ФЕЉТОН - БЕЗ ПАСОША У КУЋНОМ ПРИТВОРУ: Пекић је у Београд долазио накратко и углавном није писао
РАЗЛОГ за одузимање пасоша Пекићу били су његови критички ставови о комунистичком режиму које је износио приватно, најчешће по домовима и београдским кафанама. То је све уредно достављано властима од агената службе: "...
Када ми је раних седамдесетих одузет пасош, а ја одвојен од породице у Лондону био сам у грдној невољи. Нада мном се водила интензивна истрага. По неопрезностима или намерним индискрецијама иследника, пуковника П. (?) схватио сам да у мојој непосредној, пре свега ноћној околини, делују достављачи. Неке сам специјалном тактиком открио, неке никад нисам. Једну даму на пример, које сам се тек недавно сетио. У ситуацијама у којима човек, услед било којих разлога не влада собом, полиција је лако успевала да човека дезинформацијама или намештеним траговима усмери у погрешном правцу, збуни и заведе..." ("Године које су појели скакавци").
Тек негде почетком априла 1971. баш пред велико заоштравање режима и увођење "чврсте руке" на крају се ипак нашао у Лондону. "Пасош ми је враћен после великих чланака у немачкој штампи о мом случају и добијања НИН-ове награде за "Ходочашће Арсенија Његована". Отпутовао сам у Лондон, након тога ниједна моја књига није објављена, а сви су уговори раскинути без икаквог објашњења... У туђину сам отишао из два разлога. Прво што сам осетио да сам се у стварност утонуо и заглибио се више него што ми је идеја о независности уметности допуштала... Отишао сам дакле, да потврдим унутрашњу уметничку слободу. А још више - своје време. За рад ми треба много више времена него што допушта Београд, мој начин живота у њему, а и властита искушења.
ИНСПИРАЦИЈУ ЦРПЕО ИЗ ИСТОРИЈЕ
ПЕКИЋЕВА пасија из које је црпео инспирацију јесте историја. Нарочито је у њој тражио бизарне и занимљиве детаље за оживљавање ликова и времена у романима. Био је изузетно зантересован за судбине "малих људи" и фине нијансе које се одупиру шематизованим историјским приступима. Иако озбиљно болестан (имао је запаљење плућне марамице), августа 1974, није одолео страсти књижевника и историчара па је искористио боравак Драгог Стојадиновића који је дошао у Лондон из Аргентине. Са ујаком његове супруге Љиљане и братом Милана Стојадиновића, бившим директорем предратног листа "Време" сачинио је историјски вредан аудио-документ, интервју који је трајао готово цела три дана.
ПЕКИЋ је у шароликом спектру унутрашњих непријатеља од стране Службе државне безбедности сврстан и праћен као српска десница и српски националиста. После студентских демонстрација 1968. и Маспока у Хрватској 1971-1972. уплашени комунистички режим је почео интензивније и бруталније да се обрачунава са политичким противницима, како у земљи тако и иностранству. У Србији су организоване националистичке снаге виђене пре свега у водећим културним, научним и друштвеним институцијама. Као центри национализма у јавном и културном животу виђени су Матица српска (Нови Сад), Српска књижевна задруга, редакција "Јежа", Удружење књижевника и Српско филозофско друштво (Београд)...
Као најважнији актери помињу се Добрица Ћосић, Дејан Медаковић, Борислав Михајловић Михиз, Мића Поповић, Војислав Ђурић, Михаило Ђурић, Живорад Стојовић и други. Махом круг пријатеља млађих комуниста из студентских дана окупљених у центру Београда у Симиној 9а. Поред тога уз њих помињу се и књижевници Борислав Пекић, Брана Црнчевић и Матија Бећковић из Београда, Младен Лесковац, Павле Ивић и Бошко Петровић из Новог Сада, затим круг људи око Српског филозофског друштва и Српске православне цркве.
Предлога за размишљање 1967. (који су потписала 42 књижевника). као и подршка и солидарност са студентским демонстрацијама 1968... Такође наводи се и противљење подизању споменика на Ловћену и рушењу Његошевог маузолеја (Матија Бећковић, Дејан Медаковић), агитовањем за зајам за пругу Београд - Бар, тврдњама да су Црногорци Срби, наглашавањем лошег положаја Срба у Хрватској, радикалном критиком уставних промена седамдесетих (Михаило Ђурић, Добрица Ћосић), критика авнојевских граница као и саме концепције самоуправљања. Јачање ове групе нарочито је уочено почетком седамдесетих избором Дејана Медаковића за декана Филозофског Факултета и Добрице Ћосића у руководство Српске књижевне задруге, а затим и 1978. Избором у САНУ као и додељивањем Октобарске награде Матији Бећковићу и НИН-ове Бориславу Пекићу.
Измичући служби и политичким прогонима, ту у Лондону, у кућном миру, посвећен цвећу и хобијима, у доколици, далеко од узаврелог балканског лонца, написаће своја најбоља дела. Ствара новелу "Успење и суноврат Икара Губелкијана" (1975), новелу "Одбрана и последњи дани" (1977), "Како упокојити вампира" (Прва награда Удружених издавача 1977). Коначно ту настаје и роман "Златно руно", фантазмагорију у седам томова (1978-1986), за који добија 1987. Његошеву награду, а који многи сматрају једним од најзначајнијих савремених прозних остварења код нас. По мишљењу жирија, овај роман је ушао у избор десет најбољих романа написаних од 1982. до 1992. године. "Ја сам романескни циклус 'Златно руно' писао на руке, на обичној машини и шест пута сам га прекуцавао. Нисам имао дактилографкињу, а то је три и по хиљаде страница па израчунајте."
У БЕОГРАД, када је и долазио накратко, углавном није писао. Дружио се, обилазио пријатеље, скупљао утиске, материјал, да би по повратку у Енглеску студиозно приступио писању. Међутим, чак и тамо у туђини није могао а да не буде осетљив на било каква кршења људских, посебно уметничких права у Југославији. Па тако, сазнавши преко "Политике" да је 1974. осуђен Иван Ивановић због дела "Црвени краљ", пише Удружењу књижевника Србије:
"Убеђен сам да је наше Удружење, већ по духу принципа на којима почива, дужно да се свесрдно заузме не само за личну судбину књижевника Ивана Ивановића и његово дело, већ у првом реду за начело уметничке и личне слободе, без којег није вредно постојања, а које је аутору Црвеног краља и његовој књизи брутално повређено."
Иван Ивановић је био професора гимназије у Куршумлији и Александровцу, син капетана југословенске краљевске војске Божидара Ивановића, који је нестао у јесен 1944. Ивановић је од одмалена носио жиг "народног непријатеља" и породица је трпела различите врсте притисака. Његов прогон почео је 1972. после објављеног романа "Црвени краљ" (сам назив књиге је био провокативан за судију), који је за тему имао фудбал и закулисне радње око овог спорта (о Црвеној звезди иза које је стајала Удба и Партизану, којег су водили генерали, лажирању утакмица, и другим негативним појавама у фудбалу). Грађу проналази у аферама које је распредала штампа. Процес је монтиран непосредно после смене српског либералног руководства и општег заоштравања курса и чврсте руке према непријатељима друштвеног уређења свих боја.
СУТРА: Усамљени стрелац и изгнаник
Препоручујемо
ФЕЉТОН - ЗАТВОР ОКИВА ЉУДСКЕ ДУШЕ: Највећи непријатељи осуђеника биле су ваши и стенице
25. 07. 2021. у 11:18
РУСКИ ЗВАНИЧНИК ОТКРИО: Ово би могло бити место потенцијалног састанка Путина и Трампа
УЈЕДИЊЕНИ Арапски Емирати (УАЕ) имају снажна досадашња искуства у организовању самита и могли би бити место потенцијалног састанка између председника Русије Владимира Путина и новоизабраног председника САД Доналда Трампа, изјавио је Олег Карпович, проректор за научна питања на Дипломатској академији Министарства спољних послова Русије, за руску агенцију ТАСС.
15. 01. 2025. у 12:23
"ЉУДИ ЋЕ УМРЕТИ" Ватрогасци недељама пре ужаса у Лос Анђелесу упозоравали на најгори сценарио
МАЊЕ од месец дана пре него што су пожари захватили Лос Анђелес, група искусних ватрогасаца окупила се на Градском већу како би тражили већа средства.
15. 01. 2025. у 14:03
ШУТАНОВАЦ У БРАКУ СА ЋЕРКОМ МИРОСЛАВА ИЛИЋА: Веома успешна, родила му два сина
Драган Шутановац, председник Савета за стратешке политике и некадашњи министар одбране биће нови амбасадор Србије у Вашингтону.
16. 01. 2025. у 13:42
Коментари (0)