оваквим нам нема спаса…“

Не чуди ме да – иако су Слободан Антонић и Милош Ковић данас, баш као и Брдар и Антић, мање или више близу позиција на којима сам годинама – Антонић и Ковић одбијају да наставе да делују у јавности у складу са импликацијама свог јасног става о данас једином помена вредном политичком питању, где се сви смислени одговори своде на два: за Вучића или за Динка Грухоњића. Нема тих аргумента, ни опсена, које могу да потру ту суштину.  

Можемо да маштамо, можемо да се заваравамо, можемо да правимо „Српску пут“ и „Српски глас“, али овде, политички, не постоји нити, унутар временског хоризонта, може да се појави нешто треће. Можете или да ћутите, као Миша Ђурковић, или ћете се наћи на једној од две стране које воде борбу на живот и смрт – било тако што ћете једној отворено прићи, било тако што ћете постати корисни идиот једне од те две страна. 

Рећи нешто смислено и остати изнад ове бинарности једноставно није могуће. Или сте уз оне који верују да је Вучић врхунско, фатално зло или сте уз оне који су закључили да главно, не толико акутно колико једино питање више није какав је Вучић већ какви су они који једини могу да га сруше и који би заузели његово место.

Антонић је, за мој укус, превише обазрив, мада мислим да му је такав карактер, али ипак он је наставио да јавно говори, нажалост скоро искључиво на порталу „РТ Балкан“, мање увијено и битно храбрије од Ковића, врхунског поносно српског интелектуалца, топлог, дечачког лика, који, нажалост, изнад свега много воли да га много воле.

Разумем их, иако бих волео да су мање прорачунати, мање заинтересовани за слику о себи и храбрији. Но, довољно је да се сетим само неких од последица мог поништавања, и лакоће са којом сам претворен у друштвени леш, да бих разумео рационалност њиховог оклевања – кога не можемо вредновати као кукавичлук без уважавања мере у коме се овде, свима нама који нисмо прозападни и који нисмо згађени стварношћу најоклеветанијег, народског српства, не само ништа не прашта већ и колико се и како о нама може лагати.

Нажалост, постало је сасвим јасно, Вучић није предвидео ову ситуацију – у којој му власт растачу милитантно про-западне медијске снаге, за које је веровао да ће му бити, налик Драгану Ђиласу, идеални непријатељи, и није оставио ни медијског ни јавног простора за националистичке политичке снаге, које је видео као једине опасне непријатеље, али које су му данас преко потребне.

Зато, ако овај безумни култ успе да га скине са власти, то ће, делом, бити последица одлуке коју је сам донео 2014. године. Да ли хазардерски, имао је често политичке користи од те своје црте, да ли више из нехата или хибриса – постало би само академско питање.

СВИЊОКОЉ КАО МЕТАФОРА ЉУДОКОЉА: Рађање студентизма, инструменталне али стварне (случајно)српске религије, и метастаза грађанистичког фундаментализма, праћени су разгоревањем страсти за људокољем.

„Јунајтед медији“ нису само аутошовинизам претворили у распршену, скоро па свеприсутну, културу аутошовинизма, већ су му, поред (анти) националне, додали и, данас ништа мање важну, класну димензију. У овим, не толико антивладиним колико антинародним медијима, хушкање на дехуманизацију, која се сместила у темеље студентистичке, антидемократске крвожеђи, оличава устрептало, сладострасно извештавање о ритуализованим окретањима прасића на ражњу.

Она у овим медијима бивају „сервирана“ јавности више као предсказање него порука – не само Вучићу и његовим људима, одавно уоквиреним као „свињска хунта“ чије је гласило „Свињформер“, већ и свима који га подржавају, па и онима чији је једини „грех“ што нису устали против Вучића и прикључили се „стаду“ чији су пастири звезде ове две телевизије. 

Ипак, оно што је ту, можда, најбизарније, јесте чињеница да је један такав култ добија благослове из кругова блиских антирежимском крилу епископа Српске православне цркве.

Више од седам деценија серијски клеветано, поистовећивано са  нацизмом и унижавано, православље је у Србији данас гурнуто још даље у други план. Веру у Исуса Христа, Богочовека, истискује обожени „Студент“, тачније „наша деца“, схваћена као Човекобогови. Реч је о булументи нарцисоидних, антиполитичких, углавном случајносрпских „Тониблера“ и „Билклинтона“, која је схваћена као безлични скуп постидеолошких месија и безгрешних човекобогова.

Не алудирам овде толико на трећепуташку идеологију пленумаша, колико упућујем на природу њихове нарцисоидности. У њу је уткано веровање да су не толико од Запада већ да су Запад, да је та њихова замишљена западност суштина онога што их чини изузетним – што подсећа на обожавање Запада међу косовским Албанцима, које је кумовало именима као што је „Тониблер“.

Иза њих овде иде стадо зомбија хипнотисаних програмима телевизија, којима би примеренији називи били „Н(ДХ)1“ и „Нови SS“, али и растући број оних који се прикључују овом мисионарском култу вођени страхом, све снажнијим друштвеним притисцима, који су некада отворени а некада подмукли, или, једноставно, схватањем „ваља се“.

Протести су за растући број Срба, велики али (и даље) мањински, постали нешто налик вашарима, који обично садрже циркуске чари. Другим речима, не оно на шта се иде већ оно на шта се обавезно иде. Велики проблем за Вучића је и да су рушилачке емоције умеју да постану много моћнија покретачка сила од оних које славе животност и које јој теже.

Поврх свега, на делу је и израстак једног од важних производа дубоке културе у којој смо сви, и свезуби и крезуби, социјализовани – чињенице да смо склони да живимо у „црно-белим“ световима. То нас наводи да, када нас убеде да нам је јако лоше, закључимо да не може горе. А овде данас, бојим се не само из поносно српског угла, може само горе. То је диктат Кумановског споразума и западног односа према Србији, којим је исписан.

Док смо 5. октобра имали народни бунт, чије је главно погонско гориво била једна ружна стварност деценију дугог трајања, натопљена анксиозношћу, зебњом и страховима, данас смо сведоци једног хистеричног, антинародног бунта привилегованих – фундаменталистичког, истовремено нападно атеистичког и квазирелигиозног, „крај се ближи“ култа коме је почео да прилази и растући број презрених у Србији, иако их идеолози и путовође безумља које је посело велики део Србије виде као „зло“ веће и од самог Вучића.

Другим речима, док је против Милошевића 5. октобра радила српска стварност, данас је потребно лажирати стварност Србије, и ућуткати све оне који говоре да је реч о фалсификату, да би постали сведоци једне бесомучно кривотворене репризе „5. октобра“.

КОЉИТЕ И ЈАШИТЕ, ЈА И ДАЉЕ ДРЖИМ ЧАС: Када једно друштво поседне масовно лудило; када постане опасно мислити; када је неслагање стигматизовано; када вас супротстављање култу смешта у положај освињених мета јахања и људокоља, онда не чуди да ће се безумљу временом прикључити и неки од оних којима је намењена судбина прасића на ражњу.

Да сам мало више нарцисоидан, имајући у виду количину и природу претњи које добијам на „Твитеру“, насловио бих цео текст – „Кољите и јашите, ја и даље држим час“. Чињеница да су ме – у режији Шолакових „доглавника“, које видим као Натослава Ћосића и Дражу Павелића – поништили, и оставили без посла предавача, не значи да су ми извадили мозак.

У стању сам да препознам гига будалаштине, као што је чињеница да се „крваве шапе“, које би имале неког смисла, колико год он био бедан, да је неки пас заклао човека, тумаче као симбол чињенице да је један човек, из нехата, вероватно уплашен, убио пса.

Сведоци смо покушаја да Господар мува буде „одигран“ уживо. Да огољен, лишен алегорије којом је натопљен, постане стварност налик „снаф филму“ у режији запенушаног професора социологије, који, држећи се позе враголастог детета, сладострасно оживотворује стереотипе о незаситом црногорском кољачу, и „новинара“ две луксембуршке телевизије, које поглед на прасе које се на блокадама окреће на ражњу доводи до оргазма.

Остаје да неко од препаљених новинара-телеванђелиста са „Новог SS-а“ изда команду – „Touch the screen! Touch the screen! Students are comming soon“, и да се онда укаже Динко Грухоњић, отелотворење данас једине расположиве алтернативе Вучићу. Уосталом, „наша деца“ су међу њиховим идолопоклоницима схваћена налик „видиоцима“ из Међугорја, мада овде верујући „грађани“ (још) нису кренули да ходају на коленима.

Верујем да би им многи, уз изразе дивљања, обрисали гузу када каке. Иако је конкуренција јака, када говоримо о дисциплини креативног пркнољубља, у очи ми је поново упао професор који воли да каже „они су хероји“. Овај пут је додао: „Када су ме звали за подршку, рекао сам да сам ја овде само у њиховој служби, али немојте да се мешамо, можемо само да покваримо. Смемо само да их подржавамо…Они… ће нас штитити у будућности, то је неки нови ДБ – деца будућности, то су ова деца коју сада видимо у садашњости.“

Већ сам га цитирао, али се не усуђујем да му наведем име. У скученом свету у коме живим као „првоканселовани“ у Србији, много тога је окренуто наглавачке, па и логика којом се самоцензуришем. Али, и у мом случају важи – самоцензура је поунутрашњена цензура.

Мада, мене „цензурише“ и Вучић. Не због онога што бих могао да кажем о њему већ због онога што мислим, и што пре или касније изговорим, о онима који га руше. Разумем га – много је овде бесних које бих, вероватно, још више разбеснео и који би тврдила да „знају“ да то што говорим, а што би било „горе“ од онога што читате у овом, пегланом и упристојаваном тексту, не долази из мог мозга већ из његовог окружења.

Можда ме зато забавља чињеница да Вучићеву владавину описују као „диктатуру“. Да бих је самерио са „хибридном“ политичком стварношћу, мораћу да изврнем чувену реченицу Виктора Игоа и напишем – када је диктатура фикција, револуција постане грешка.

АНТИНАРОДНА ЛЕВИЦА У МАРШУ ОД ГАЗИМЕСТАНА: Иако, сем пар ломпароидних фикуса, они који говоре у име протеста, или говоре из њих за новинаре србофобичних „Јунајтед медија“, углавном истичу да су левичари, реч је о елитистичким, антинародним протестима чију је суштину могуће сместити у поклич – смрт народу, слобода аутошовинизму.

Гласови поносних Срба, који су, сем можда у Београду и Новом Саду, постали већина на свим масовним протестима и блокадама одржаним ове године, бивају бесрамно заглушени и маргинализовани у „Јунајтед медијима“ који се лажно издају као другачији од режимских. Тешко је не видети иронију да тиме, чак и данас, помажу Вучићу док се упињу да га сруше.

Идеал који ови медији промовишу садржан је у схватању једне Студенткиње да су слабије образовани „тужан део ове наше земље“ и да само треба да се „виде сви ови људи који су образовани, будућност овде. Међу нама су и будући председници, министри, доктори, стоматолози, требало би да се на нас обрати пажња, а не на неки, нажалост, полусвет“.

Елитисти, који воле да верују не само да су најбољи већ и да су једини вредни, по правилу су најгори од нас – „нула људи“, како је један твитераш описао цитирану Студенткињу. Једну од многих који ми звуче као неке, ослонићу са на овде на логику коју користе када говоре о народу којим су згрожени,  „случајнољудске“ Хилариклинтонке и Медлниолбрајтке.

Оне су од потпуне, поносне незаинтересованости за политику и лукавства идеологије, за само неколико недеља своју оригиналну визију промена, и артикулацију циљева протеста, оличених у празноглавостима типа „да све буде нормално / онако како треба“ и „да сви раде свој посао“, развили у серију антиполитичких „рецепата“ представљених као врхунске истине. Могао би се тај смешни, (над)идеолошки бастард описати као неки, истовремено здраворазумски и первертирани, неолиберални анархизам, који би, колико разумем, требао да делује као истовремено конзумерска алхемија и развојна антиполитичка машина.

Они би Србију да поведу „напред“ у поредак који би могли да опишемо као меритократски феудализам, у коме би власт функционисала по моделу аристократског само-управљања – владавине само њих, на добробит свих, ваљда и „крезубих“ и „заосталих“, који им се гаде.

Цитираћу пријатеља, који је у овој визији осетио „укус наше пропасти“.

„Држава: Студентославија.

Облик уређења: студентократија (владавина образованих, диктатура пленума).

Устав, први чланови:

Ко не заврши факултет мора носити траку на десној руци да би сви академски грађани и државни службеници могли да га идентификују и поступају са истим у складу са Законом за необразоване.

На почетку сваког дана, у славу студентске револуције, са разгласа се пушта химна Студентославије – 'Њено име је Дона'”.

Обожена „наша деца“ нам обећавају своју (само)владавину као постисторијску и надполитичку пречицу до раја – који ми личи на хибрид онога што је овде обећавао Едвард Кардељ, сви ми смо остали помало социјалисти, и онога што су инаугурисали Роналд Реган и Маргарет Тачер: „TINA“ (There Is No Alternative), односно, у преводу са „постидеолошког“ новоговора, више не постоји нити, што је кључно, може постојати алтернатива.

Испратићу њихово саморазумевање, наши млади, надидеолошки надљуди су поверовали не само да су у стању да поразе „зло“, и да су прозрели бесмисао (сваке) политике, већ и да, сви смо ми постали помало неолиберали, могу да производе само добро; и то добро за све.

УЖАСИ МЕРИТОКРАТИЈЕ: Поглед на свет „пленумаша“, новокомпонованих спасиоца Србије, састављен је од исте оне „постидеолошке“ магле од које је била саздана „трећепуташка“ обмана Тонија Блера и Била Клинтона. 

Њено градивно ткиво су илузије, сада на стероидима, о могућности вођења надидеолошке, антиполитичке политике, „добре за све“, коју ће донети владавина стручњака и безимених, „ум царује“ меритократа, заслужних без било каквих заслуга – сем ако мисле да чињеница да су уписали државни факултет по себи представља потврду да су заслужни и изузетни; да су власници Истине.

Ови нарциси, често „нула људи“ који верују да су надљуди, незасисти су у својој жељи да буду тетошени и привилеговани, мада ни факултете нису завршили. Многа од тих маминих и татиних „злата“ и „сунаца“ верују да су се родила заслужна и изузетна.

Али чак и стварна, „чиста“ меритократије, она где „личне“ заслуге нису упарене са класним привилегијама наслеђеним од родитеља, коју оличава Бил Клинтон, склона је да заврши у нечему што је, по свом разорном друштвеном учинку, деструктивно колико и малигни облици непотизма. Наиме, они који се успињу непотистички често имају свест да некоме нешто дугују – макар то били само рођаци и њихови пријатељи; да се нису успели „сами“.

Сви ми, и привилеговани и они који ту нису, мало тога постигнемо сами. По правилу, мада тога често нисмо свесни, или се кријемо иза флоскуле „плаћам порез“, чак и када јесмо јако заслужни, и те заслуге у великој мери дугујемо својој држави и друштву. Србија, сем хероја са Кошара, њихових породица и поредивих жртвовања, овде мало коме нешто дугује. Чак и ако смо од ње добили јако мало, само ми смо дужници Србије – а не она наша.

Меритократе, као Клинтон, склони су да верују да су сви могли да достигну врхове до којих су „сами“ стигли, да су они који су се заглавили негде око „дна“ сами криви. Иако је то постало јасно тек две деценије касније, мало који амерички председник је донео толико велику и трајну штету радничкој класи и сиромашним слојевима, квалитету њихових живота и њиховом животној сигурности, као жовијални „левичар“, наизглед народски, харизматични комуникатор – Бил Клинтон.

Зато велики део ове „наше деце“, многи од оних који се оглашавају на „Јунајтед медијима“ и презиру оне који нису њихови статусни клонови, чине мали „Билклинтони“. Ако неко овде заслужује презир, онда су то и неки од њих. Има чак и оних којима, чини ми се, страст за лапотом и презир према сиромашнима који гласају за Вучића, деформише млада лица.

У времену неолиберализма, његове хегемоније без стварних алтернатива, радничкој класи, депривилегованим сталежима и народским слојевима, највише зла су донеле меритократе као Клинтон. Такви су и наши „пленумаши“ и њихове најватреније присталице.

Често се губи из вида да многе кључне левичарске идеје, као што су солидарност, брига за понижене, оне који животаре у својим размрсканим, мање или више неживотним, животима, и веру у друштвену правду, нису сахранили Маргарет Тачер и Роналд Реган. Они су само ископали дубоку раку у коју су их затим убацили Тони Блер и Бил Клинтон.

Обожена „наша деца“ нам обећавају исто то, „трећепуташко“ зло у новом, још више антиполитичком паковању – при томе равнодушна према српству и различитим последицама Кумановског споразума, кључног српског „закона“, „устава“ Уставу Србије.

Многи, у суштини, верују да би овде засели на неки од неолибералних врхова – мада лукавство неолиберализма је оличено у мери у којој је прихваћено веровање да и над највишим врхом постоји врх који се мора освајати – да у Србији нема оних који имају јако мало и који гласају за Вучића. Оно што њих боли није толика ауторитарна компонента Вучићевог „хибридног режима“ већ демократска, колико год да је истањена.

Зато би наши обожени „Студенти“, наши разјарени „Тониблери“ и „Билклинтони“ да владају Србијом – не демократски, не чак ни мекано аутократски, као Вучић, већ тоталитарно, као самообожени власници знања и истине. Они верују да им је Србија крива што се већ нису уселила у меритократску друштвену лажу, саздану од ушећерених слика Запада.

Многи, не већина, већ живе у свом приватизованом „Дизниленду“. У њега су се, убрзо после 5. октобра, уселили њихови родитељи, Ђинђићеви људи који су присвојили „државне печате“ и одмах кренули да наплаћују „оверу“, затим селебрити булумента, крем нове доколичарске класе са спасилачким амбицијама, а онда и западнољубиви професори, који их ложе и гурају ка презиру према српству и сиромашнима, према презренима у Србији.

Нажалост, овде на факултетима друштвених и хуманистичких наука, и уметности које обећавају дистинкцију и уважавање, бројни ауторитети са звучним титулама раде нешто, по Србију, много фаталније од онога што чине Динко Грухоњић и слични тровачи младих умова, који производе аутошовинисте и сродне врсте.

Наиме, поистовећујући западно и универзално, славећи западно пратикуларно, које је само другачије провинцијално, као не толико супериорно колико примерено свима, па и нама, незападњацима, наши факултети обликују младе мозгове који су нашпановани да касније сами изаберу аутошовинизам или нешто слично. 

Јер, ако је западно универзално, а овде не функционише или не може да профункционише, онда проблем може бити само у нама – „затуцанима“, „непорављивима“, „србистанцима“, „паначанима“; у „зверињаку“.

Не чуди ме да смо овде добили „грађанина“ који верује да је либерал и прави, ваљани Европљанин, случајно Србин, који је на једном форуму написао да је штета што је из Србије 1945. истерана војска нацистичке Немачке јер би, да није, већ били у Европској унији.

СТУДЕНТСКА ДРЖАВА И ЊЕНИ ПОНОСНО СРПСКИ ДИСИДЕНТИ: У поређењу са нашим младим, солипсистичким „трећепуташима“, примера ради, припадници „Исламске државе“ су рационални људи, који, при томе, верују у покоравање Богу и презиру све облике идолатрије, наравно и свако (само)обожење. При томе, и наши студентисти остварење своје утопије везује за насиље – много више за силеџијско угуравање Србије у деведесете него њихово оживљавање

Ипак, многи важни аспекти студентистичког култа, и грађанистичке „студентске државе“ коју нам обећавају као надполитичку панацеа, не могу се разумети помоћу поређења су (ино)страним фундаменталистичким феноменима и квази-релеигиозним (анти)идеологијама, биле оне верске или секуларне, левичарске или десне.

Сви смо ми Срби – што више верујемо да смо само случајни Срби, и што више нам се гади Србија, тиме показујемо да смо баш јако велики, гига Срби. Наравно, у оном кључном, дубоко културалном смислу, оне димензије српства из које овде нико не може да се испише – како год и колико год да се самопорекне или испише из свог српског идентитета. 

Српство је могуће одбацити само као саморазумевање, као једно од имена нашег идентитета, не и као нашу срж, „софтвер“ ума свих нас који смо овде социјализовани. Милоша Ковића колико и Светислава Басаре.

И овај распомамљени случајносрпски култ је, изнад свега, чедо наше дубоке културе и један од нуспроизвода ендемске затрованости Србије културално слепом доситејевштином, која је посела немали део српске елите и окренула га против народа.

Важан део удеса Србије представља чињеница да елита, која је сваком друштву преко потребна, овде толико елитистичка, великим делом самопорекнута, као и да водећу  улогу у друштву имају њена два антинародна сегмента. Случајносрпски самопорекнути елитисти, који су поносно случајни Срби, склони да проклизају у аутошовинизам, и њихови најбољи непријатељи, просветитељски самопорекнути елитисти, који су случајно поносни Срби.  

Да није друштвених мрежа, многи не би били свесни да у грађанистичким, србоскептичним протестима има и поносно српских, нажалост нема адекватније речи, „дисидената“ – побуњене наше деце која у свом народу не виде крезуби „полусвет“, који заслужује презир и много тога горег. Међу „протестантима“, у оба смисла речи, су и наша цензурисана и ућуткивана деца која говоре „хвала Богу и нашем драгом српству“ и траже да студенти крену у „марш на Газиместан“.

Вучић је, делом, сам одговоран што су се постројили иза самопрекнутих елитиста, мада утеху може да тражи у чињеници да их „новинари“ две антисрпске телевизије избегавају и бесрамно ућуткују у живим укључењима.

UBIĆEMO ZAKLAĆEMO KO SA NAMA NEĆE, ЛАТИНИЧНА ВЕРЗИЈА: "Није нам хладно, грејемо се позитивном енергијом… као да је нуклеарна електрана. Остајемо овде целу ноћ, нећемо спавати. Блокаде се настављају, јер захтеви нису испуњени", рекао је један хипнотисани Студент ЕТФ-а из Београда.

Иштван Каић је препознао да је „захтеви нису испуњени“ постао слоган – али његова суштина није „Друже ПроГласу ми ти се кунемо“.   

Не зато што наша обожена деца не желе да се отворено покоре својој идејној и политичкој авангарди већ зато што не желе да прихвате двополну политичку стварност. Хтели то или не, они су само продужена рука и ударна песница „ПроГласа“, који је, пак, много више ударна песница Динка Грухоњића него Драгана Ђиласа – у обрачуну у коме Вучићев лични улог не може бити већи и у коме постоје само две стране.

Политички, постоји само Вучић и, насупрот њега, антинародни фронт који чине „ПроГлас“, и његова поносно српска икебана, танушни „српски глас“ самооњегошеног Мила Ломпара, дублет Студенти / наша деца, мариникоиди, и друге политичке карикатуре калибра Борка Стефановића, Динко Грухоњић, који овде не може ништа да изгуби, „невладине организације“ – а данас и део народа, чак и растући број оних, широм Србије, од Богатића до Крагујевца, којима је Вучић много дао; многима много више него што су могли да сањају.

Насупрот Вучића, добили смо један, суштински антиправославни и случајнорспки, култ, кога су благосиљали следбеници архиепископа Григорија. Реч је о привидно постидеолошком, здраворазумском, не толико антидемократском колико антиполитичком бастарду, кога би могли да опишемо као троцкистички-тачеровско „четништво“. 

Крвожедни део његовог „вјерују“ стаје у мото „ubićemo zaklaćemo ko sa nama neće“, а нарцисоидни у рефрен једне од неформалних химни глобалног тријумфа антидруштвености, десетак година старог хита Албанке Блете Реџе („Бебе Рекса“) – „Oh, it's just me, myself and I; Solo ride until I die“.

Неке путовође и идеолози крвожедног бунта, који је више (верско) фундаменталистички него (друштвено) револуционарни, не прижељкују толико репризу „Владавине терора“, која је постала део наслеђа Француске револуције, колико оживотворење Господара мува. Наиме, свезуби верују да и Белзебуба треба регрутовати у борбу против лажиране слике Вучића као архиђавола и његове владавине, не толико меком колико нежном руком.

Вучић се више не суочава само са морализмом елитних националиста, који одбијају да уваже Кумановски споразум и његове не толико политичке колико надуставне последице, и помамом грађанистичких зилота, чија победа обећава сажимање Србије и још бржи раст аутошовинизма и сродних становишта. 

Изворе фундаменталистичког жара, и величину илузију да крвожеђ данас представља меру људскости и моралности, није могуће разумети ако немамо у виду да су иза новог култа стали неки угледни православни теолози:

„Морамо да се делимо! На оне који су на страни правде, истине, ненасиља и оне који су на страни неправде, лажи и насиља. Данас је и пред патријархом и пред свима нама никад лакши избор, јер је очигледно шта је добро а шта зло, односно, ко је добар а ко зао“, каже један од заслепљених, не толико сабораца колико „ударних песница“ аутошовинизма, православних искључивача српских мозгова, у интервјуу „Радару“, магазину од кога постоји само један (не-електронски) медиј који је више („Аутономија – Портал Грађанске Војводине“) и само један који је опасније (недељник „Недељник“) србофобичан.

НОВИ СРСПКИ БОГОВИ И АНТИСРПСКИ УБЕР-БОГ: Православље, као и посмртни остаци српског национализма као политичке снаге, данас вегетирају у сенци студентизма, те нове, политеистичке српске „религије“. Егземпларно средњовекевне, иако је једна од кључних речи њеног „вјерују“ модерност.

Она је прво посела најпривилегованије припаднике урбане, културно културне, прдопудерашке средње класе – велике добитнике у транзицији, „демократизацији“, дозираној од стране „колективног“ Запада, и силеџијској (пре)европеизацији другачије европске Србије, натопљене оријенталним сластима и баластима.

Негде у јануару, после празника, нови култ је надишао класне и статусне оквире привилегованих елитиста који су га канонизовали. Ту је важну улогу имао „благослов“ групе богослова, монаха и моњахиња, чијег духовног отац су неки рачвасти језици назвали „бискуп Гргур“, па се тај култ још лакше прихвата као синегдоха српске моралности.

При томе, реч је о „вери“ по мери саможивих генерација за које постоји мало шта сем њиховог метастазираног ја; богомданости коју су српски родитељи склони да упишу у своју децу, и коју оснажује индивидуалистичка, антидруштвена потка друштвених мрежа.

Нисам хришћанин, па не бих требао да судим, али имам утисак да ћемо, поред поносно случајних Срба, као што је Никола Самарџић, и случајно поносних Срба, као што је Мило Ломпар, морати да размишљамо и о православним ауторитетима које је мржња према Вучићу одвела од, рекао бих, Христове поруке у загрљај једног антисрпског црно-белог света – у коме је јерес етнофилетизма до ногу потукло и обесмислило зло етнонихилизма, како је Бојан Јовановић описао синергију аутошовинистичког и сродних становишта.

Вероватно најсрамнији део добровољног служења идејног и идентитетског „потомства“ архиепископа Григорија аутошовинизму и повезаним саморазумевањима оличава следећи део из истог интервјуа „Радару“, мог, иначе, драгог пријатеља, који садржи одличну илустрацију онога где су, заслепљени мржњом према Вучићу, завршили неки теолози и други црквени ауторитети по мери згодног дизелдорфског владике:

„[Патријарх] је у тој беседи изнео неколико аланфордовских порука, попут 'боље да се не свађамо него да се свађамо', и сличне, али и једну веома опасну тезу, коју је касније понављао, и чак је убацио и у Божићну посланицу. А то је да су дрогирани батинаши, локални дилери, корумпирани партијски функционери, и студенти, средњошколци, њихови професори, уметници и други који мирно траже истину и правду заправо браћа која треба да се измире. Они нису браћа. И не знам како је он замислио дијалог који би водио помирењу студената и оних који их газе на улици“.

Ипак, нову догму, носећу недодирљиву мисао студентизма, сместио је у одговору на следеће питање, и речи: „Данас је и пред патријархом и пред свима нама никад лакши избор, јер је очигледно шта је добро а шта зло, односно, ко је добар а ко зао.“

Мени није. Ја нисам ни крштен, али многима који јесу, као професори Брдар и Антић, студентистички култ, и ставови његове професорске, политичке и селебрити подршке, коју оличавају звезде из Павићевих питких карикатура српске дубоке културе и њених израстака, гаде се, имам утисак, још више него мени.

Није мало оних верника и не-верника који у том, наводно очигледном, „добру“ препознају још веће зло од онога које ја видим у њему. При томе, мислим на оне који никада нису били Вучићеви, нити су икада  вечеравали са Вучићем, као Јово Бакић-Капичић, „левичарски“ првосвештеник овог крвожедног студентистичког култа, нити су се смејурили и уживали у Вучићевом друштву, као новинарке луксембурших (пара)телевизије са пеном на устима.

Рећи да избор никада није био лакши; да избор ни не постоји; сугерисати да су они, који не направе избор који су направили следбеници „бискуп Гргура“, зло; да „они који газе“ бахате, запенушане, обожене (над)људе, који нам обећавају Србију по мери једног наказног идолопоклоничког, (анти)демократског хибрида кога је корисно посматрати као друштвени урадак „Григорија Грухоњића“, не заслужују ни разумевање, ни опрост, ни милост, ни могућност било каквог искупљење – е то је оно што је, по мени, зло.

То је зло који оштри нож за људокољ; то је, за мене, зло које даје легитимитет претњама клањем и јахањем које свакодневно добијам.

Да ли је оно хришћанско, па и ко је ту све поверовао да је Бог, месија или спасилац; да ли само студентисти, помахнитали селебритији и теолози, који о другима суде по мери свог лика и става, питање је на које сам – нисам крштен, али ни ретардиран – себи одговорио:  

Ја у избезумљеној Србији, којом царују две емоције, бес и страх, препознајем обрисе једног первертираног – истовремено „православног“ и грађанистичког – политеизма. Богови Студенти, Бог Григорије, Богови Григоријеви теолози, они које воле и уважавају случајни Срби, сигурно још неки Богови и још више Богиња, и изнад свих њих – Убер-бог Динко."

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ОРБАН: Данас у САД настао велики скандал

ОРБАН: Данас у САД настао велики скандал

МАЂАРСКИ премијер Виктор Орбан рекао је данас да је у САД "настао велики скандал" након што је амерички председник Доналд Трамп одлучио да открије колико су новца и коме америчке агенције исплатиле последњих година, а да је то "показало да је либерална глобална елита користила амерички буџет да би финансирала своју финансијску и идеолошку агенду широм света".

10. 02. 2025. у 19:39

ДОНЧИЋЕВО ПОРЕКЛО: Његов деда Србобран рођен је на КиМ

ДОНЧИЋЕВО ПОРЕКЛО: Његов деда Србобран рођен је на КиМ

ЛУКА Дончић један је од најбољих кошаркаша планете. Момак који из дана у дан фасцинира љубитеље кошарке је Србин по оцу, и не крије колико је привржен нашој земљи, а тренутно је у центру пажње због преласка у Лејкерсе.

10. 02. 2025. у 12:44

Коментари (0)

СИГУРНА ШТЕДЊА У АИК БАНЦИ: Сигурно, брзо и једноставно орочење и пренос девизне штедње