ФЕЉТОН - КАРИЈЕВА КОШАРКАШКА ФИЛОЗОФИЈА: Тренеров основни посао је да учи играче да играју заједно, то је највећи изазов
У ПРОФЕСИОНАЛНОМ спорту циљ је постићи успех, тачније - победити. Али, ако улазиш у утакмицу да по сваку цену мораш да победиш, стављаш велики притисак на играче и они врло често не могу да играју на нивоу свог потенцијала. Ако улазиш са страхом од пораза, покушаваш да не изгубиш, ни тада не дајеш свој максимум.
Најбољи приступ, да би дао свој максимум, јесте да својим односом и игром утичеш да се реализује тактички план утакмице. Овде сваки играч има своје задатке, и нема времена да се оптерећује и размишља о томе шта ће бити на крају утакмице и нема страх од пораза.
Играчи треба да знају да не могу да потврде свој потенцијал и квалитет без максималног труда, односно залагања, док је за тренера важно да објективно вреднује победе и поразе. Али, с обзиром на то да је сезона веома дуга, са великим бројем утакмица, тренери треба да имају фокус на то како екипа и појединци тренирају и како извршавају индивидуалне и тимске задатке, пре него што се фокусирају на крајњи резултат.
После успеха, односно победе, тражим од свих у тренерском и медицинском стафу, а пре свега од играча, да останемо мирни. Када изгубимо, боже мој, дешава се! Морамо одмах да се фокусирамо на анализу и на следећу утакмицу. Скоро никада, или веома ретко, дешавало ми се да моја екипа изгуби две или три утакмице узастопно. Желимо одмах да изгубљене бодове вратимо у следећој утакмици.
Три ствари морају увек да буду присутне:
1. Учити из пораза и извући поуке,
2. Не изгубити поверење у сопствени начин игре и задржати оптимизам, и
3. Не постоји пречица која води до успеха.
Ако радиш на проналажењу лакшег пута до успеха, не радиш до- вољно на фундаментима игре свога тима.
Можда ћеш се у неким утакмицама "извући" и остварити победу, али треба знати да не постоји замена за основе - фундаменте. Има тренера који за време утакмице користе тактичка решења која нису никада користили или тренирали на тренингу. Ако превише времена проведеш у УЧЕЊУ ТРИКОВА, а не радиш на основама индивидуалне и тимске тактике, можда твоји играчи никада неће научити да играју кошарку.
ТИМСКИ ЦИЉЕВИ
ТРЕНИРАО сам и водио програме националних селекција, у већини програми који су захтевали врхунске спортске резултате и трофеје, али и тимове где су пројекти били на самом почетку стварања и клубова и њихових тимова. Тренирао сам све узрасте од кадетских, јуниорских и сениорских тимова. У свим тим програмима морао сам да одређујем циљеве који су одговарали тим срединама. Свуда су се морали одређивати чисти и јасни индивидуални и тимски захтеви. Они су могли да буду оствариви пре свега ако је владало обострано поверење, а алат за то је владати комуникацијом са свим учесницима у кошаркашком програму, пре свега са играчима.
Трудио сам се да будем реалан и да разумем да се не може добити свака утакмица и да се свака сезона не мора завршити трофејом. Али ја сам тренер који од сваког играча очекује посвећеност, прво на тренингу. Моје екипе, које су освајале шампионске титуле и медаље, увек су се одликовале огромним пожртвовањем и ентузијазмом. Тамо где тога није било, није било ни успеха.
Године искуства су ме научиле да када се установе приоритети и циљеви, када играчи знају у ком правцу иду, лакше је успоставити тимске циљеве и они се никада не мењају.
ИГРАТИ ПАМЕТНО И РАЦИОНАЛНО
ПРВО, играчи у потпуности морају да разумеју своје улоге у тиму, а тренерски посао је пронаћи "најугодније радно место за играча", тј. одредити му позицију у игри где се он најбоље осећа. Морају да се препознају јаке стране сваког играча, као и слабости. То ће вам помоћи да дефинишете њихове улоге. Играча треба уверити да "није лош ако не постигне кош" и показати му и уверити га да постоје друге опције које га могу учинити срећним. Имао сам и обрнуте случајеве...
На припремама за Европско првенство и Светски шампионат са репрезентацијом Југославије, 2001. и 2002. године, имао сам два веома талентована играча и оба су желела да играју на позицији плејмејкера (Игор Ракочевић и Марко Јарић). Одлучио сам се за Јарића, а Ракочевића поставио на "позицију 2". Он није био срећан због те моје одлуке, тражио је разговор да би покушао да ме увери да и он може да игра на "позицији 1". Питао сам га да ли то значи да не воли да постиже поене (иначе, увек сам знао да је рођени стрелац). Одговорио је: "О, да, наравно да волим да постижем кошеве!". "Па зато те и постављам на твоје радно место!", рекао сам му. Познато је да је касније Ракочевић и у НБА и у Европи играо на "позицији 2" и постао најбољи стрелац неколико година узастопно у шпанској АЦБ лиги и Евролиги.
Ако се играчи више фокусирају на своје јаче стране, сигурно је да ће дати највећи допринос екипи. Колико слободе као тренер дајете играчима у игри, зависиће од тога како генерално гледате на кошарку, али и од ваше природе. Тимови са мање талента и искуства функционишу боље са више организације и контроле. Рационалност у игри се подиже када се до детаља дефинишу улоге свих пет играча унутар тимског напада и одбране.
Успех не лежи у томе да радим само оно што волим, већ у томе да волим то што радим.
ИГРАТИ ЗА ТИМ
ИГРАЧИ треба да знају колико бринем о тиму и о сваком играчу појединачно. Тим је на првом месту. Кажем играчима: "Труди се да помогнеш свом саиграчу и на тренингу и на утакмици, а уколико то не можеш - немој да анализираш шта он добро ради, а шта не. То је задатак тренера!".
Када играчи почну да криве један другога, тада настају проблеми, и за тренера и за екипу. Један играч не прави екипу, али један може да растури екипу. Екипа са добром "хемијом" не само да ће играти заједно, већ ће то боље изгледати и са аспекта резултата и биће у стању да поднесе и лоше моменте током сезоне. Тренер Понекад треба да буде и "досадан" и искористи сваку могућност да подсети играче на значај посвећености и пожртвовања за тимски рад. Тренеров посао је да учи играче да играју заједно. То је највећи изазов у тренеровом послу, и са тактичког и са психолошког аспекта. "Ја теби - ти мени. Ти и ја заједно!!!"
ИГРАТИ СНАЖНО И ЧВРСТО
САМО уз улагање максималног труда може се утврдити потенцијал сваког играча. Предуслов за то је добра физичка кондиција, дисциплина и интензитет рада на сваком тренингу. Обезбедити компетитивност - такмичење и ставити све физичке потенцијале у функцију доношења одлука у игри. Тренер може пуно да учини и побољша такмичарски дух сваког играча, а на првом месту је стварање радних навика и здраве конкуренције у тиму. Затим да показује пожртвовање, борбеност и ентузијазам, што је одлика шампионских екипа.
СУТРА: НАЈБОЉИ СЕ НИКАД НЕ УМОРЕ ОД УЧЕЊА
Препоручујемо
ФЕЉТОН - ЦРВЕНА ЗВЕЗДА - МЕРИЛО УСПЕХА: Обе понуде звучале су као вапај за њен спас
30. 12. 2021. у 18:00
КАКО ЈЕ РУСКА РАКЕТА "ПРЕВАРИЛА" НАТО У УКРАЈИНИ? Мистериозно нестајала са радара, генерал Попов открио о чему је реч
РУСКА ракета која је мистериозно нестајала са НАТО радара током овонедељног напада на Кијев је „модернизованa ракетa Х-101“, открива за Спутњик заслужни војни пилот, генерал-мајор руске армије Владимир Попов. Према његовим речима, ракета jе преварила НАТО јер може привремено да нестане са радара.
15. 11. 2024. у 23:36
"ТО БИ ДОВЕЛО ДО ПОЧЕТКА ТРЕЋЕГ СВЕТСКОГ РАТА" Фицо дао реч: До краја ћу се борити да Украјина не буде члан НАТО-а
СЛОВАЧКИ премијер Роберт Фицо ће се до краја одупирати уласку Украјине у НАТО, рекао је у интервјуу за кинески CGTN.
15. 11. 2024. у 19:38
ЂУРЂИЦ И ЂУРЂЕВДАН: Исти светац, две иконе и два празника - у чему су сличности и разлике?
СВЕТОГ Георгија или светог Ђорђа/Ђурађа - како у народу зову овог свеца, православни Срби славе два пута у години.
16. 11. 2024. у 08:25
Коментари (0)