ФЕЉТОН - ВЕРНОСТ ДУХОВНОМ ПРЕДАЊУ: Кнез Лазар је измирио Српску и Цариградску патријаршију

Милош Ковић

23. 02. 2022. у 18:00

ПРЕМА типологији нација, националних идентитета и покрета коју је дао Ентони Смит, Срби би били увршћени међу "заветне нације" које, по угледу на старозаветне узоре, чувају предање о завету, датом Богу, да ће чувати "праву веру" и "завете отаца", док ће они бити Божји "изабрани народ".

ФЕЉТОН - ВЕРНОСТ ДУХОВНОМ ПРЕДАЊУ: Кнез Лазар је измирио  Српску и Цариградску патријаршију

Свети Сава и Свети Симеон, Фото Манастир Студеница

Напуштање завета подразумевало је и Божју казну. Губитак сопствене државе, страдање, расејање и живот у иноверним царствима донели су дубљу укорењеност у вери, култовима и "завету отаца". Смит је дао низ примера "заветних нација".

Ови мотиви препознати су у српским изворима много пре објављивања Смитових резултата.

"Чувај се, чедо моје слатко, да не изиђеш из неког мога завета", писао је Свети Сава из Јерусалима студеничком игуману Спиридону. Стефан Првовенчани, у Житију Светог Симеона, када описује како му је брат Вукан уз помоћ Угара преотео престо, каже да је он "занемарио заповест господина и оца својега" и "извео иноплеменике на отачаство своје".

Стефан је, међутим, "повраћен у отачаство своје" "правим благословом и молитвом господина ми Светог Симеона", "по завету и молитви оног Светог". На опредељењу да се, после губитка "отачаства" и "земаљског царства", у туђим, иноверним царевинама, расејањима и страдањима сачувају "права вера" и "завети отаца" Светог Саве и Светог Симеона, који су се, преласцима из палата у манастире, определили за царство небеско, почиваће духовни и политички живот Срба све до 1804, али и дуго после тога. Када буду изгубили своје државе, Срби ће се окупљати и међу блиским народима, какви су били Руси или Бугари, препознавати по чувању предања, култова националних светитеља, Немањића пре свих, по старању о немањићким заветима и светињама - моштима и манастирима.

НАРАСЛА моћ Србије у време краља Милутина претворила ју је у регионалну силу, која се више није бавила "обновом" и одбраном "независности" него "богатством" и "моћи", територијалним проширењима и наметањем своје воље суседним државама. После освајања, Милутин се измирио са Византијом. Непријатељства су обновљена заједничким византијско-бугарским нападом на Србију, окончаним победом краља Стефана Дечанског код Велбужда.

СТРАДАЊА У НОВОМ ВЕКУ

ПОЧЕВШИ од доба хуманизма и ренесансе, духовна историја Запада биће обележена удаљавањем од средњовековних традиција, уз позивање на стари век и дух новог доба. Срби ће, међутим, у нови век ући у знаку пропадања и страдања, трагајући за упориштима и идеалима у средњем веку. Како је приметио Милорад Екмечић, за њих средњи век није био мрачан. Срби су у новом веку, за разлику од Италијана или Француза, прешли "из светлости у таму". Ова разлика ће се, поред верских, расних и геополитичких предрасуда, наћи у корену многих потоњих неразумевања и непријатељстава.

Душан се, освајајући византијске земље, ослањао на пријатељство Венеције и Бугарске и на крхко примирје са Угарском. Српско краљевство је тада уздигнуто у царство, а архиепископија у патријаршију. Царство, шире и веће од сваке националне државе, биће трајни изазов и инспирација нововековног српског националног покрета. Малобројни у светским размерама, балкански народи имали су своје изворне, империјалне традиције.

Срби ће се тако придружити Грцима, који ће се и у новом веку позивати на традиције Византије, и Бугарима, који ће покушавати да обнове Симеоново царство.

Душаново наслеђе остаће умногоме двосмислено. Тек у 18. веку он је назван Душаном Силним. До тада, почевши од друге половине 14. века, српски писци пребацивали су му због огрешења о Васељенску патријаршију и неовлашћеног проглашења патријаршије, што је довело до одлучења из Цркве не само њега и српске црквене јерархије него и целог српског народа. То што је у време проглашења царства и патријаршије имао подршку Свете Горе и Српске цркве није умањило осећање греха и казне која је, како се тврдило, у виду турске пошасти, стигла његовог сина Уроша, али и цело "српско отечество". Душану је, уз то, пребацивано због убиства његовог оца Стефана Дечанског, па су му у доцнијем времену додавана и друга непочинства. Предање је тако везало огрешење за онога ко је Србију хтео да претвори у универзално царство.

УПРАВО ће кнез Лазар Хребељановић измирити Српску и Цариградску патријаршију, чиме ће ова признати самосталност Српске цркве. Кнез Лазар је на Косову пољу 1389. поново испунио очекивања Цркве и потврдио да је остао у завету Светог Саве и Светог Симеона. Савин биограф Теодосије, почетком 14. века, тврдио је да су српске војске пред собом у биткама виђале Светог Саву и Светог Симеона на коњима, како их предводе. "Спасавајте нас молитвама од најезде поганика и сваког оскрбљења!" - пише Теодосије. Раванички монах, савременик Косовског боја, приповеда да се Лазар, пре битке, "топле молитвенике Христу раније пославши, Симеона, велим, новог мироточца, и светитеља Саву, и ове као тврде јемце имајући" "и молитвама ових наоружавши се", "богооца Давида реч у срцу носећи", овако обратио Богу: "Но, Господе, не предај нас до краја имена твојега ради, и не разори завет твој нама, по молитвама преподобних и богоносних отаца наших, Симеона и светитеља Саве."

И у осталим култним списима, насталим у време и непосредно после Косовске битке, потом и у народној књижевности из времена туђинске власти, Лазарева потврда завета Светог Саве и Светог Симеона, схваћеног као опредељење за царство небеско, посебно је нагласила спремност на жртву, по угледу на новозаветну жртву Исуса Христа.

СВЕТОСАВСКИ и Косовски завет ће, у потоњим вековима, мењати имена и облике, али ће, необично трајни и отпорни, чинити темељ српске народне самосвести и националног идентитета. Дубоко укорењено светосавско православље и предање сваком искушењу давали су дубљи смисао. Ту би, по свој прилици, требало тражити порекло изразите упорности и борбености Срба у суочавању са великим силама и другим, много јачим противницима. Смрт државе или појединца није значила крај и закључак заједничке или личне егзистенције. Свети Сава, а за њим и Свети Симеон већ су били напустили своје палате и прешли у манастир; тим путем ишли су и потоњи српски владари, све до Светог Максима. Свети кнез Лазар одрекао се земаљског царства, изашао је на бојно поље и војничким подвигом заслужио царство небеско. То Србима нису понављали само свештеници на богослужењима, него и гуслари приликом сваког важнијег окупљања. О томе су певале њихове епске песме "Свети Саво", "Цар Лазар се приволева небеском царству" (или "Пропаст царства српскога") и многе друге.

У средњем веку су уобличени основни мотиви и идеали који ће покретати српску нововековну спољну политику. Међу њима, кључни су били "завети отаца", протумачени као верност српском духовном и историјском предању, потом, као гаранти очувања ових вредности, слобода, схваћена као независност, и уједињење простора омеђених српским становништвом, сећањима и светињама.

СУТРА: САЧУВАТИ НАРОД ОД НЕСТАНКА

Пратите нас и путем иОС и андроид апликације

Pratite vesti prema vašim interesovanjima

Novosti Google News
ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

ТУРСКА ДРХТИ ПРЕД ПРЕТЊОМ ИЗРАЕЛА: Избија трећи светски рат? (ВИДЕО)

МИНИСТАР одбране Турске, Јашар Гулер, изјавио је да Израел може да нападне Турску, чиме је подржао раније изјаве председника Ердогана, који је Израел описао као директну претњу за земљу.

14. 11. 2024. у 17:17

Коментари (0)

Цедевита подржава клинЦЕ креативЦЕ: деца из СОС Дечијег села Србија освојили су јавност уметничким делима у склопу кампање Буди ТУ. Буди ЦЕ.